28 sierpnia 2024
Medytacja miłującej dobroci (metta) cz. 2: życzliwość dla siebie dla bliskiej osoby <3 - S1E30

Moi mili, witam Was bardzo serdecznie na naszym spotkaniu medytacyjnym. Dzisiaj kontynuujemy nasze zgłębianie metta medytacji, bazując na buddyjskich naukach. Ostatnio praktykowaliśmy meta medytację dla siebie, rozwijając dobre uczucia, życzliwość i miłującą dobroć dla siebie. Teraz czas, aby zacząć rozwijać tę cudowną postawę w stosunku do bliskiej osoby.
Meta medytacja ma swoje korzenie w tradycji buddyjskiej, ale była praktykowana przez różnych mędrców i joginów indyjskich przed pojawieniem się buddyzmu. W Joga-sutrach również znajdziemy wzmianki o tej praktyce, która pomaga uspokoić umysł i pokonać przeszkody w praktyce jogi.
Chciałem również wspomnieć, że Bhante Sujato, od którego uczyłem się tej praktyki medytacji, będzie w Polsce w listopadzie na dwóch odosobnieniach organizowanych przez Theravada Polska. Jest on nie tylko świetnym nauczycielem, ale także tłumaczem wczesnych tekstów buddyjskich. Więcje informacji znajdziecie na sangha.pl.
Dziękuję za dzisiejsze spotkanie i zapraszam na następne.
Rozdziały:
(00:15) Wprowadzenie do spotkania medytacyjnego
(01:00) Rozwijanie miłującej dobroci dla bliskiej osoby
(07:08) Historia i źródła meta medytacji
(10:48) Praktyka meta medytacji
(25:03) Analiza i zakończenie praktyki
Moi mili, witam Was bardzo serdecznie na naszym spotkaniu medytacyjnym. Dzisiaj kontynuujemy nasze zgłębianie meta medytacji I to w takim wydaniu, które jest najbardziej popularne, czyli bazujące na buddyjskich naukach zawartych w Wiśudhi Madze (Visuddhimagga ). Czyli najważniejszym podręczniku medytacyjnym. Buddyjskiej tradycji Terravada. Ostatnio praktykowaliśmy meta medytację dla siebie. Rozwijaliśmy dobre uczucia I życzliwość I miłującą dobroć dla siebie. Teraz czas, aby zacząć rozwijać tą cudowną postawę w stosunku do bliskiej osoby. I pewnie zauważycie, że ta część pewnie Wam przyjdzie łatwiej.
Niemniej nie traćcie ducha I rozwijajcie miłującą dobroć też do siebie. Więc, aby rozpocząć ten etap praktyki, no najpierw musisz wybrać tą bliską osobę, do której będziesz kierować mettę. I tutaj jest kilka uwag, o których warto pamiętać. Po pierwsze odradza się wybieranie osób Do tej praktyki, które odeszły, których już nie mam z nami na tym świecie. Tradycyjnie się mówi. Że. Mogłoby to spowodować przyjście ducha tej osoby, ale że my współcześnie nie wierzymy w duchy. Ani. Podobne zjawiska metafizyczne. Dlatego w kontekście współczesnym najczęściej mówi się o tym, że kierowanie metty dla osoby, która już odeszła, może mieć dla nas taki efekt nieoczekiwany I też nie do końca korzystne dla samej praktyki, bo po prostu możemy poczuć żal z tego powodu, że ta osoba już odeszła.
Po prostu możemy popaść w negatywne stany emocjonalne, więc lepiej nie wybrać takiej osoby do naszej praktyki. Drugim rodzajem osób, których raczej należy unikać. W przypadku tej części praktyki metta medytacji. To odradzałbym wam wybór osób, z którymi mamy bliską relację romantyczną. Powód jest bardzo prosty I wręcz prozaiczny. Może się okazać, że zamiast rozwijać I budować mettę w stosunku do tej osoby, pojawiają się też inne bardzo silne uczucia związane z pożądaniem czy seksem. I akurat w przypadku tej praktyki nam o to nie chodzi. Chodzi nam o rozwijanie.
Miłującej dobroci. Innym problemem z wybraniem osoby do tej praktyki, z którą łączy nam, z którymi łączy nas relacja romantyczna jest taka, że czasami w tych sytuacjach od miłości do złości, nienawiści czy irytacji jest bardzo bliska droga, więc. Wybierz taką osobę, z którą łączą nas tylko pozytywne uczucia I pozytywne. Oczekiwania I pozytywne wyobrażenia. Jak się wydaje dobrymi kandydatami są małe dzieci, niewinne, dobre. Nie musi być to nawet istota z gatunku homo sapiens. Może być to kotek, piesek. Pamiętajcie, że metta to jest proste I nieskomplikowane uczucie.
To jest po prostu uczucie takiej prostej miłości, życzliwości. A często nasze relacje są dosyć skomplikowane, więc jeśli wybieracie osobę czy istotę, której chcecie słać tą mettę, to wybierzcie właśnie też taką osobę, z którą łączy nas tylko pozytywne relacje. I nie mamy w stosunku do tej osoby Wielkich oczekiwań. Ee czy nie łączy z nas z nim jakaś skomplikowana relacja? No tego dzieci są dobre. No to wcale nie oznacza, że tylko dzieci powinniśmy obdarzać tą mijącą dobrocią, życzliwością. Po prostu dzieci najbardziej nadają się do rozwijania tej cechy. A kiedy już ją mamy rozwiniętą I ugruntowaną, możemy się nią bez ograniczeń dzielić ze wszystkimi.
Temu dokładnie służy ta praktyka. Zanim zaczniemy samą praktykę, to jeszcze chciałem Wam opowiedzieć trochę o historii tego sposobu praktykowania medytacji. Najczęściej. Kiedy się ją praktykuje. To ona ma źródła buddyjskie, ale nawet w samej tradycji buddyjskiej mówi się o tym, że metta medytacja czy Wszystkie brahma wihary, czyli te medytacje, które są. Związane z metta medytacją nie są czysto buddyjską praktyką. W tym sensie, że się mówi o tym, że ta praktyka istniała przed pojawianiem się buddyzmu I była praktykowana przez różnych mędrców I joginów Indyjskich.
I co prawda w tekstach znajdziemy wzmianki o tego typu praktykach, ale praktycznie nigdzie nie znajdziemy właśnie samych Brahma wihar, czyli metty, miłującej dobroci. Karuny współczucia. Mudity doceniającej radości I u pechy zrównoważenia wymienianych razem. Przed pojawieniem się modyzmu. Dopiero przynajmniej na tyle, na ile się orientuję. Tradycja buddyjska przedstawia nam te wszystkie cztery praktyki. No a później oczywiście znajdujemy je też wspomniane w najważniejszym tekście buddyjskim, a może nie najważniejszym, ale najbardziej popularnym, szczególnie na zachodzie tekście buddyjskim w Yoga Sutrach.
Tak, Yoga Sutra wspominają właśnie praktykę metta medytacji I tym podobnych. Ku na części o tym się nie wspomina, więc jugasutry jeden/trzydzieści wspominają o przeszkodach związanych z praktyką. Jogi. Między innymi jest mowa o chorobie, partii, braku powściągliwości, udzie I tego typu przeszkoda w praktyce. I następna Sutra Move sto trzydzieści jeden mówi o tym, że kiedy napotykamy takowe praktyki, możemy odczuwać niepokój złe samopoczucie I inne trudności. I następna Sutra sto trzydzieści dwa mówi o tym, że można. Te przeszkody pokonać, stosując którąkolwiek z podstaw praktyki jogi.
I Sutra trzydzieści trzy mówi, świadomość uspokaja się, kiedy ktoś emanuje życzliwością. Współczuciem. Zadowoleniem oraz spokojem. Zarówno wobec szczęścia, jak I cierpienia. Dobra, jak I zła. Więc tutaj ta życzliwość to oczywiście. Nasza metta, więc my będziemy praktykować emanację, emanowanie życzliwością, mettą. Ok. Teraz przejdźmy do praktyki. Miej już wybraną bliską osobę, do której będziesz wysyłać mettę. Miej w pamięci imię. Bo na czym będzie polegała ta praktyka? Ano. W dużej mierze będzie polegała na tym, że będziesz cicho w umyśle z uczuciem, tak jak w teatrze mówić Oby tam bliska osoba to wymieniasz imię była szczęśliwa.
Czyli jeśli jako swoją bliską osobę wybrałem? Ciocię Zosię, to będę powtarzał cicho w umyśle. Oby ciocia Zosia była szczęśliwa. Będę starał się to. Mówić z uczuciem, wczuwając się. Z natchnieniem. Przejdźmy do praktyki. Siądź sobie wygodnie. Fajnie by było, żebyś usiadła, usiadł z prostym kręgosłupem. Możesz zamknąć oczy. Teraz zwróć uwagę na kontakt pomiędzy ciałem a podłożem. Przynieś swoją uwagę na kontakt pomiędzy skórą a ubraniem. Teraz przenieś swoją uwagę do środka. Zobacz, czy w ciele są jakieś napięcia, wrażenia. Po prostu zauważ je.
Teraz zobacz z jakim stanem umysłu rozpoczynasz swoją praktykę. W jakim stanie jest Twój umysł? Po prostu zauważ to. Teraz przenieś swoją uwagę do swojego serca. Powtarzaj cicho w umyśle. Oby tu imię bliskiej osoby była szczęśliwa. Czyli na przykład oby ciocia Zosia. Była szczęśliwa. Oby ciocia Zosia. Była szczęśliwa. Pozwól sobie w ten sposób wyrazić. Życzliwość. Miłującą dobroć. Albo po prostu miłość do tej bliskiej osoby. I powtarzaj tak cicho w umyśle. Jeśli pojawią się jakieś rozpraszające myśli. Ja też możesz objąć metą. Zobacz, co mają ci do powiedzenia.
I pozwól im odejść. I wróć z powrotem do praktyki. Oby moja bliska osoba była szczęśliwa. I teraz, kiedy powoli zbliżamy się do końca praktyki. Pozwól. Aby. Metody szła, aby stan umysłu stał się neutralny. Poświęć chwilę na analizę tego, co właśnie się wydarzyło. Czy łatwo było mi wzbudzić mettę w stosunku do bliskiej osoby? Czy była jakaś różnica pomiędzy mettą? Do bliskiej osoby? A mettą do siebie, którą praktykowaliśmy ostatnio? Jak nasz umysł zachowywał się podczas tej praktyki? Czy było mu łatwo podążać? Za mettą? Za wyrażaniem metty w stosunku do bliskiej osoby.
Zobacz również w jakim stanie jest Twój umysł teraz. A przypomnij sobie w jakim był przed praktyką. I na koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej praktyki. Z wszystkimi czującymi istotami. Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe. Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze. Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły. Spokój. Bardzo Wam dziękuję za naszą wspólną praktykę. Możesz już otworzyć oczy, przeciągnąć się. Chciałem tylko Wam jeszcze na sam koniec powiedzieć o tym, że Pante Sujato, od którego uczyłem się Tej praktyki medytacji Będzie w Polsce I to już niedługo.
Bo w listopadzie będzie miał dwa odosobnienia. Dobrzy ludzie z Theravada Polska zapraszają go do nas od czasu do czasu. I warto, bo nie dość, że Hante suja to. Jest yy. Bardzo dobrym nauczycielem. Ee specjalizuje się między innymi właśnie w nauce metta medytacji. To jeszcze jest tłumaczem tłumaczem wczesnych tekstów buddyjskich. Czyli takich tekstów, które są najbliżej buddy I najbliżej początków buddyzmu, ale też najbliżej początków jogi. Jeśli przyjmiemy, że początki jogi mają źródła w naukach Shihrmanów, do których Budda sam się zaliczył. O szczegółach poczytacie w opisie do tego podcastu.
Dziękuję Wam za dzisiejsze spotkanie I zapraszam na następne. Cześć.