10 lipca 2024
„Nie podążajcie za tym, co mówią inni, ani za tradycją, nie podążajcie za pogłoskami ani świętymi tekstami, nie podążajcie za...” Kesamuttisutta AN 3.65 - S1E23

Moi mili, dzisiaj mam dla was słynną sutrę wypowiedzianą przez Buddę do Kalamów w ich siedzibie Kesaputrze. Kalamowie zaczęli narzekać, że przychodzi do nich wielu różnych nauczycieli, głoszących często sprzeczne poglądy. Są oni pomieszani i nie wiedzą, które nauki są słuszne, a które niekorzystne. Budda odpowiada na ich wątpliwości, nie mówiąc, aby słuchali tylko jego, ale zachęcając do samodzielnego badania i kierowania się tym, co przynosi korzyść i rozwija.
Budda opowiada o mowie w Kesamutti, gdzie tłumaczy, że nie należy podążać za tradycją, pogłoskami, świętymi tekstami, logicznymi wywodami ani autorytetem nauczycieli. Zamiast tego, należy samodzielnie dostrzegać, co jest właściwe, przynosi korzyść i jest chwalone przez mądrych ludzi. Kalamowie powinni porzucić to, co prowadzi do szkody i krzywdy.
Budda zadaje pytania Kalamom, aby pokazać, że chciwość, niechęć i ułuda prowadzą do szkody i krzywdy, podczas gdy brak tych stanów przynosi korzyść i szczęście. Zachęca do rozwijania pozytywnych stanów umysłu, takich jak miłująca dobroć, współczucie, radość i spokój umysłu.
Na koniec Budda mówi, że szlachetny uczeń uwalnia się od pożądania i złej woli, rozwijając pozytywne stany umysłu, które są korzystne tu i teraz, a także mogą być korzystne potem. Zachęca do praktykowania tych stanów, aby przebywać w boskich siedzibach już teraz, będąc na Ziemi.
Jeśli chcecie rozwijać te pozytywne stany umysłu, w opisie znajdziecie link do praktyk, które to rozwijają. To są tak zwane brahmawihary, czyli boskie siedziby lub boskie emocje. Zachęcam was do praktykowania tych pozytywnych stanów serca i umysłu, którą znajdziecie pod tym linkiem: https://serve.podhome.fm/episodepage/medytacja/medytacja-4-boskich-postaw--brahmavihara
Dziękuję wam bardzo serdecznie i zapraszam za tydzień. Niech metta będzie z wami! <3
Rozdziały:
(00:14) Wprowadzenie do sutry
(01:12) Mowa w Kesamutti
(04:14) Nauki Buddy dla Kalamów
(10:51) Praktyczne wskazówki Buddy
(17:01) Cztery wytchnienia
(21:10) Podsumowanie i refleksje
Moi mili dzisiaj mam dla was. Słynną sutrę wypowiedzianą przez Buddę. Do kalamów ich siedzibie Kesaputrze. Kamowie zaczęli narzekać młodzieży. Przychodzi do nich wiele różnych nauczycieli I głoszą różne poglądy, często sprzeczne. I dlatego są oni pomieszani. Nie wiedzą czym się kierować, jakie nauki są słuszne, a które są niekorzystne? Co Budda ma do powiedzenia na 10 temat? Czy Budda mówi? Nie, nie słuchajcie tych innych nauczycieli. Ja wiem, co jest prawdą I co jest najważniejsze I co jest słuszne. Zobaczcie. Mowa w Kesamutti. O tym, co usłyszał, pewnego razu błogosławiony odbył wędrówkę wraz z liczną sanką mnichów w państwie Kossalan.
Dotarł tam do miasta rynkowego Kalamów. Zwanego Kesamutti. Posłyszeli Kalamowie z Kesamutti, to prawdy panowie do Kesamutii dotarł Asceta Gotama. Syn rodu Sakiów, który wywędrował z plemienia Sakiów. Krąży taka oto znakomita reputacja mistrza Gotami. Taki jest on błogosławiony. Wspaniale jest móc zobaczyć takawego godnego. Następnie kalamowie. Skesamutti udali się do błogosławionego po przybyciu. Niektórzy oddali mu pokłon I usiedli z boku. Niektórzy przywitali go uprzejmie I prowadzą rozmowę w przyjaznym grzecznym tonie usiedli z boku. Niektórzy pozdrowili go przez podniesienie złączonych dłoni na wysokości serca I usiedli z boku.
Niektórzy przedstawili swoje imiona oraz imiona swoich rodzin I usiedli z boku. Podczas gdy inni bez słowa usiedli z boku, siedząc obok kalamowie z Kesamutki zwrócili się do błogosławionego. Są czcigodni pewni pustelnicy bramini, którzy przychodzą. Do kesamutti wykładają I objaśniają swoją własną doktrynę. Pogardzają doktryną innych, krytykują ją. Zaprzeczają jej I ją poniżają. Są czcigodny inni pustelnicy I bramini, którzy przychodzą do Kesamutti. Też wykładają I objaśniają swoją własną doktrynę. Pogardzają doktryną innych, krytykują ją, zaprzeczają jej I ją poniżają.
Czcigodny. Odczuwamy niepewność I mamy wątpliwości co do nich. Który z tych czcigodnych pustelników I braminów powiedział prawdę, który skłamał. Zaprawdę kalamowie odczuwacie niepewność za prawdę macie wątpliwości. Gdy dochodzi do powstania niepewności. Pojawiają się wątpliwości. Kalamowie nie podążajcie za tym, co mówią inni. Ani za tradycją nie podążajcie za pogłoskami, ani świętymi tekstami. Nie podążajcie za logicznymi wywodami, ani przekonującymi wnioskami. Nie podążajcie za pozornymi analogiami, ani za czymś, co jest zgodne z waszymi poglądami. Nie podążajcie za czymś tylko dlatego, że jest prawdopodobne.
Ani przez wzgląd na coś popartego autorytetem nauczycieli. Lecz kalamowi, gdy samodzielnie dostrzegacie. To jest niewłaściwie. Ganione przez mądrych ludzi. A obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do szkody I krzywdy. Wtedy kalamowie powinniście to porzucić. Jak mnie macie kalamowie, czy chciwość powstająca wewnątrz człowieka prowadzi do powstania korzyści czy szkody? Szkody czcigodny. Taki chciwy człowiek opanowany przez chciwość z umysłem opętanem przez chciwość. Który zabija żywe istoty, bierze to, co nie zostało mu dane. Chodzi do żony innego mówi kłamstwa I nakłania innych do czynienia tego samego.
Czy sprawi to, że przez długi czas stanie się to dla niego szkodą I krzywdą? Tak pante. Jak mnie macie kalamowie czy niechęć powstająca wewnątrz człowieka? Czy prowadzi do powstania korzyści? Czy szkody szkody czcigodne? Taki rozzłoszczony człowiek opanowany przez niechęć. Z umysłem opętanym przez niechęć. Który zabija żywe istoty. Bierze to, co nie zostało mu dane. Chodzi do żony innego mówi kłamstwa I nakłania innych do czynienia tego samego. Czy sprawi to, że przez długi czas stanie się to dla niego szkodą? I krzywdą. Tak pchamte.
Jak mnie macie kalamowie czy ułuda powstająca wewnątrz człowieka? Czy prowadzi do powstania korzyści czy szkody? Szkody czcigodne. Taki zaślepiony człowiek opanowany przez uudę, z umysłem opętanym przez ułudę. Który zabija żywe istoty. Bierze to, co nie zostało mu dane. Chodzi do żony innego mówi kłamstwa I nakłania innych do czynienia tego samego. Czy sprawi to, że przez długi czas stanie się to dla niego szkodą I krzywdą? Tak pante. Jak mnie macie kalamowie, czy te Stany są właściwe czy niewłaściwe? Niewłaściwe czcigodne przynoszą wstyd czy nie przynoszą wstydu?
Przynoszą wstyd czcigodny. Ganione są przez mądrych ludzi, czy chwalone są przez mądrych ludzi? Ganione są przez mądrych ludzi czcigodne. Obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do szkody I krzywdy czy nie? Jak to według was jest? Obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do szkody I krzywdy. Tak to według nas jest. Tak więc kalamowie. To, co zostało powiedziane. Kalamowie. Nie podążajcie za tym, co mówią inni. Ani za tradycją. Nie podążajcie za pogłoskami, ani świętymi tekstami. Nie podążajcie za logicznymi wywodami, ani przekonującymi wnioskami.
Nie podążajcie za pozornymi analogiami ani za czymś, co jest zgodne z waszymi poglądami. Nie podążajcie za czymś tylko dlatego, że jest prawdopodobne. Ani przez wzgląd na coś popartego autorytetem nauczycieli. Lecz kalamowie, gdy samodzielnie dostrzegacie. To jest niewłaściwe, przynosi wstyd jest ganione przez mądrych ludzi. A obserwowanie I podejmowanie tego? Wiedzie do szkody I krzywdy. Wtedy kalamowie powinniście je porzucić. Odnośnie do tego zostało to powiedziane. Kalamowie nie podążajcie za tym, co mówią inni, ani za tradycją. Nie podążajcie za pogło kami ani świętymi tekstami.
Nie podążajcie za logicznymi wywodami, ani przekonującymi wnioskami. Nie podążajcie za pozornymi analogiami, ani za czymś, Co jest zgodne z waszymi poglądami. Nie podążajcie za czymś tylko dlatego, że jest prawdopodobne. Ani przez wzgląd na coś popartego autorytetem nauczycieli. Lecz kalamowie, gdy samodzielnie dostrzegacie. To jest właściwe. Nie przynosi wstydu. Jest chwalone przez mądrych ludzi. A obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do korzyści I szczęścia. Wtedy kalamowie. Przyswoiwszy to powinniście żyć zgodnie z tym. Jak mnie macie kalamowie czy brak chciwości powstający wewnątrz człowieka?
Prowadzi do powstania korzyści czy szkody? Korzyści czcigodne. Taki pozbawiony chciwości człowiek, Nie opanowany przez chciwość z umysłem nie opętanym przez chciwość. Który nie zabija żadnej żywej istoty, nie bierze tego, co nie zostało mu dane. Nie chodzi do żony innego, nie mówi kłamstw I nie nakłania innych do czynienia tego samego. Czy sprawi to, że przez długi czas stanie się to dla niego korzyścią I szczęściem? Tak czcigodne. Jak mnie macie kala mowie? Czy brak niechęci powstający wewnątrz człowieka? Czy brak ułudy powstający wewnątrz człowieka?
Jest korzyścią I szczęściem. Tak czcigodny. Jak mnie macie kalamowie, Czy te stany są właściwe czy niewłaściwe? Właściwe czcigodne. Przynoszą wstyd czy nie przynoszą wstydu? Nie przynoszą wstydu. Ganione są przez mądrych ludzi, czy chwalone są przez mądrych ludzi? Chwalone są przez mądrych ludzi czcigodny. Obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do korzyści I szczęścia czy nie? Jak to według was jest? Obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do korzyści szczęścia. Tak to według nas jest. Tak więc kalamowie. To zostało powiedziane. Kalamowie nie podążajcie za tym, co mówią inni ani za tradycją.
Nie podążajcie za pogłoskami ani świętymi tekstami. Nie podążajcie za logicznymi wywodami, ani przekonującymi wnioskowaniami. Nie podążajcie za pozornymi analogiami ani za czymś. Co jest zgodne z waszymi poglądami? Nie podążajcie za czymś tylko dlatego, że jest prawdopodobne. Ani przez wzgląd na coś popartego autorytetem. Lecz kalamowie, gdy samodzielnie dostrzegacie. To jest niewłaściwie przynosi wstyd jest ganione przez mądrych ludzi, a obserwowanie I podejmowanie tego wiedzie do szkody I krzywdy. Wtedy kalamowie powinniście je porzucić. Odnośnie do tego zostało to powiedziane.
Tym jest kalamowie uczeń szlachetny w 10 sposób uwolniony. Od pożądliwości uwolniony od złej woli. Niezaślepiony. Przejrzyście pojmujący, rozważny. Całe serce wypełnia on miłującą dobrocią. Zarówno jeden kierunek świata, także dwa także trzy, także cztery. W 10 sam sposób do góry w dół w poprzek wszędzie naokoło cały świat. Całe swym sercem wypełnia miłującą dobrocią szczodrze wylewnie bez ograniczeń. Będąc wolnym od wrogości I złej woli. Całym sercem wypełnia on współczuciem. Całym sercem wypełnia on. Współradością. Całym sercem wypełnia zrównoważeniem jeden kierunek, także dwa. Także trzy, także cztery.
W 10 sam sposób do góry w dół w poprzek, wszędzie, naokoło cały świat. Całym swym sercem wypełnia zrównoważeniem szczodrze wylewnie bez ograniczeń. Będąc wolnym od wrogości I złej woli. Tym jest kalamowie, uczeń szlachetnych. Sercem wolnym od wrogości sercem wolnym od złej woli sercem wolnym od zanieczyszczeń. Sercem tak oczyszczonym. W takim kimś w tym doczesnym życiu cztery wytchnienia zostają osiągnięte. Jeśli istnieje inny świat. Istnieje owoc karmy, rezultat dobrych I złych uczynków. To po rozpadzie ciała po śmierci. Pojawi się w pomyślnym stanie w świecie niebios.
Takie jest pierwsze wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli nie istnieje inny świat I nie istnieje owoc karmy. Rezultat dobrych I złych czynów. To w tym to jazznym życiu Jestem wolny od wrogości wolny od złej woli, wolny od zmartwień. Z łatwością o siebie zadbam. Takie jest dwa wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli zło dopada sprawcę. Ja I tak nie mam zamiaru wyrządzać zła. Nie wyrządzone złe uczynki, jaką krzywdą mogą mnie dotknąć? Takie jest trzy wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli zło nie dopada sprawcy. W obu przypadkach uznaję, że Jestem bez zarzutu.
Takie jest cztery wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Tym jest kalamowie uczeń szlachetnych sercem wolnym od wrogości. Sercem wolnym od złej woli. Sercem wolnym od zanieczyszczeń. Sercem tak oczyszczonym. Takim kimś w tym doczesnym życiu cztery wytchnienia zostają osiągnięte. Tak jest błogosławiony. Tak jest spełniony. Tym jest pchamte uczeń szlachetnych sercem wolnym od wrogości. Sercem wolnym od złej woli. Sercem wolnym od zanieczyszczeń. Sercem tak oczyszczonym. W takim kimś w tym doczesnym życiu cztery wytchnienia zostają osiągnięte.
Jeśli istnieje inny świat I istnieje owoc karmy. Rezultaty dobrych I złych uczynków to po rozpadzie ciała po śmierci pojawią się w pomyślnym stanie w świecie niebios. Takie jest pierwsze wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli nie istnieje inny świat I nie istnieje owoc karmy, Rezultaty dobrych I złych uczynków to w tym doczesnym życiu Jestem wolny od wrogości, wolno złej woli. Wolny od zmartwień z łatwością o siebie zadła. Takie jest dwa wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli zło dopada sprawcę. Ja I tak nie mam zamiaru wyrządzać zła.
Nie wyrządzone złe uczynki, jaką krzywdą mogą mnie dotknąć? Takie jest trzecie wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Jeśli zło nie dopada sprawcy w obu przypadkach uznaję, że jestem bez zarzutu. Takie jest cztery wytchnienie, które zostaje osiągnięte. Tym jest phante uczeń szlachetnych sercem wolnym od wrogości. Sercem wolnym od złej woli. Sercem wolnym od zanieczyszczeń sercem tak oczyszczonym. W takim kimś w tym doczesnym życiu cztery wytchnienia zostają osiągnięte. Wspaniale czcigodny. Chcielibyśmy mieć schronienie w czcigodnym. W tych armie I w Nisiej Sandze.
Czcigodny, niech błogosławiony traktuje nas jako współwyznawców. Tych, którzy od dziś znaleźli schronienie na resztę życia. Interesujący tekst, prawda? Zobaczcie, jaka jest odpowiedź Buddy na wątpliwości kalamów. Kiedy kalamowie mówią, że przychodzi do nas mnóstwo nauczycieli, każdy ma inny pomysł. Co więcej, krytykują siebie nawzajem I szkalują. Więc co mamy zrobić? Mundań mówi O, wierzcie mi, tylko co stwierdza? Że w takim wypadku posiadanie wątpliwości jest jak najbardziej zrozumiałe I należy podjąć badanie. Następnie mówi im, żeby.
Kierowali się tymi rzeczami tymi naukami, które sami wiedzą, że są dobre, przynoszą korzyść. Rozwijają ich, a odrzucili te, które takie nie są. Zobaczcie, jak Budda zręcznie zadaje pytania. I pokazuje im, jakie stany mentalne. Są korzystne. Są dobre, przynoszą szczęście, niezależnie od tego, czy? Wierzy się w istnienie świata rzeczywistości po śmierci czy nie. Te stany mentalne są korzystne. Tu I teraz. Ale mogą być też korzystne potem. Więc szlachetny uczeń uwalnia się od pożądania złej woli. I rozwija mettę miłującą dobroć, współczucie.
Radość. I spokój umysłu. Jeśli chcecie rozwijać te pozytywne stany umysłu. Pozytywne stany serca. To. W opisie znajdziecie Link do praktyk, które to rozwijają. To są tak zwane brahma wihary boskie siedziby. Ładna nazwa, prawda? Na te niezwykłe stany umysłu, więc jeśli chcecie przebywać w polskich siedzibach. W niebiosach już teraz będąc. Na Ziemi. Wystarczy według Buddy praktykować te pozytywne stany, serce, stany umysłu. Do czego Was serdecznie zachęcam. O jakże świat byłby lepszy, gdybyśmy się kierowali tymi stanami umysłu. Dziękuję wam bardzo serdecznie.
I zapraszam za tydzień. Niech metta. Będzie z wami.