W dzisiejszym odcinku zagłębiamy się w fascynujący świat tantry, jednego z najważniejszych nurtów w historii jogi. Tantra, często niezrozumiana zarówno na Zachodzie, jak i na Wschodzie, jest tematem pełnym mitów i nieporozumień. Na Zachodzie kojarzona głównie ze zrytualizowanym seksem, w Indiach często utożsamiana z czarną magią. Jednak prawda o tantrze jest znacznie bardziej złożona i głęboka.
Omawiamy początki tantry, które sięgają pierwszych wieków naszej ery, oraz jej pełną formę osiągniętą około VI wieku. Tantra znacząco wpłynęła na tradycje hinduistyczne i buddyjskie, a jej wpływy można dostrzec w wielu aspektach duchowości indyjskiej. W przeciwieństwie do wcześniejszych tradycji ascetycznych, tantra proponuje rewolucyjne podejście do wyzwolenia, kładąc nacisk na integrację sacrum z profanum.
Poruszamy także temat kontrowersji związanych z tantrycznymi praktykami oraz potencjalnych zagrożeń wynikających z nieetycznego zachowania niektórych nauczycieli. Odcinek kończymy refleksją nad bogactwem i złożonością tradycji tantrycznej oraz jej wpływem na kulturę indyjską.
Polecam waszej uwadze mój tekst o guru https://piotrmarcinow.pl/guru-wladza-sex/
(00:13) Wprowadzenie do Tantry
(02:01) Początki i wpływ Tantry
(05:03) Filozofia Tantry: Integracja sacrum i profanum
(08:26) Podział na Tantrę lewej i prawej ręki
(14:01) Rola nauczyciela w Tantrze
(17:12) Ezoteryczna natura i praktyki Tantry
(19:25) Mroczna strona Tantry
Moim mim dzisiaj chciałbym Wam opowiedzieć o bardzo ważnym zjawisku nurcie w historii jogi, a mianowicie o tantrze. Tantra ma chyba to nieszczęście, że jest często niezrozumiana. I to jest ona niezrozumiana zarówno na zachodzie, jak I na wschodzie. Na zachodzie teatrach najczęściej się kojarzy z jakimś wyrafinowanym, zrytualizowanym seksem, które ma pozwolić nam osiągnąć bliskość, jedność z dwa osobą. Tak przynajmniej często widzę, jest ona reklamowana, a z dwa strony, jeśli chodzi o same Indie, to kiedy rozmawiałem z różnymi Hindusami, to najczęściej tantra kojarzyła im się nie z seksem, nie z zrytualizowanym seksem, a raczej z magią.
I to tą niebezpieczną, czarną magią. Także tantra cierpi na właśnie to niezrozumienie swojej istoty, choć w tych dwa podejściach, czyli rozumienie tantry jako mającej coś wspólnego ze seks, jak również rozumienie tantry jako mające coś wspólnego z magią, rytuałami magicznymi w tym myśleniu jest ziarenko prawdy. Niemniej na początek przyjrzyjmy się trochę początkom tantry, które sięgają pierwszych wieków naszej ery. Natomiast swoją pełną formę tantra osiągnęła około VI wieku naszej ery. Musicie zdać sobie sprawę, że tantra znacząco wpłynęła na tradycję zarówno hinduistyczną, jak I buddyjską.
W mniejszym stopniu na dżinjską. I teraz, jeśli myślicie o Indiach, najprawdopodobniej wszystko, co Wam się kojarzy z duchowością indyjską, ma coś wspólnego z tantrą. Imponujące świątynie, wieloramienne bóstwa, przepiękne mandary, mantry. To są wszystko przejawy wpływu Tantry na hinduizm czy też na buddyzm. W swoim charakterze Tantra Proponuję nam pewne rewolucyjne rozumienie wyzwolenia czy rewolucyjne rozumienie ścieżki jogi. Dosyć mocno różni się od tego, co proponowała wcześniejsza tradycja. Przed pojawieniem się tantry, zarówno w hinduizmie, jak I buddyzmie, dominowały tendencje ascetyczne.
A wyzwolenie rozumiane jako przekroczenie świata, jako uwolnienie się od świata, jako bycie ponad światem. Ideałem praktykującego był asceta. Asceta często żyjący w odosobnieniu w lesie, medytujący w jaskini. Więc w przypadku tradycji hinduistycznej mamy tu postać Sanyasina. No a jeśli chodzi o tradycję buddyjską, to oczywiście postać mnicha Phikszu albo Phikchu w zależności od tradycji, z jakiej dany mnich pochodził. Czy to tradycja bardziej związana z sanskrytem czy z językiem palińskim. Więc taki asseta jest jak gdyby uosobieniem doskonałego praktyka, a bardzo często też uosobieniem, wcieleniem doskonałej istoty przekraczającej nasze ludzkie ograniczenia I przekraczającej też często ograniczenia praw natury, czy przekraczający tym sam ocean narodzin I śmierci, czyli sam sarę.
Tak teksty joniczne określają kołowrót narodzin I śmierci, czyli reinkarnacja. O ile wcześniejsza tradycja dąży do transcendencji? Tantra ma trochę inne spojrzenie. Tantra kładzie większy nacisk na integrację. W profanum, czyli tym, co jest dane nam w doświadczeniu dnia codziennego dostrzega sacrum, przejaw doskonałości, boskości. W przemijającym ludzkim ciele widzi przynajmniej potencjał na osiągnięcie boskiego ciała diwiadecha. A w niektórych szkołach tantry, seks, uznany zostaje za element praktyki jogicznej, element sadhany. Tantra stara się widzieć całą rzeczywistość jako środek do wyzwolenia.
Wyzwolenia również z powrotu narodzin śmierci, czyli Samsary. Niemniej w Tanrze nie ma dokąd uciekać, gdyż cała rzeczywistość ostatecznie jest doskonała, pełna I przepełniona absolutem. W takim wypadku ideałem praktyka Tantry staje się wyzwolony za życia. Dziwa mucta. Dziwa mucta może być osobą, która prowadzi normalne życie. Ale poprzez to, że dokonała integracji sacrum z profanum, że jest w stanie spojrzeć poniżej tych różnych przejawień I widzieć, że ostatecznie wszystko pochodzi z absolutu. Do absolutu wróci. Wszystko jest przejawem absolutu.
Taka osoba urzeczywistniała tą wiedzę. Dzięki temu jest wolna od ograniczeń. Według tekstów tantrycznych tantra jest najlepszym wehikułą do wyzwolenia w obecnym wieku kalii. Wiek 10 charakteryzuje się chciwością duchową ignorancją. Upadkiem zasad moralnych. Wszelkimi innymi złymi cechami. Dlatego tantra odrzucając system Castowy podział na czystość I nieczystość rytualną, konwencjonalne zasady społeczne ma prowadzić prosto, bezpośrednio do wyzwolenia. Tantra de facto rehabilituje ciało I to, co cielesne, zmysłowość, doczesność. Tam, gdzie wcześniejsza tradycja często widziała przeszkodę, tam traci narzędzie, sposób na wyzwolenia.
Wydaje się, że że na gruncie tradycji indyjskiej, hinduizmu I buddyzmu tybetańskiego niemal wszystkie aspekty życia są inspirowane duchem tantry. I tutaj mała ciekawostka. Buddysty bytański jest jedną z form tantry lewej ręki oficjalnie praktykowaną w sposób publiczny. I 10 podział na tantrę lewej, prawej ręki przybliżę wam trochę później. Teraz jedynie chcę wam wspomnieć, że inne formy tantry lewej ręki są praktykowane raczej skrycie. Wydaje się, że bardzo często ludzie na Zachodzie nie zdają sobie sprawy, że bardzo popularna chata joga wraz ze swoim naciskiem na kultywowanie ciała, pracę z energiami I dążeniem do wyzwania za życia jest w pełnym tego słowa znaczeniu szką tantryczną.
Jeśli poczytacie HTH jogę Prady Pike, zobaczycie, że ona mówi o osiągnięciu polskiego ciała diviadecha, diamentowego ciała niezniszczalnego, wadża decha. I kiedy już będziecie czytać właśnie tą HTH jogę prady picke, zobaczcie Jak bardzo praktyka opisana w tym dziele różni się od tego, co najczęściej na zachodzie praktykuje się pod mianem HTH jogi. Ale to chyba temat na inny podcast. Teraz wróćmy do samej tantry. Więc wyróżnia się kilka różnych podejść do tantry. Wydaje się, że tą najstarszą jest. Wama Marga, czyli obarczona złą sławą. Ścieżka lewej ręki.
Ta ścieżka dąży do wyzwolenia poprzez zrytualizowane łamanie społecznego tabu. Celem takiej praktyki jest przezwyciężenie dualizmów I sztucznych podziałów. Jeden z najczęstszych tych podziałów jest na podział na czysty, nieczysty, w szczególności w kontekście rytuału, ale także podział na wysoko nisko urodzonych. Tutaj oczywiście myślimy o systemie castowym, ale takie sztuczne podziały Znajdziemy też w innych dziedzinach naszego życia. W tej szkole wykonuje się rytuał pańcia Tatr, w trakcie którego wykorzystuje się tradycyjnie zakazane albo ograniczone elementy takie jak wino, mięso oraz stosunek seksualny Might Huna.
Jak się wydaje, ta szkoła tantry ma swoje źródła poza głównym nurtem rozwoju kultury wedyjskiej. Być może w praktykach plemiennych. No dlatego jest tak nie ortodoksyjna I tak łatwo łamie zasady, ale pamiętajcie te łamanie zasad jest w ramach rytuału. Nie jest to ruta, co chceta I 10 stosunek seksualny, o którym wspominałem podczas praktyki jest zarezerwowane tylko najbardziej zaufanych I zaawansowanych praktyków. To nie jest powszechna praktyka. To jest dla wybranych. Bardzo niewiele osób to praktykuje. Skoro mamy tantrę lewej ręki, oczywiście mamy też tantrę prawej ręki.
Duxinamarga. I to podejście stara się Podtrzymać, podążać za ortodoksyjnymi konserwatywnymi zasadami, które występowały w tradycji fedyjskiej czy mówiąc bardziej ściśle ramińskiej. W tej szkole w czasie praktyki nie łamie się właśnie tych konwencjonalnych zasad zaakceptowanych przez większość społeczeństwa Indyjskiego. Natomiast może nastąpić po prostu użycie zamienników. Które mają w sposób symboliczny. Pomóc złamać dualizm I osiągnąć 10 sam cel, co proponuje na tantra lewej ręki I tak na przykład podczas rytuałów. Których w przypadku tantry lewej ręki użyto by wino.
W przypadku tantry prawej ręki będzie użyty miód, Czyli mamy tutaj zastępstwo. No ewentualnie można też podczas praktyki użyć pewnych symboli, które mają zastępować substancje. Jeszcze tutaj muszę wspomnieć bardzo ważną szkołę tantry. Bardzo ważne podejście. Kaula Marge, czyli ścieżkę szkoły Kaula, która postrzega ciało jako boskie I dąży do osiągnięcia nektaru nieśmiertelności Marita. Kaula Tantra jest mocno powiązana z pracą z Kundali Nish Active, boską energią, a jej celem jest osiągnięcie wolności I doskonałości City. Ważną rzeczą, którą musicie sobie uświadomić jest to, że Tantra jest ścieżką ezoteryczną.
To jest wiedza tajemna. To jest wiedza dla wybranych. I ta wiedza Jest osiągnięta tylko wyłącznie poprzez kontakt z nauczycielem z guru. Guru jest nosicielem przekaźnik I inicjatorem tej wiedzy. Można znać tajemne mantry, można wiedzieć, jak je poprawnie intonować, ale jeśli nie otrzymało się ich w odpowiedni sposób od nauczyciela, guru, wtedy 1 nie będą miały znaczenia, nie będą miały mocy. Nauczyciel jest nosicielem, uosobieniem tradycji, parampara wiedzy I oświadczenia. To on prowadzi ucznia poprzez całą ścieżkę I udziela mu inicjacji Dixha w praktyki, które umożliwiają wyzwolenie.
Jej znaczenie nauczyciela w tantryzmie jest trudne do przecenienia. To on prowadzi ucznia po cienkiej niczym ostrze brzytwy ścieżki tantry. A ta ścieżka może być niebezpieczna. Praktyki tantry często mają formę rytuału. Może on mieć charakter zewnętrzny, jak pudja, albo formę wewnętrzną, jak na przykład w symbolicznych praktykach związanych z kundalini jogą. Ścieżka tantry często przyjmuje formę kultu absolutu. I 10 absolut często przejawia się w postaci dostępnej dla takiego tantra jogina w postaci posągu, arcia bądź bardziej symbolicznie w formie diagramu jako jantra albo mandala, czy też w formie subtelnej, dźwiękowej jako mantra.
I wszystkie te elementy są potężnymi czynnikami transformującymi, jak również są sposobami na łączność z tym, co absolutne, boskie, ostateczne. Są to narzędzia, które dają wyzwolenie joginowi praktykującemu tantrę. Tantra jest niezwykle bogatą, różnorodną ścieżką. Przybiela wiele różnych form I ma ogromny wpływ na kulturę. Indyjską. Tak jak wspominałem, buddysty Betański jest. Ścieżką tantryczną. Wydaje się, że ta ścieżka jest pełna rytuałów, pełna mantr, diagramów I mnóstwa innych kolorowych rzeczy. Ale też praktycy teatry budzili strach. Dlaczego? No, jeśli nie strach, to przynajmniej szacunek.
Dlaczego? Dlatego, że byli przepełnieni mocą. Dążeli do zjednoczenia z absolutem, ale dążyli też do. Osiągnięcia nieśmiertelności, jak również do niezwykłych ponadnaturalnych. Mocy magicznych mocy. A jak wiadomo niekontrolowana moc może skrzywdzić urażony. Tantryk. Może rzucić klątwę. Poza tym tantrycy dążą do uwolnienia się od konwenansów, dualizmów, przeszkadzających niepotrzebnych ograniczeń społecznych. Dlatego często żyli czy żyją w pograniczach społeczeństwa. Często, szczególnie w tych bardziej ekstremalnych przypadkach, ich zachowanie Wydaje się być szalone. Łamią tabu, żyją na cmentarzach.
Miejscach kremacji. Niektórzy piją. Z czaszek ludzkich czy czaszki ludzkie używają jako misek. I czasami trudno powiedzieć, czy ta osoba jest święta czy szalona. Ja często skłaniam się do tego dwa, ale mogę się mylić. I z tym niekonwencjonalnym zachowaniem, z tym łamaniem tabu I konwenansów wiąże się też mroczniejsza strona tantry. Ileż to razy ja widziałem tłumaczenie? Złego nieetycznego zachowania nauczycieli jogi guru w sposób taki, że było mówione, no ale te osoby już są ponad tym dualizm. Mogą robić cokolwiek chcą, bo I tak wszystko przyniesie dobro. I przed takimi nauczycielami, którzy wykorzystują swoją pozycję, którzy nie są godni miana nauczycieli chóru, również ostrzegają tantry. Na przykład Kularnawa tantra, jeden z najważniejszych tekstów tantrycznych, ostrzega przed fałszywymi nauczycielami.
I pamiętajcie, jeśli interesuje was jakaś ścieżka, niekoniecznie tantryczna, to wiedzcie, że najprawdopodobniej nauczyciel będzie was obserwował. Może testował. Dokładnie to samo wy powinniście robić. Obserwować swoich nauczycieli, testować ich I zobaczyć, czy naprawdę są oświeceni, przebudzeni, wolni od ograniczeń. Jeśli was interesuje kwestia różnych guru I skandali z nimi związanych, to kiedyś popełniłem taki tekst pod tytułem guru władza. Seks I 10 tekst podlinkuję w opisie do tego podcastu. To chyba wszystko, co miałem wam do powiedzenia na temat tamtych. To jest bardzo, bardzo ciekawa tradycja, bardzo kolorowa, mnóstwo różnych ciekawych historii, mnóstwo interesujących tekstów.
Złożona tradycja. Jeszcze pewnie dużo na jej temat nie wiemy. Jeśli was zainteresowała, pamiętajcie testować nauczycieli. Do usłyszenia za tydzień.