22 stycznia 2025
Odkrywanie czterech niezmierzoności: Miłość, współczucie, radość, równowaga - S1E43

W dzisiejszym powracamy do praktyki brahmawihar, znaną również jako medytacja boskich siedzib. Skupiamy się na czterech niezmierzonych emocjach: miłującej dobroci (metta), współczuciu (karuna), doceniającej radości (mudita) oraz zrównoważeniu (upekkha). Rozważamy, jak te pozytywne stany emocjonalne mogą wpływać na nasze życie codzienne oraz relacje z innymi.
Omawiamy dwa podejścia do praktyki Brahma wihar: emocjonalne, które koncentruje się na rozwijaniu pozytywnych emocji, oraz egzystencjalne, które kładzie nacisk na postawę wobec rzeczywistości i innych ludzi. Przykładem jest metta, która mimo chwilowych negatywnych emocji wobec bliskich, pozostaje postawą miłości i przyjaźni.
Podczas medytacji uczymy się wzbudzać i utrzymywać stany emocjonalne poprzez różne techniki, takie jak powtarzanie mantr czy wizualizacje. Praktyka ta pomaga nam otworzyć się na bezgraniczne promieniowanie pozytywnych emocji we wszystkich kierunkach, co prowadzi do wyzwolenia serca i umysłu.
Rozdziały:
(00:00) Wprowadzenie do medytacji boskich emocji
(01:10) Egzystencjalne podejście do brahmavihar
(04:23) Korzyści z praktyki Brahmawihar
(07:17) Praktyka uświadamiania ciała i umysłu
(10:18) Wzbudzanie mety - miłującej dobroci
(16:06) Otwieranie się na bezgraniczne promieniowanie mety
(27:12) Rozwijanie współczucia - karuny
(33:56) Doceniająca radość - mudita
(38:51) Zrównoważenie - ubekcha
(43:30) Powrót do codziennego życia z boskimi emocjami
https://www.medytacjawsrodkutygodnia.pl/episodepage/43
Moi mili, witam Was bardzo serdecznie. Dzisiaj będziemy praktykować Brahma wihary, medytację Brahma wihar, czyli boskich siedzib, czyli boskich emocji, czyli czterech niezmierzonych. Czyli dzisiaj medytacja będzie bardzo, bardzo przyjemna, bo będziemy zgłębiać bardzo pozytywne, bardzo pozytywne psychologicznie stany emocjonalne. Innym sposobem spojrzenia na tą praktykę jest nie tylko zwrócenie uwagi na emocje które są nam potrzebne do zbudowania tych stanów emocjonalnych, ale spojrzenie na tę praktykę jako budowanie odpowiedniej postawy.
Postawy względem rzeczywistości, względem innych, względem siebie. Więc te drugie podejście jest, nazwijmy to podejściem egzystencjalnym. Co to oznacza? Że w podejściu egzystencjalnym emocje mają drugorzędne znaczenie. Najłatwiej będzie to zilustrować na przykładzie. Na przykładzie metty. Metta, mówiąc w skrócie, jest przejawem miłości, miłości do kogoś albo przyjaźni. Przyjaźń jest też formą miłości, jakby na to nie patrzeć. I nierzadko się zdarza, że osoby, które są nam bliskie, które darzymy miłością, przyjaźnią mogą sprawić to, że nasze uczucia, nasz stan emocjonalny w stosunku do nich się zmieni I zmieni się na nie pozytywne.
Możemy być poirytowani ich zachowaniem. Możemy być zdenerwowani ich zachowaniem albo brakiem kontaktu. Możemy być rozczarowani ich działaniem. I jeśli kogoś darzymy taką głęboką przyjaźnią, miłością, Czy przestajemy te osoby kochać, przyjaźnić się z nimi wtedy, kiedy, no właśnie, mamy z nimi związane negatywne uczucia? Podejrzewam, jeśli taki stan jest długotrwały, tak, ale jeśli nie jest, pomimo tego, że jesteśmy zirytowani, podenerowani, sfrustrowani, rozczarowani w dalszym ciągu kochamy tę osobę. W dalszym ciągu obdarzamy ją metą. I też często się tak zdarza, że mamy negatywne odczucia w stosunku do danej osoby dlatego, że jest nam bliska, dlatego, że nam zależy, dlatego, że chcemy, aby ta osoba działała lepiej, aby było jej lepiej.
Więc jak widzicie, ta druga postawa, to drugie podejście ma to do siebie, że nawet jeśli nie jesteśmy w stanie w danym momencie wykrzesać pozytywnego odczucia, pozytywnej emocji w stosunku do danej osoby, to w dalszym ciągu jesteśmy pozytywnie do niej nastawieni, chcemy dla niej dobrze, jesteśmy przyjaźnie nastawieni, należymy to osobie miłością. Natomiast 10 komponent emocjonalny nie jest tak wyraźny, czy w ogóle go nie ma w danym momencie. I żeby być z wami kompletnie szczerym, to najczęściej przedstawia się tą pierwszą opcję emocjonalną związaną z brahma wiharami, że to są po prostu boskie emocje, których rozwijanie przyniesie nam bardzo wiele korzyści zarówno w medytacji, jak I na co dzień.
W relacjach z innymi, w interakcji z innymi. Ta druga wersja, ta nazwijmy ją egzystencjalna czy nazwijmy to egzystencjalnym podejściem do praktyki Brahma Wichar, to spotkałem się tylko I wyłącznie w przypadku profesora Johna Werbeki, który jest psychologiem, znawcą buddyzmu, filozofii. I główną dziedziną jego zainteresowań jest sens w życiu. Jeśli macie ciągoty psychologiczno-filozoficzne I interesuje was temat czy problem poczucia sensu, szczególnie z perspektywy jak połączyć naszą duchowość z tym, co wiemy z punktu widzenia nauk, nauk przyrodniczych, psychologii.
To bardzo, bardzo wam polecam dobrego profesora z Kanady. Polecam go tym bardziej, że niedawno wydał książkę Awakining from meaning rices. Przygląda się temu problemowi, który bardzo mocno dotyka nas na Zachodzie. Z bliska I też ma kilka rozwiązań na 10 temat. Także chyba warto. Niemniej wróćmy do naszych boskich siedzib, które też nas chronią przed poczuciem bezsensu, poczuciem zagubienia, osamotnienia, przygnębienia. Brachma wihary otwierają nas na bardzo pozytywne emocje. Pomagają nam pójść bardzo głęboko w medytacji. I też sprawiają, że jesteśmy lepszymi ludźmi. Także same pozytywy zapraszam.
Zacznij od uświadomienia sobie ciała w pozycji siedzącej. Pozwól umysłowi spocząć w tej świadomości całego ciała. Podobnie jak ciało spoczywa na poduszce. I ta świadomość całego ciała może nam towarzyszyć podczas całej praktyki. W 10 sposób zapewni nam ciągłość medytacji. Zanim przejdziesz do właściwej praktyki poświęć chwilę na sformułowanie w duchu co cię motywuje do medytacji jaki masz zamiar jaki cel jakie masz aspiracje Fajnie by było, aby twój cel miał również altruistyczny wymiar. Że twoja praktyka ma przynieść korzyść nie tylko tobie, ale też być dobra dla innych.
Poświęć chwilę na sformułowanie swoich motywacji. Kiedy już sformułujesz swoją motywację, sprawdź stan swojego umysłu. Zobacz, w jakim stanie jest Twój umysł właśnie teraz. Jeśli są w umyśle jakieś przeszkody, często samo ich zauważenie sprawia, że 1 się wyciszają, zanikają. Prędzej czy później przyjdzie czas, kiedy Twój umysł jest chwilowo bez przeszkód. I ilekroć to zauważysz, poświęć chwilę na radość. Na wzbudzenie radości, ponieważ Twój umysł teraz jest wolny od przeszkód. I teraz przepełnieni radością umysłu chwilowo wolnego od przeszkód oraz radością związaną z naszą motywacją, możemy przejść do pierwszej z Brahmawichar, mety, miłującej dobroci, życzliwości, dobrej woli, bycia przyjacielem dla wszystkich.
Aby wzbudzić metę, użyj jakiegokolwiek narzędzia, które ci pomoże osiągnąć 10 cel. Dla niektórych może być to po prostu powtarzanie cicho w umyśle: Meta, Meta, Meta. Może to być przywołanie formuły mety. Na przykład: Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze. Możesz również przypomnieć sobie, kiedy czułaś, czułeś uczucie mety. Miłującej dobroci, przyjaźni do kotka, pieska, kwiatka, dziecka, kogokolwiek, czegokolwiek. Bez względu na to jakiego narzędzia użyjesz. Pozwól, aby w twoim sercu pojawiło się to uczucie przyjaźni, miłości, życzliwości, mety.
Kiedy już zbudzisz metę w swoim sercu, stopniowo zmniejsz wysiłek I aktywność. Po prostu ucz się przebywania w stanie mety. Przejdź od tworzenia mety do bycia metą. Pozwól, aby całe Twoje ciało I umysł były przeniknięte metą, wypełnione metą, przesiąknięte metą, aby stały się ucieleśnieniem mety. Całe ciało I umysł jest mettą. Odłóż na bok wszystkie narzędzia, których wcześniej użyliśmy do wzbudzenia mety. Teraz po prostu trwaj. Trwaj w tym pięknym mentalnym stanie mety. Zrelaksuj się w nim. Odpocznij. Czasami meta może być dosyć intensywna innym razem może być bardzo miękka I delikatna nie ma to znaczenia tak długo jak jest to metta Czy jest mocna czy miękka, zawsze możesz w niej odpocząć.
Pomożesz w niej przebywać. Nie ma potrzeby się wysilać, wzmacniać. Po prostu bądź netto. Skoro już teraz nauczyliśmy się, jak relaksować w metcie, możesz przejść do otwierania się. Otwierania na bezgraniczne promieniowanie metą. 10 rodzaj praktyki również jest bardzo zrelaksowany. Bardzo naturalny. Trochę jak lampa, która świeci, choć na początku jest osłonięta, wystarczy, że delikatnie, delikatnie odsłonisz tę zasłonę. Najpierw z przodu, Potem z prawej strony. Z tyłu. Z lewej. I teraz ta lampa, lampa metty świeci mocno dookoła. Świeci tak daleko, jak chce. Nie musisz wzmacniać tego światła.
Twoim zadaniem jest jedynie delikatnie odsunąć tą zasłonę. I na wzór tej lampy możesz teraz odsłonić delikatnie zasłonę z przodu. Tak, aby meta jakkolwiek była miękka czy mocna, mogła siedzieć do przodu. Nie interesuje nas, jak daleko świeci. Interesuje nas jedynie otwarcie. Niech świeci tak daleko, jak chce. Nie ma potrzeby naciskania, wysiłku. Po prostu otwierając się, nie wykluczając nikogo, kto mógłby być z przodu pozwalamy na nieograniczoną metę. Następnie w 10 sam miękki I delikatny sposób stopniowo otwierasz prawą stronę w prawo od Twojego ciała.
Następnie idziemy dalej, powoli, stopniowo I odsłaniasz tył a następnie lewą stronę Zobacz, wszystkie cztery kierunki są teraz odsłonięte. Wszędzie dookoła meta. Idąc dalej odsłaniamy również górę. Jeszcze zastał nam dół. Otwieramy, odsłaniamy dół I meta może płynąć we wszystkich kierunkach. Również w górę I w dół. Nieograniczona meta. Nieograniczona, miłująca dobrać. Nieograniczona miłość. Metta cieto vimoti, wyzwolenie serca, wyzwolenie umysłu przez metę. Tymczasowe wyzwolenie ze wszystkich przeszkód. Ze wszystkich ograniczeń. Bez granic. Bezgraniczny stan umysłu.
Bezgraniczna dobroć. Tak jak słońce pośrodku nieba świecące we wszystkich kierunkach. Meta. Jeśli chcesz, możesz użyj oddechu jako wsparcia. W tym celu oddech nie musi być w centrum Twojej uwagi. Wystarczy, że jest na obrzeżach Twojej świadomości. Jako część świadomości całego ciała. W 10 sposób meta, bezgraniczność mety, może nadal być w centrum Twojej uwagi. Oddech jest na peryferiach uwagi. W dalszym ciągu możesz go rozpoznać. Oddychaj naturalnie, bez kontroli. Dzięki temu naturalnemu oddechu możesz zachować ciągłość uwagi. Przy wdechu zwróć trochę więcej uwagi na metę, na jakość serca.
A wraz z wydechem nieco większy nacisk na bezgraniczność umysłu. Na jego nieograniczoność. Pamiętaj, to tylko niuanse. Nie jakieś czarno-białe rozróżnienie. To tylko drobne różnice. Kiedy kładziesz nacisk na metę, nieograniczoność nadal tam jest. Kiedy kładziesz nacisk na nieograniczoność, meta wciąż tam jest. To tylko kwestia podkreślenia. 10 sposób praktyki może nam pomóc w utrzymaniu ciągłości. Ciągłości w tym cudownym, pięknym stanie mety. Nieograniczoności promieniowania, metty. Niemniej nawet przy wsparciu oddechu, prędzej czy później umysł gdzieś pobłądzi, zawędruje.
Kiedy tylko to zauważysz, uśmiechnij się. I uśmiechając się bez śladu negatywnych emocji, wyrzutu, zdenerwowania. Po prostu zauważ to: mój umysł powędrował. Taka jest jego natura. I po prostu wróć do mety. Do bezgranicznego umysłu. Rozproszony umysł jest o wiele bardziej ograniczony niż to piękne przebywanie w bezgranicznej metcie. Po chwilowym rozproszeniu możesz po prostu wrócić do nieograniczonego promieniowania. Jeśli jednak jest to dłuższe rozproszenie, być może warto wrócić do któregoś z wcześniejszych etapów. Na przykład do aktywnego wzbudzenia mety, następnie do bycia metą, a potem otwieranie się na kierunki w przód, Prawo.
Tył. Lewo. Góra. Dół. W 10 sposób powróć do bezgranicznej mety. A paman niezmierzonej, nieograniczonej. Po zapoznaniu się z tym doświadczeniem nieograniczonej mety. Wcześniej, później. Możesz poczuć, że nadszedł czas, aby przejść do kolejnych z trzech. Brak ma wicha. Więc możesz teraz przejść do współczucia, karuny. Rozwijaj współczucie, karuny z jasnym zrozumieniem, że nie chodzi o odczuwanie bólu innych, że jest to raczej radosne życzenie, aby inni byli wolni od bólu. Karolina jest radosna, ponieważ bierze za przedmiot coś pozytywnego. Aby wzbudzić karą, możesz po prostu powtarzać cicho w umyśle: karą, karun.
Albo odwołać się do refleksji. Oby wszystkie czujące istoty były wolne od tego, co powoduje ich cierpienie. Możesz również sobie przypomnieć stan, karany, kiedy przepełniało cię uczucie, życzenie, aby jakaś czująca istota albo czujące istoty były wolne od cierpienia. Były wolne od przyczyny cierpienia. Cokolwiek zadziała użyj do wzbudzenia karony. Kiedy zbudzisz karonę, ponownie staraj się przejść od aktywnego kreowania karony, stopniowo do bycia Karoną. Wzluźnij się I odpocznij we współczuciu. Pozwól, aby całe twoje ciało I umysł zostało przepełnione karąno.
Wypełnione współczuciem. W 10 sposób stajesz się ucieleśnieniem współczucia, karony. A kiedy przyjdzie czas możesz przyjść do bezgranicznego promieniowania. Delikatnie odsuwając zasłonę z przodu. Kiedy odsłonisz przód możesz przyjść miękko, delikatnie w prawo. Do tyłu, w lewo możesz odsłonić górę I dół. Bezgraniczne współczucie. Apamana. Karonacieto Vi Moti. Nieograniczone. Bez granic. Nikogo nie wykluczające. Pamiętaj, że możesz użyć oddech jako wsparcie. Wsparcie dla ciągłości trwania w bezgranicznym poczuciu. Z naturalnym oddechem. Zauważalnym tylko w świadomości peryferyjnej.
Z każdym wdechem kładź nieco większy nacisk na współczucie, na tę szlachetność serca. A przy wydechu nieco większy nacisk na bezgraniczność umysłu. Na jego przestrzenność. Wcześniej czy później poczujesz, że nadszedł czas, aby ruszyć dalej. Przejść do wzbudzenia doceniającej radości. Mudita. Zbudzić doceniającą radość. Może samo słowo muudita, które powtarzasz cicho w umyśle. Albo refleksja typu: niech wszystkie istoty cieszą się owocami ich zdrowych działań. Możesz sobie przypomnieć również sytuację, która ilustruje tę emocję. Użyj jakiejkolwiek techniki, która pozwoli ci wzbudzić te emocje.
Jeśli masz trudność I nie jest ci łatwo wzbudzić moudite prostym sposobem może być ponowne dotknięcie tej radości umysłu wolnego od przeszkód Radości naszej motywacji I podzielenie się tą radością z innymi. I od znudzenia moodyty, doceniającej radości, stopniowo przechodzimy do bycia mouditu. Pozwalając całemu ciału I umysłowi zostać przenikniętym, przesiąkniętym, wypełnionym po brzegi, doceniającą radością. W 10 sposób stajesz się ucieleśnieniem modlity. Następnie otwórz się z przodu, z prawej strony, z tyłu, z lewej, Powyżej. I poniżej. Wszędzie bezgraniczna modlitwa, bezgraniczna, doceniająca radość.
Pamiętaj, że oddech może być twoim przyjacielem wsparciem. Wdech nieco większy nacisk na muditę doceniającą radość. Wydech. Nieco większy nacisk na nieograniczony stan umysłu. Na przestrzenność umysłu. Przebywając w bezgranicznej, doceniającej radości tak długo, jak nam się wydaje to odpowiednie, poczujesz prędzej czy później, że nadszedł czas, aby przyjść do ubeky, zrównoważenia. Czwarty I ostatni z Brahma wihar. Jeśli pierwsze trzy można zilustrować przykładem słońca. Meta słońce w południe, oświecające wszystkie I dające ciepło I światło.
Współczucie, zachód słońca. Ciemność jest blisko, a mimo to słońce świeci jeszcze piękniej. Doceniająca radość wczesne rano wschód słońca ptaki śpiewają jest radośnie. Wtedy ubekcha jest jak księżyc w pełni, sam nie świeci, ale w dalszym ciągu odbija światło słoneczne, chłodne, delikatne I podobnie bezgraniczne. Zacznij od z budzenia, zrównoważenia. Znowu może być to po prostu słowo pH. Może to być myśl. Niech wszystkie istoty wezmą odpowiedzialność za swoje własne działania. Możesz wzbudzić 10 stan jakimś obrazem cokolwiek co pomoże ci wzbudzić stan zrównoważenia Przejdź od tworzenia do bycia beką.
Całe ciało I umysł jest przepełnione zrównoważeniem, spokojem. Miękkim I delikatnym stanem równowagi. W 10 sposób stajesz się ucieleśnieniem spokoju. Następnie przyjdź do otwierania. Pozwól, aby Twój spokój emanował najpierw do przodu. W prawo do tyłu w lewo. W górę. W dół. Wszędzie bezgraniczna równowaga. Znowu możesz użyć oddechu jako wsparcia. Oddech znajduje się w świadomości peryferyjnej. Z każdym wdechem kładź trochę większy nacisk na świadomość równowagi. Becka. A z każdym wydechem nieco więcej uwagi dla przestrzenności umysłu. Przebywaj w tej bezgranicznej równowadze tak długo, jak jest to dobre, pomocne, właściwe.
Wcześniej lub później przyjdzie czas, aby powrócić z polskich siedzib do naszego życia. W każdym działaniu meta jest podstawą dla innych. Miłująca dobroć, miłość jest podstawą dla innych boskich emocji. I ta cecha, ta postawa, ta emocja jest najbardziej bezpośrednio związana z praktykowaniem w życiu codziennym. Inne oczywiście również mają swoje miejsce w życiu codziennym. Ale meta jest tą, na której możemy oprzeć wprowadzenie boskich emocji do codziennego życia. A teraz, kiedy powoli zbliżamy się do końca praktyki, poświęć chwilę na analizę tego, co właśnie się wydarzyło. Czy było mi łatwo wzbudzić poszczególne, boskie emocje?
Czym 1 różnią się od siebie? A w czym są podobne? Jaki był mój stan umysłu na początku praktyki? A w jakim stanie jest mój umysł teraz? I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej praktyki, z wszystkimi czującymi istotami. Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe. Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze. Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój. Dziękuję. Niech metta będzie z wami.
Wprowadzenie do medytacji boskich emocji
Egzystencjalne podejście do brahmavihar
Korzyści z praktyki Brahmawihar
Praktyka uświadamiania ciała i umysłu
Wzbudzanie mety - miłującej dobroci
Otwieranie się na bezgraniczne promieniowanie mety
Rozwijanie współczucia - karuny
Doceniająca radość - mudita
Zrównoważenie - ubekcha
Powrót do codziennego życia z boskimi emocjami