W dzisiejszym odcinku dzielę się z Wami przemyśleniami na temat historii praktyki jogi i medytacji. Większość z nas myśli, że te praktyki mają tysiące lat, ale prawda jest taka, że wiele z nich powstało w XX wieku. Na przykładzie asan opowiadam o tym, jak współczesne praktyki jogi mają swoje korzenie w stosunkowo niedawnej historii.
(00:17) Wprowadzenie do historii jogi i medytacji
(01:20) Historia agnisary i posągu Buddy
(07:48) Znaczenie i pochodzenie praktyki asan
(13:38) Wpływ tantry na jogę
(19:50) Skandynawska gimnastyka a współczesna joga
(25:10) Najlepsi nauczyciele jogi a praktyka asan
(27:04) Joga funkcjonalna
[00:00:18]
Unknown:
Się z wami podzielić przemyśleniami na temat praktyki praktyki jogi praktyki medytacji. Większość z nas myśli, że praktyka, którą podąża na co dzień, ma setki, jeśli nie tysiące lat. Ale prawda jest taka, że większość naszych praktyk jest bardzo moda gdzieś w okolicach XX wieku. Większość współczesnych praktyk zarówno jogi, jak I medytacji, w tym Vipassany, ma swoje źródła w okolicach dwadzieścia wieku. I dzisiaj chciałbym się trochę bliżej temu przyjrzeć na przykładzie tego, czym jest Asana, czym jest praktyka Asan, ale na początek mała historia z mojego pobytu w Aś ramie wrisi Kierz, gdzie mój nauczyciel ganysian.
Starał się mi przekazać głębsze praktyki jogi. W tym kładł bardzo duży nacisk na agnisarę. Pewnego razu przyszedł do naszej małej grupy praktykujących I z takim entuzjazmem powiedział: Chcecie wiedzieć, jaka jest stara praktyka Agnisary? Chcecie wiedzieć, kto ją praktykował? Chcecie wiedzieć, co się dzieje, kiedy praktykujesz Ignisare? Idźcie tam. Na pierwszym piętrze, aśramu, jest duży posąg Buddy. I spójrzcie na niego. Spójrzcie na głowę Buddy. Zobaczcie, on nie ma normalnych włosów. Te zakręcone elementy, które są na jego głowie, to są ogniki, to jest Agni Sara.
I do tego prowadzi praktyka Agnisary, że wypełnia was energię I moc. I jeśli teraz weźmiecie I poszukacie w Internecie? Przedstawień Buddy to rzeczywiście. Najczęściej Buddy jest przedstawione jako posiadający takie małe spiralki na głowie. Nie wiem jak to określić. Spiralki brzmi śmiesznie, Ale tak jest. Zobaczcie sami. Dlaczego on tak wygląda? Przecież Budda był mnichem, więc najprawdopodobniej golił się na 0 łysy. Dlaczego on ma te spiralki, ogniki? Co to jest? No I rzeczywiście poszedłem zobaczyć tego młody I wyglądał tak jak pan przed chwilą opisałem. Ale na szczęście.
W przeciwieństwie do mojego bardzo dobrego I drogiego nauczyciela Genesiana, ja wiedziałem, dlaczego on tak wygląda. Wcale nie dlatego, że praktykował Agnisarę, bo nic na 10 temat nie wiemy, tylko z powodu Greków. Gdyby Ganesian trochę się zainteresował historią sztuki buddyjskiej, wiedział, że w czasie historii Grecy raczej odwiedzić Indie. Co więcej, nawet powstały greko-indyjskie państwa I w tych państwach była religia buddyjska. Buddys był jedną z religii. I pod wpływem sztuki greckiej zaczęto przedstawiać Buddę na wzór Greków. Jak zobaczycie niektóre posągi stojącego Buddę I te jego lejące szaty przypominające szaty postaci z akropolu.
To nie jest przypadek. Również te spiralki na głowie Buddy przypominające ogień. Ogień. Wcale nimi nie są. To tak naprawdę loczki. Greckie loczki. Wzięty z greckiej sztuki. I teraz co z takim faktem zrobić? Można by powiedzieć, że mój nauczyciel głupot opowiada. Się nie zna. Można to potraktować jako pewien chwyt pedagogiczny, który miał nas zainspirować do praktyki Agnisary. Ja się śmiałem I jednocześnie doceniłem, że Ganesia chce nas zainspirować. Znalazł coś fascynującego. I uwierzcie mi, że w świecie jogi, Nasi nauczyciele jogi nie są ekspertami od historii jogi, nie są ekspertami od rozwoju jogi I najczęściej nie wiedzą.
Jakie są początki praktyk, które nauczają. Często odwołują się do tego, że właśnie tak naucza ich nauczyciel. Odwołują się do tradycji. A tradycja może być. Bardzo krótka. Także, jeśli nauczyciel. Mówi ci, że ta praktyka jest starożytna. Być może. Ale raczej nie. Raczej jest znacznie bardziej współczesna. O szczególnie. Eee popularne datowanie jest takie, że joga ma pięć tysięcy lat. A juwena ma pięć tysięcy lat. Wszystko ma pięć tysięcy lat na gruncie Tradycji indyjskiej nawet kalejuga, czyli. Wiek ciemności I upadku cywilizacji też ma pięć tysięcy lat I jeszcze trochę potrwa przynajmniej tak mówi Indyjska kosmologia.
No I właśnie tak jak ja możemy się trochę śmiać z tych opowieści naszych nauczycieli, ale z dwa strony ganysia nauczy mnie tej Agnisary. Bardzo intensywnie ją praktykowałem. Pomimo, że to, co mówił, nie było zgodne z historią. Było interesujące, ciekawe. Co najważniejsze było inspirujące. Jednak. Niewiele miało wspólnego z tym, co wiemy z nauki historii. Czy to ma duże znaczenie Dla samej praktyki, oni sami nie, ale czasami ma znaczenie, bo jeśli nie znamy naszej praktyki, jeśli nie znamy historii jogi, to możemy mieć błędne wyobrażenia, które mogą być czasem szkodliwe.
Więc wróćmy teraz do naszego głównego tematu, do asan. Samo słowo asana pochodzi z sanskrytu od rdzenia as, o ile sobie dobrze przypominam I podobieństwo pomiędzy słowem. As z języka angielskiego oznaczającego naszą tylnią część ciała, na której siedzimy I asana nie jest przypadkowy. Dlaczego? Ano dlatego, że te wszystkie języki to są języki indoeuropejskie. Więc wiemy, że Asana ma coś wspólnego z siedzeniem. Przyjrzyjmy się, jak ta sprawa wygląda w kilku najważniejszych tekstach logicznych. Zacznijmy od phaga wadki ty. Moim zdaniem najważniejszego tekstu hinduizmu dotyczącego jogi.
Więc co mówi Haga Vangitta na temat Asany? Nie ma zbyt dużo. Nie ma zbyt dużo na temat Asan. Jest jedna szloka. Werset, a dokładnie jedenaście werset z sześć rozdziału. I tutaj wam przeczytam w tłumaczeniu pani Rucińskiej. Niech w czystym miejscu ułoży nie za wysoką, nie za niską stałą asanę na płótnie, skórze, gazeli I kusi. Tam umysł niech skupi w jednym, gasząc bieg myśli zmysłów I siedząc niech ćwiczy jogę, by się wewnętrznie oczyścić. Jak widzicie, tutaj jest opis praktyki medytacji. Opis praktyki jogicznej jest mowa, aby adept jogi w czystym miejscu ułożył Asanę nie za wysoką I nie za niską.
Asana powinna być stała, stabilna. Więc jak widzicie tutaj, Asana nie ma nic wspólnego z tym, o czym najczęściej myślimy, mówiąc o Asanach. Nie jest to pozycja ciała. Tutaj Asana jest po prostu siedziskiem. Jeśli macie zwyczaj medytować na poduszce medytacyjnej, to według Haga Wagity to jest wasza Asana. Haga Wadgite natuje się na jakiś trzy wiek przed naszą erą, Więc w tym czasie Asana oznaczała przynajmniej w przypadku, Baga Wangity siedzisko, Miejsce, gdzie się siedzi I w tym wypadku praktykuję jogę. Przyjrzyjmy się kolejnemu super ważnemu tekstowi, który jest związany z jogą.
Mam na myśli gasutry. Najprawdopodobniej 10 tekst powstał w cztery wieku naszej ery. I pojęcie a sam pojawia się tylko w jednej z sutr. I jest tam mowa o tym, że asana powinna być sthira sucha, że asana powinna być stabilna I wygodna, więc moi mili. Na pewno autor czy kompilator jak się zwie patańża Lego autora joga Sutr nie miał na myśli ani vinjas, ani pozycji równoważnych, ani innych pozycji, które wymagają wysiłku lub są niewygodne. Asana powinna być stabilna I wygodna. Dlaczego? Ano dlatego, że tutaj Asana jest już rozumiana jako pozycja ciała.
Ale ta pozycja ciała służy medytacji. Służy głównie praktykom kontemplacyjnym. Joga Bacharzia komentarz. Najważniejszy komentarz do joga Sud przypisy przypisywany patańdziare mu wspomina kilka asan nazwy I to są głównie pozycje medytacyjne. Więc zauważcie, mamy różnicę około siedmiuset lat. Yuka sotry są około siedmiuset lat. Ciała. Coś, co robi jogin, aby medytować. Przyjmuję pozycję jogiczną, przyjmuję asanę I medytuję. Dążę do samatki głębokiego stanu medytacyjnego. Później robi się jeszcze ciekawiej. Po patandziarim pojawia nam się na horyzoncie historii. Tantra Tantra to bardzo interesujące I skomplikowane zjawisko, jeśli chodzi o duchowość indyjską I teraz musicie mi uwierzyć na słowo.
Te wyobrażenia, jakie panują na zachodzie odnośnie tantry, to jest po prostu, jakby to powiedzieć, uproszczenie I wypaczenie tego, co tantra naucza. Bo na zachodzie głównie tantra kojarzy się z czymś, co raczej powinno się nazywać neotantrą I są to różnego rodzaju praktyki związane z seksem, orgazmem kosmicznym, poprawianiem relacji. Tradycyjna tantra ma niewiele z tym wspólnego. Nie chcę powiedzieć, że nie ma nic wspólnego, ale uwierzcie mi ma naprawdę niewiele. Jeśli będziecie chcieli, opowiem wam o tym więcej, ale innym razem. To, co nas tutaj interesuje przypadku historii Asan, czy z takiego spojrzenia na Asany z pewnej perspektywy jest to, że jednym z nurtów tantry jest chata joga.
Zapomnijcie o tym, co wam najczęściej się mówi o chata jodze, dlatego, że współcześnie chata jogę najczęściej przedstawia się jako po prostu praktykę asan. Jeżeli Asan. Jeżeli nie idziesz na jogę Engara, na sztagę, na winasy, to najczęściej ktoś reklamuje swoje zajęcia jogi jako chata jogę. Po prostu idzie się I się praktykuje Asany. Chata joga jest ścieżką, która miała doprowadzić do osiągnięcia diwiadecha, boskiego ciała, wadżdża decha, diamentowego ciała. Jest to ścieżka, można powiedzieć, alchemiczna, która ma doprowadzić do tego, aby nasze ciało było doskonałe.
I aby osiągnąć sit he mocy nadprzyrodzone, a nie do tego, aby się rozciągnąć I rozluźnić, zrelaksować po pracy. Pomijając 10 ważny szczegół, przyjrzyjmy się, co mówi o Asanach HTH Yoga Pradipica. Pewne kompendium, synteza nauk związanych z HTH Yoga Pradipica wspomina osiemdziesiąt cztery Asany, z czego opisuje piętnaście. Piętnaście. Nie jest to zbyt imponujące. Wziąwszy pod uwagę ilość asan praktykowanych współcześnie. I weźcie pod uwagę, że znowu większość tych asan była związana z praktykami medytacyjnymi, ewentualnie z praktykami energetycznymi. Więc. A tego Prady Pica nie daje nam opisu setek Asan, które znamy współcześnie.
Coś się wydarzyło w międzyczasie, że ich mamy tyle. Tu tylko chcę zaznaczyć, że HDGa Pradipica jest Gdzieś z około piętnaście wieku naszej ery. Aby wyjaśnić tą tajemnicę. Warto sięgnąć do książki Marka singletona pod tytułem Joga body. To jest rozszerzona wersja jego doktoratu właśnie na 10 temat. Jego odkrycia są fascynujące. Wskazuje on między innymi na to, że na początku XX wieku, nawet wcześniej, Indie starały się uwolnić od kolonizatora. Od Anglii. I chciały uzyskać niepodległość, a żeby to osiągnąć, no trzeba się zbuntować. A żeby się zbuntować, trzeba mieć silne, mocne ciało.
Więc co trzeba robić? Należy praktykować ćwiczenia fizyczne. Jednak. Inspiracja odnośnie. Ćwiczeń fizycznych w dużej mierze przychodzi z Zachodu do Indii, zwłaszcza z krajów skandynawskich. Więc jego badania sugerują, że współczesna joga, jaką znamy dzisiaj, jest połączeniem skandynawskiej gimnastyki z niektórymi elementami starożytnej, indyjskiej filozofii jogi I z praktyką jogiczną. I ta fuzja jest czasami określana jako paradygmat Linga na czyjś szwedzkiego pioniera gimnastyki per Henryka Linga. I to właśnie ta fuzja elementów indyjskich I skandynawskiej gimnastyki dała nam coś, co współcześnie nazywa się jogą posturalną.
I ta joga posturalna w dużej mierze redefinuje to czym jest Asana redefinuje to czym jest chata joga I redefiniuje wiele innych aspektów praktyki jogi. 10 wpływ skandynawskiej gimnastyki I sposobu uprawiania ćwiczeń na współczesną jogę jest widoczny w wielu ruchach I pozycjach. Szczególnie polecam. Waszemu zainteresowaniu. Prymitywną gimnastykę opracowano około tysiąc dziewięćset roku przez duńczyka Nielsa Bucha. Dlaczego? Ano dlatego, że jego praktyka jest niezwykle podobna do dzisiejszej praktyki, a sztanga jogi. Sposób wykonywania band.
Sposób. Koncentrowania wzroku, dreszty. Sekwencje I kilka innych elementów jest tak podobnych, że. Źródło inspiracji wy duńskiej gimnastyce jest. Bardzo widoczne. 10 wpływ gimnastyki jest widoczny. Nie tylko w Asztanga Jądze, ale też wielu innych formach praktyki jogi I przy małym poszukiwaniu można odnaleźć te inspiracje. Na początek bardzo was zachęcam do zapoznania się właśnie z tekstem. Czy książką singletona joga młody. Jeśli nie chcecie czytać całej książki, no to jest też całkiem sporo ciekawych artykułów do odnalezienia w sieci.
I tutaj warto przywołać bardzo ważną postać dla rozwoju. Jogi posturalnej, a mianowicie Kryszno Maczarię, który jest zwany ojcem współczesnej jogi, gdyż od niego pochodzi zarówno już wspomniana sztanga Vinyasej Yoga czy Asztanga Yoga. Jego uczniem był BKS Ayengar, od którego mamy. Joka ayengara bardzo popularna forma jogi, ale też od niego pochodzi Winia sakrama. Inspiracja czy źródło dla wielu praktyk stylów praktyki Winiasy. Tak pokrótce wygląda historia. Historia Asany, ale też trochę historii jogi było, więc zauważcie, że tradycyjna joga ma bardzo dużo wspólnego z medytacją.
I asany również mają bardzo, bardzo dużo wspólnego z medytacją. Niestety współcześnie jak nauczałem jogi, to też musiałem mówić o tym, że nauczałam medytacji, bo dla wielu ludzi to nie było równoznaczne. Inny wniosek, jaki się nam nasuwa, to jest taki, że to nie jest tak, że to ludzie z Zachodu zmienili jogę. Pamiętam swego czasu, jak czytałem różne teksty w periodykach naukowych lamentujących nad trywializacją jogi, nad wprowadzaniem jogi do samych Asan. I że to jest niestety. Przykry obraz tego, jak ludzie na zachodzie traktują jogi. Z tego co tutaj widać, to jednak.
To sami hindusi na gruncie indyjskim nastąpiła ta zmiana. To sami hindusi. Dokonali reinterpretacji praktyk reinterpretacji. Chata jogi I zaczęli kłaść duży nacisk na rozwój fizyczny na praktyki związane z rozwojem. Ciała. Grzepy, siły. Sprawności. Czy to źle? Nie sądzę, bo. Joga poprzez te setki lat, kiedy się rozwijała, przechodziła przez różne fazy. I jeśli ktoś jest zainteresowany czymś więcej, głębszą praktyką może sięgnąć po Yasutre może sięgnąć po Haga Watgite, może sięgnąć po te głębsze praktyki I ja osobiście widzę zainteresowanie tymi głębszymi związaną z Assanami jest jeszcze jeden bardzo istotny wniosek.
Ponieważ ta joga posturalna rozwinęła się głównie w XX wieku, ponieważ głównym nośnikiem tej praktyki jest język angielski, bo to w dużej mierze ludzie z Zachodu przyjeżdżali do tych kilku miejsc w Indiach I uczyli się jogi posturalnej To dla was najważniejszym wnioskiem jest taki, że najlepszych nauczycieli praktyki Asans znajdziecie na zachodzie. Oczywiście oprócz tych źródłowych miejsc w Indiach gdzieś tam w Punie w Majsur ... czy gdzie indziej. Ale jeśli chcecie się nauczyć dobrze praktykować? Asany rozumiany tak współcześnie, to bardzo, bardzo wam polecam.
Korzystanie z bardzo doświadczonych, kompetentnych nauczycieli tutaj w Polsce mamy ich trochę. Jeśli chcecie natomiast uczyć się Asan w Indiach, to bardzo gorąco wam polecam ładnie sprawdzenie, gdzie jedziecie, bo nieraz słyszałem, widziałem. Jak ludzie byli rozczarowani tym, co spotkali w Indiach, tracili czas I pieniądze. Więc nie jedźcie do przypadkowych miejsc. Najlepiej jest dobrze sprawdzić. Wasze miejsce nauki przed wyjazdem I na koniec jeszcze chciałem wam opowiedzieć małą anegdotkę związaną z moim drogim kolegą Radkiem Rychlikiem. Radiu to jest ta osoba, która sprowadziła do Polski Ashtanga Winiasa jogę, a potem Radek stał się chyba jej największym krytykiem.
Kiedy już przestał praktykować Ashtanga Winiasa Jogę czy Ashtanga Jogę, no to wyraził swoje rozczarowanie tym sposobem praktykowania online. Jeśli poszukacie, to na pewno znajdziecie jego teksty I potem rozwinął swój sposób praktykowania. On to bodajże nazwa tak nazywał to jogą funkcjonalną, więc kiedyś Radek miał swoje warsztaty gdzieś niedaleko mnie I postanowiłem się wybrać na te warsztaty. Był bardzo ciekawy I jednym z takich głównych punktów, na które Radek kładł nacisk jest to, żeby uważać z pozycjami odwróconymi, żeby raczej nie stawać na głowie, uważać ze świecą I tak dalej.
I jedna z moich znajomych była chyba trochę sfrustrowana, czy nie dowierzyła temu, co słyszy. I w końcu zapytała się, ale jak to tak? Przecież ci jogini od setek tysięcy lat praktykowali te wszystkie Asany w Indiach, w Himalajach na twardym klepisku czy na samych kamieniach. A tu ty nauczasz, że lepiej tych praktyk, tych pozycji odwróconych nie robić, bo mogą być niebezpieczne, mogą być niezdrowe dla nas. I Ranek tak się uśmiechnął I mówi tak, no tak, a sztang'a powstała gdzieś na początku dwadzieścia wieku. Patabi Joyce uczył się U Kryszna ma czari w latach dwadzieścia dwadzieścia wieku I to patabi joyce.
Sprawię, że aż tanga joga jest popularna. Później comamy? W latach trzydzieści, a de facto pod koniec lat trzydzieści Kryszna maczaria znowu Kryszna maczaria wysłał aingara do płyny, gdzie w płynie, ayenga rozwiną swój styl nauczania jogi. Popularnie zwany jogą ayengara. Potem, kiedy kryśna maciaria przeniósł się do tami na dół do czenaj powstał nowy styl jogi rozwinął nowy styl jogi zwany winiosą kramą I 10 styl jogi był głównie propagowany gdzieś w latach siedemdziesiąt czy od lat siedemdziesiąt przez syna Krysznomaczarię Desi Kaczara, a później przez jego wnukę Kausztuba.
Więc nie jest tu mowa o tysiącach lat. Niektórych przypadkach to nawet setki lat nie ma, jeśli chodzi o te praktyki. Ja wiem, że to, co teraz powiedziałem, może być dla części was kontrowersyjne. W świecie widziałem, że część osób kontestuje te ustalenia, ale wydaje mi się, że dowody są wystarczająco przekonujące, aby. No właśnie uznać ogromny wpływ gimnastyki skandynawskiej na rozwój praktyki Asan. Warto zgłębiać historię jogi, gdyż wiedza ta może nas uchronić przed błędami naiwnością. Utratą pieniędzy szukaniem. Jogi czy początków jogi tam, gdzie ich nie ma.
Dziękuję wam bardzo za dzisiejsze spotkanie za wysłuchanie moich przemyśleń na temat historii asan. Podobną historię mają również inne praktyki. Tak wspominałem na przykład Wipasana bardzo popularna praktyka medycyjna. Moi mili zapraszam was za tydzień.
Się z wami podzielić przemyśleniami na temat praktyki praktyki jogi praktyki medytacji. Większość z nas myśli, że praktyka, którą podąża na co dzień, ma setki, jeśli nie tysiące lat. Ale prawda jest taka, że większość naszych praktyk jest bardzo moda gdzieś w okolicach XX wieku. Większość współczesnych praktyk zarówno jogi, jak I medytacji, w tym Vipassany, ma swoje źródła w okolicach dwadzieścia wieku. I dzisiaj chciałbym się trochę bliżej temu przyjrzeć na przykładzie tego, czym jest Asana, czym jest praktyka Asan, ale na początek mała historia z mojego pobytu w Aś ramie wrisi Kierz, gdzie mój nauczyciel ganysian.
Starał się mi przekazać głębsze praktyki jogi. W tym kładł bardzo duży nacisk na agnisarę. Pewnego razu przyszedł do naszej małej grupy praktykujących I z takim entuzjazmem powiedział: Chcecie wiedzieć, jaka jest stara praktyka Agnisary? Chcecie wiedzieć, kto ją praktykował? Chcecie wiedzieć, co się dzieje, kiedy praktykujesz Ignisare? Idźcie tam. Na pierwszym piętrze, aśramu, jest duży posąg Buddy. I spójrzcie na niego. Spójrzcie na głowę Buddy. Zobaczcie, on nie ma normalnych włosów. Te zakręcone elementy, które są na jego głowie, to są ogniki, to jest Agni Sara.
I do tego prowadzi praktyka Agnisary, że wypełnia was energię I moc. I jeśli teraz weźmiecie I poszukacie w Internecie? Przedstawień Buddy to rzeczywiście. Najczęściej Buddy jest przedstawione jako posiadający takie małe spiralki na głowie. Nie wiem jak to określić. Spiralki brzmi śmiesznie, Ale tak jest. Zobaczcie sami. Dlaczego on tak wygląda? Przecież Budda był mnichem, więc najprawdopodobniej golił się na 0 łysy. Dlaczego on ma te spiralki, ogniki? Co to jest? No I rzeczywiście poszedłem zobaczyć tego młody I wyglądał tak jak pan przed chwilą opisałem. Ale na szczęście.
W przeciwieństwie do mojego bardzo dobrego I drogiego nauczyciela Genesiana, ja wiedziałem, dlaczego on tak wygląda. Wcale nie dlatego, że praktykował Agnisarę, bo nic na 10 temat nie wiemy, tylko z powodu Greków. Gdyby Ganesian trochę się zainteresował historią sztuki buddyjskiej, wiedział, że w czasie historii Grecy raczej odwiedzić Indie. Co więcej, nawet powstały greko-indyjskie państwa I w tych państwach była religia buddyjska. Buddys był jedną z religii. I pod wpływem sztuki greckiej zaczęto przedstawiać Buddę na wzór Greków. Jak zobaczycie niektóre posągi stojącego Buddę I te jego lejące szaty przypominające szaty postaci z akropolu.
To nie jest przypadek. Również te spiralki na głowie Buddy przypominające ogień. Ogień. Wcale nimi nie są. To tak naprawdę loczki. Greckie loczki. Wzięty z greckiej sztuki. I teraz co z takim faktem zrobić? Można by powiedzieć, że mój nauczyciel głupot opowiada. Się nie zna. Można to potraktować jako pewien chwyt pedagogiczny, który miał nas zainspirować do praktyki Agnisary. Ja się śmiałem I jednocześnie doceniłem, że Ganesia chce nas zainspirować. Znalazł coś fascynującego. I uwierzcie mi, że w świecie jogi, Nasi nauczyciele jogi nie są ekspertami od historii jogi, nie są ekspertami od rozwoju jogi I najczęściej nie wiedzą.
Jakie są początki praktyk, które nauczają. Często odwołują się do tego, że właśnie tak naucza ich nauczyciel. Odwołują się do tradycji. A tradycja może być. Bardzo krótka. Także, jeśli nauczyciel. Mówi ci, że ta praktyka jest starożytna. Być może. Ale raczej nie. Raczej jest znacznie bardziej współczesna. O szczególnie. Eee popularne datowanie jest takie, że joga ma pięć tysięcy lat. A juwena ma pięć tysięcy lat. Wszystko ma pięć tysięcy lat na gruncie Tradycji indyjskiej nawet kalejuga, czyli. Wiek ciemności I upadku cywilizacji też ma pięć tysięcy lat I jeszcze trochę potrwa przynajmniej tak mówi Indyjska kosmologia.
No I właśnie tak jak ja możemy się trochę śmiać z tych opowieści naszych nauczycieli, ale z dwa strony ganysia nauczy mnie tej Agnisary. Bardzo intensywnie ją praktykowałem. Pomimo, że to, co mówił, nie było zgodne z historią. Było interesujące, ciekawe. Co najważniejsze było inspirujące. Jednak. Niewiele miało wspólnego z tym, co wiemy z nauki historii. Czy to ma duże znaczenie Dla samej praktyki, oni sami nie, ale czasami ma znaczenie, bo jeśli nie znamy naszej praktyki, jeśli nie znamy historii jogi, to możemy mieć błędne wyobrażenia, które mogą być czasem szkodliwe.
Więc wróćmy teraz do naszego głównego tematu, do asan. Samo słowo asana pochodzi z sanskrytu od rdzenia as, o ile sobie dobrze przypominam I podobieństwo pomiędzy słowem. As z języka angielskiego oznaczającego naszą tylnią część ciała, na której siedzimy I asana nie jest przypadkowy. Dlaczego? Ano dlatego, że te wszystkie języki to są języki indoeuropejskie. Więc wiemy, że Asana ma coś wspólnego z siedzeniem. Przyjrzyjmy się, jak ta sprawa wygląda w kilku najważniejszych tekstach logicznych. Zacznijmy od phaga wadki ty. Moim zdaniem najważniejszego tekstu hinduizmu dotyczącego jogi.
Więc co mówi Haga Vangitta na temat Asany? Nie ma zbyt dużo. Nie ma zbyt dużo na temat Asan. Jest jedna szloka. Werset, a dokładnie jedenaście werset z sześć rozdziału. I tutaj wam przeczytam w tłumaczeniu pani Rucińskiej. Niech w czystym miejscu ułoży nie za wysoką, nie za niską stałą asanę na płótnie, skórze, gazeli I kusi. Tam umysł niech skupi w jednym, gasząc bieg myśli zmysłów I siedząc niech ćwiczy jogę, by się wewnętrznie oczyścić. Jak widzicie, tutaj jest opis praktyki medytacji. Opis praktyki jogicznej jest mowa, aby adept jogi w czystym miejscu ułożył Asanę nie za wysoką I nie za niską.
Asana powinna być stała, stabilna. Więc jak widzicie tutaj, Asana nie ma nic wspólnego z tym, o czym najczęściej myślimy, mówiąc o Asanach. Nie jest to pozycja ciała. Tutaj Asana jest po prostu siedziskiem. Jeśli macie zwyczaj medytować na poduszce medytacyjnej, to według Haga Wagity to jest wasza Asana. Haga Wadgite natuje się na jakiś trzy wiek przed naszą erą, Więc w tym czasie Asana oznaczała przynajmniej w przypadku, Baga Wangity siedzisko, Miejsce, gdzie się siedzi I w tym wypadku praktykuję jogę. Przyjrzyjmy się kolejnemu super ważnemu tekstowi, który jest związany z jogą.
Mam na myśli gasutry. Najprawdopodobniej 10 tekst powstał w cztery wieku naszej ery. I pojęcie a sam pojawia się tylko w jednej z sutr. I jest tam mowa o tym, że asana powinna być sthira sucha, że asana powinna być stabilna I wygodna, więc moi mili. Na pewno autor czy kompilator jak się zwie patańża Lego autora joga Sutr nie miał na myśli ani vinjas, ani pozycji równoważnych, ani innych pozycji, które wymagają wysiłku lub są niewygodne. Asana powinna być stabilna I wygodna. Dlaczego? Ano dlatego, że tutaj Asana jest już rozumiana jako pozycja ciała.
Ale ta pozycja ciała służy medytacji. Służy głównie praktykom kontemplacyjnym. Joga Bacharzia komentarz. Najważniejszy komentarz do joga Sud przypisy przypisywany patańdziare mu wspomina kilka asan nazwy I to są głównie pozycje medytacyjne. Więc zauważcie, mamy różnicę około siedmiuset lat. Yuka sotry są około siedmiuset lat. Ciała. Coś, co robi jogin, aby medytować. Przyjmuję pozycję jogiczną, przyjmuję asanę I medytuję. Dążę do samatki głębokiego stanu medytacyjnego. Później robi się jeszcze ciekawiej. Po patandziarim pojawia nam się na horyzoncie historii. Tantra Tantra to bardzo interesujące I skomplikowane zjawisko, jeśli chodzi o duchowość indyjską I teraz musicie mi uwierzyć na słowo.
Te wyobrażenia, jakie panują na zachodzie odnośnie tantry, to jest po prostu, jakby to powiedzieć, uproszczenie I wypaczenie tego, co tantra naucza. Bo na zachodzie głównie tantra kojarzy się z czymś, co raczej powinno się nazywać neotantrą I są to różnego rodzaju praktyki związane z seksem, orgazmem kosmicznym, poprawianiem relacji. Tradycyjna tantra ma niewiele z tym wspólnego. Nie chcę powiedzieć, że nie ma nic wspólnego, ale uwierzcie mi ma naprawdę niewiele. Jeśli będziecie chcieli, opowiem wam o tym więcej, ale innym razem. To, co nas tutaj interesuje przypadku historii Asan, czy z takiego spojrzenia na Asany z pewnej perspektywy jest to, że jednym z nurtów tantry jest chata joga.
Zapomnijcie o tym, co wam najczęściej się mówi o chata jodze, dlatego, że współcześnie chata jogę najczęściej przedstawia się jako po prostu praktykę asan. Jeżeli Asan. Jeżeli nie idziesz na jogę Engara, na sztagę, na winasy, to najczęściej ktoś reklamuje swoje zajęcia jogi jako chata jogę. Po prostu idzie się I się praktykuje Asany. Chata joga jest ścieżką, która miała doprowadzić do osiągnięcia diwiadecha, boskiego ciała, wadżdża decha, diamentowego ciała. Jest to ścieżka, można powiedzieć, alchemiczna, która ma doprowadzić do tego, aby nasze ciało było doskonałe.
I aby osiągnąć sit he mocy nadprzyrodzone, a nie do tego, aby się rozciągnąć I rozluźnić, zrelaksować po pracy. Pomijając 10 ważny szczegół, przyjrzyjmy się, co mówi o Asanach HTH Yoga Pradipica. Pewne kompendium, synteza nauk związanych z HTH Yoga Pradipica wspomina osiemdziesiąt cztery Asany, z czego opisuje piętnaście. Piętnaście. Nie jest to zbyt imponujące. Wziąwszy pod uwagę ilość asan praktykowanych współcześnie. I weźcie pod uwagę, że znowu większość tych asan była związana z praktykami medytacyjnymi, ewentualnie z praktykami energetycznymi. Więc. A tego Prady Pica nie daje nam opisu setek Asan, które znamy współcześnie.
Coś się wydarzyło w międzyczasie, że ich mamy tyle. Tu tylko chcę zaznaczyć, że HDGa Pradipica jest Gdzieś z około piętnaście wieku naszej ery. Aby wyjaśnić tą tajemnicę. Warto sięgnąć do książki Marka singletona pod tytułem Joga body. To jest rozszerzona wersja jego doktoratu właśnie na 10 temat. Jego odkrycia są fascynujące. Wskazuje on między innymi na to, że na początku XX wieku, nawet wcześniej, Indie starały się uwolnić od kolonizatora. Od Anglii. I chciały uzyskać niepodległość, a żeby to osiągnąć, no trzeba się zbuntować. A żeby się zbuntować, trzeba mieć silne, mocne ciało.
Więc co trzeba robić? Należy praktykować ćwiczenia fizyczne. Jednak. Inspiracja odnośnie. Ćwiczeń fizycznych w dużej mierze przychodzi z Zachodu do Indii, zwłaszcza z krajów skandynawskich. Więc jego badania sugerują, że współczesna joga, jaką znamy dzisiaj, jest połączeniem skandynawskiej gimnastyki z niektórymi elementami starożytnej, indyjskiej filozofii jogi I z praktyką jogiczną. I ta fuzja jest czasami określana jako paradygmat Linga na czyjś szwedzkiego pioniera gimnastyki per Henryka Linga. I to właśnie ta fuzja elementów indyjskich I skandynawskiej gimnastyki dała nam coś, co współcześnie nazywa się jogą posturalną.
I ta joga posturalna w dużej mierze redefinuje to czym jest Asana redefinuje to czym jest chata joga I redefiniuje wiele innych aspektów praktyki jogi. 10 wpływ skandynawskiej gimnastyki I sposobu uprawiania ćwiczeń na współczesną jogę jest widoczny w wielu ruchach I pozycjach. Szczególnie polecam. Waszemu zainteresowaniu. Prymitywną gimnastykę opracowano około tysiąc dziewięćset roku przez duńczyka Nielsa Bucha. Dlaczego? Ano dlatego, że jego praktyka jest niezwykle podobna do dzisiejszej praktyki, a sztanga jogi. Sposób wykonywania band.
Sposób. Koncentrowania wzroku, dreszty. Sekwencje I kilka innych elementów jest tak podobnych, że. Źródło inspiracji wy duńskiej gimnastyce jest. Bardzo widoczne. 10 wpływ gimnastyki jest widoczny. Nie tylko w Asztanga Jądze, ale też wielu innych formach praktyki jogi I przy małym poszukiwaniu można odnaleźć te inspiracje. Na początek bardzo was zachęcam do zapoznania się właśnie z tekstem. Czy książką singletona joga młody. Jeśli nie chcecie czytać całej książki, no to jest też całkiem sporo ciekawych artykułów do odnalezienia w sieci.
I tutaj warto przywołać bardzo ważną postać dla rozwoju. Jogi posturalnej, a mianowicie Kryszno Maczarię, który jest zwany ojcem współczesnej jogi, gdyż od niego pochodzi zarówno już wspomniana sztanga Vinyasej Yoga czy Asztanga Yoga. Jego uczniem był BKS Ayengar, od którego mamy. Joka ayengara bardzo popularna forma jogi, ale też od niego pochodzi Winia sakrama. Inspiracja czy źródło dla wielu praktyk stylów praktyki Winiasy. Tak pokrótce wygląda historia. Historia Asany, ale też trochę historii jogi było, więc zauważcie, że tradycyjna joga ma bardzo dużo wspólnego z medytacją.
I asany również mają bardzo, bardzo dużo wspólnego z medytacją. Niestety współcześnie jak nauczałem jogi, to też musiałem mówić o tym, że nauczałam medytacji, bo dla wielu ludzi to nie było równoznaczne. Inny wniosek, jaki się nam nasuwa, to jest taki, że to nie jest tak, że to ludzie z Zachodu zmienili jogę. Pamiętam swego czasu, jak czytałem różne teksty w periodykach naukowych lamentujących nad trywializacją jogi, nad wprowadzaniem jogi do samych Asan. I że to jest niestety. Przykry obraz tego, jak ludzie na zachodzie traktują jogi. Z tego co tutaj widać, to jednak.
To sami hindusi na gruncie indyjskim nastąpiła ta zmiana. To sami hindusi. Dokonali reinterpretacji praktyk reinterpretacji. Chata jogi I zaczęli kłaść duży nacisk na rozwój fizyczny na praktyki związane z rozwojem. Ciała. Grzepy, siły. Sprawności. Czy to źle? Nie sądzę, bo. Joga poprzez te setki lat, kiedy się rozwijała, przechodziła przez różne fazy. I jeśli ktoś jest zainteresowany czymś więcej, głębszą praktyką może sięgnąć po Yasutre może sięgnąć po Haga Watgite, może sięgnąć po te głębsze praktyki I ja osobiście widzę zainteresowanie tymi głębszymi związaną z Assanami jest jeszcze jeden bardzo istotny wniosek.
Ponieważ ta joga posturalna rozwinęła się głównie w XX wieku, ponieważ głównym nośnikiem tej praktyki jest język angielski, bo to w dużej mierze ludzie z Zachodu przyjeżdżali do tych kilku miejsc w Indiach I uczyli się jogi posturalnej To dla was najważniejszym wnioskiem jest taki, że najlepszych nauczycieli praktyki Asans znajdziecie na zachodzie. Oczywiście oprócz tych źródłowych miejsc w Indiach gdzieś tam w Punie w Majsur ... czy gdzie indziej. Ale jeśli chcecie się nauczyć dobrze praktykować? Asany rozumiany tak współcześnie, to bardzo, bardzo wam polecam.
Korzystanie z bardzo doświadczonych, kompetentnych nauczycieli tutaj w Polsce mamy ich trochę. Jeśli chcecie natomiast uczyć się Asan w Indiach, to bardzo gorąco wam polecam ładnie sprawdzenie, gdzie jedziecie, bo nieraz słyszałem, widziałem. Jak ludzie byli rozczarowani tym, co spotkali w Indiach, tracili czas I pieniądze. Więc nie jedźcie do przypadkowych miejsc. Najlepiej jest dobrze sprawdzić. Wasze miejsce nauki przed wyjazdem I na koniec jeszcze chciałem wam opowiedzieć małą anegdotkę związaną z moim drogim kolegą Radkiem Rychlikiem. Radiu to jest ta osoba, która sprowadziła do Polski Ashtanga Winiasa jogę, a potem Radek stał się chyba jej największym krytykiem.
Kiedy już przestał praktykować Ashtanga Winiasa Jogę czy Ashtanga Jogę, no to wyraził swoje rozczarowanie tym sposobem praktykowania online. Jeśli poszukacie, to na pewno znajdziecie jego teksty I potem rozwinął swój sposób praktykowania. On to bodajże nazwa tak nazywał to jogą funkcjonalną, więc kiedyś Radek miał swoje warsztaty gdzieś niedaleko mnie I postanowiłem się wybrać na te warsztaty. Był bardzo ciekawy I jednym z takich głównych punktów, na które Radek kładł nacisk jest to, żeby uważać z pozycjami odwróconymi, żeby raczej nie stawać na głowie, uważać ze świecą I tak dalej.
I jedna z moich znajomych była chyba trochę sfrustrowana, czy nie dowierzyła temu, co słyszy. I w końcu zapytała się, ale jak to tak? Przecież ci jogini od setek tysięcy lat praktykowali te wszystkie Asany w Indiach, w Himalajach na twardym klepisku czy na samych kamieniach. A tu ty nauczasz, że lepiej tych praktyk, tych pozycji odwróconych nie robić, bo mogą być niebezpieczne, mogą być niezdrowe dla nas. I Ranek tak się uśmiechnął I mówi tak, no tak, a sztang'a powstała gdzieś na początku dwadzieścia wieku. Patabi Joyce uczył się U Kryszna ma czari w latach dwadzieścia dwadzieścia wieku I to patabi joyce.
Sprawię, że aż tanga joga jest popularna. Później comamy? W latach trzydzieści, a de facto pod koniec lat trzydzieści Kryszna maczaria znowu Kryszna maczaria wysłał aingara do płyny, gdzie w płynie, ayenga rozwiną swój styl nauczania jogi. Popularnie zwany jogą ayengara. Potem, kiedy kryśna maciaria przeniósł się do tami na dół do czenaj powstał nowy styl jogi rozwinął nowy styl jogi zwany winiosą kramą I 10 styl jogi był głównie propagowany gdzieś w latach siedemdziesiąt czy od lat siedemdziesiąt przez syna Krysznomaczarię Desi Kaczara, a później przez jego wnukę Kausztuba.
Więc nie jest tu mowa o tysiącach lat. Niektórych przypadkach to nawet setki lat nie ma, jeśli chodzi o te praktyki. Ja wiem, że to, co teraz powiedziałem, może być dla części was kontrowersyjne. W świecie widziałem, że część osób kontestuje te ustalenia, ale wydaje mi się, że dowody są wystarczająco przekonujące, aby. No właśnie uznać ogromny wpływ gimnastyki skandynawskiej na rozwój praktyki Asan. Warto zgłębiać historię jogi, gdyż wiedza ta może nas uchronić przed błędami naiwnością. Utratą pieniędzy szukaniem. Jogi czy początków jogi tam, gdzie ich nie ma.
Dziękuję wam bardzo za dzisiejsze spotkanie za wysłuchanie moich przemyśleń na temat historii asan. Podobną historię mają również inne praktyki. Tak wspominałem na przykład Wipasana bardzo popularna praktyka medycyjna. Moi mili zapraszam was za tydzień.