W życiu szukamy równowagi, szukamy złotego środka. Nie bez przyczyny Budda swoją ścieżkę określił jako drogę środka, która biegnie z dala od ekstremów (majjhimāpaṭipadā). W podobnym tonie o jodze mówi Bhagawadgita, najpopularniejszy tekst jogi. Joga to sztuka równowagi (samatva).
Dla tego, kto w miarę jada i chodzi, w miarę się trudzi,
Kto w miarę śpi, w miarę czuwa, jest joga ból niwecząca. Bg. 6.16
Zapraszam was w środy na spotkania, kiedy to w środku tygodnia, będziemy poszukiwać środkowej drogi, prowadzącej do uważności (sati), wyciszenia (samatha) i wglądu (vipassanā). Choć motywem przewodnim tej grupy jest medytacja, to interesuje nas cała ekologia praktyk.
Zapraszam serdecznie na kolejny odcinek naszego podcastu poświęconego praktykom medytacyjnym Brahmawihara. Dzisiaj skupiamy się na medytacji Upekkha, która wyróżnia się spokojem, zrównoważeniem i bezstronnością. Porównując ją do poprzednich praktyk, można dostrzec różnice w ich charakterze, z Upekkhą będącą jak księżyc emanujący spokojem i zrównoważeniem.
Przygotuj się do praktyki, usiądź wygodnie z prostym kręgosłupem i zamknij oczy. Zacznij od uświadomienia sobie ciała w pozycji siedzącej i skoncentruj umysł na tej świadomości. Zanim przejdziesz do głównej medytacji, zastanów się, jakie są Twoje intencje i aspiracje. Ważne jest, aby Twoje działania przynosiły korzyść nie tylko Tobie, ale także innym.
Podczas praktyki skup się na budzeniu w sobie zrównoważenia poprzez powtarzanie w myśli słowa "Upekhha" lub wyobrażając sobie obraz emanujący spokojem. Pozwól, aby całe Twoje ciało i umysł wypełniły się spokojem i równowagą. Następnie wyobraź sobie, jak promieniujesz tę równowagę we wszystkich kierunkach, obejmując całą przestrzeń.
Wsparcie oddechu może być pomocne podczas praktyki, skupiając się na zrównoważeniu przy wdechu i nieograniczoności przy wydechu. Po zakończeniu praktyki zastanów się nad doświadczeniem medytacji i jej wpływem na Twój umysł. Podziel się pozytywnymi efektami praktyki z innymi istotami, kierując do nich życzenia szczęścia i dobrobytu.
Dziękuję za udział w praktyce medytacyjnej. Zapraszam za tydzień na następny odcinek, gdzie będziemy kontynuować naszą podróż poprzez boskie emocje i sposoby bycia. Dziękuję i do zobaczenia!
Interesujące linki
Miłująca dobroć i boskie emocje - Miłująca dobroć (metta) jest jednym z 4 boskich stanów, emocji. Mają one istotną funkcję w ekologii praktyk medytacyjnych.
Speaker:
Moi mili, witam Was bardzo serdecznie na naszym kolejnym spotkaniu,
Speaker:
podcaście dotyczącym Brahmawihara.
Speaker:
Jak już wiecie, Brahmawihary to są praktyki medytacyjne związane z rozwojem boskich emocji,
Speaker:
ale też boskich postaw i mają one na celu.
Speaker:
Rozwinięcie odpowiednich postaw i sposobu bycia w świecie i w ten sposób sprawi,
Speaker:
że nasze życie również stanie się boskie,
Speaker:
tak jak te boskie emocje siedziby czy sposoby zachowania bycia.
Speaker:
Brzmi nieźle, prawda? Z tych boskich siedzib pozostała nam ostatnia medytacja Upekha.
Speaker:
I Upekha jest dosyć ciekawą medytacją, szczególnie jeśli ją porównamy z poprzednimi Brahma Viharami,
Speaker:
Ano dlatego, że na pierwszy rzut oka jest bardzo spokojna, bardzo wyciszona,
Speaker:
bardzo zrównoważona, w przeciwieństwie do tych wcześniejszych,
Speaker:
które są bardziej ekstatyczne,
Speaker:
bardziej radosne, bardziej podbudowane bardzo pozytywnymi stanami mentalnymi.
Speaker:
Tutaj jest spokój, zrównoważenie, wyciszenie, bezstronność.
Speaker:
Ta praktyka na tyle różni się od tych wcześniejszych, że późniejsza tradycja
Speaker:
upekkkhe przeniosła na początek tych praktyk i praktykowano ją na początku.
Speaker:
Natomiast w tym kontekście najczęściej mi się przypomina,
Speaker:
wers z Bhagavadgity, trochę inna tradycja, ale jakże pasuje tutaj,
Speaker:
który mówi, jak bez spokoju może być szczęście.
Speaker:
Pamiętajcie, że wbrew temu, co nam mówią reklamy, mass media,
Speaker:
Instagramy, internety, szczęście, głębokie szczęście wypływa ze spokoju.
Speaker:
Dzisiaj będziemy praktykować właśnie stan zrównoważenia, stan wyciszenia,
Speaker:
stan balansu, równowagi, nieprzyciągania ani nieodpychania.
Speaker:
Te wcześniejsze praktyki tradycja porównuje do słońca, które świeci mocno,
Speaker:
natomiast upekkha jest przyrównana do księżyca.
Speaker:
Świeci światłem odbitym, ale jakże przyjemnym, jakże spokojnym, jakże zrównoważonym.
Speaker:
Zapraszam Was do praktyki.
Speaker:
Siądź sobie wygodnie, najlepiej z prostym kręgosłupem.
Speaker:
Jeśli chcesz, możesz zamknąć oczy.
Speaker:
Zacznij od uświadomienia sobie ciała w pozycji siedzącej i pozwól umysłowi spocząć
Speaker:
w tej świadomości całego ciała.
Speaker:
Podobnie jak ciało spoczywa na poduszce.
Speaker:
I ta świadomość całego ciała będzie Ci towarzyszyć podczas całej praktyki.
Speaker:
W ten sposób zapewni Ci ciągłość.
Speaker:
Zanim przejdziesz do właściwej medytacji, poświęć chwilę na sformułowanie sobie
Speaker:
w duchu, co Cię motywuje do medytacji.
Speaker:
Jakie są Twoje intencje, oczekiwania, aspiracje?
Speaker:
Fajnie by było, gdyby Twoje intencje, aspiracje również miały wymian astroistyczny,
Speaker:
aby miały przynieść korzyść, pożytek nie tylko Tobie, a też innym.
Speaker:
I kiedy już sformułujesz swoją motywację,
Speaker:
sprawdź w jakim stanie jest twój umysł,
Speaker:
jaki on jest,
Speaker:
Czy są tam jakieś przeszkody?
Speaker:
Bardzo często już same uświadomienie ich sobie sprawia, że tracą one moc i siłę.
Speaker:
I w końcu, wcześniej czy później, twój umysł będzie bez przeszkód.
Speaker:
I ilekroć to zauważysz, możesz się ucieszyć.
Speaker:
Możesz się rodować tym, że twój umysł jest wolny, nie jest przytłoczony.
Speaker:
I tak pełna, pełny radości i zadowolenia ze swoich intencji,
Speaker:
ale również ze wolnego mysłu,
Speaker:
możesz przejść do praktyki.
Speaker:
I zacznij od zbudzenia w sobie zrównoważenia.
Speaker:
Możesz to osiągnąć poprzez po prostu powtarzanie cicho w umyśle upekha, upekkha, upekkha.
Speaker:
Możesz również posłużyć się myślą, refleksją oby wszystkie istoty wzięły odpowiedzialność
Speaker:
za swoje własne działanie,
Speaker:
lub jakimś obrazem, który to ilustruje.
Speaker:
Użyj cokolwiek uznasz za przydatne.
Speaker:
I potem możesz przejść od robienia do bycia w peklu.
Speaker:
Pozwól, aby całe Twoje ciało i umysł wypełniły się tym spokojem,
Speaker:
miękkim i delikatnym zrównoważeniem, stabilnością.
Speaker:
Staj się ucieleśnieniem spokoju.
Speaker:
Pozwól sobie w tym stanie odpocząć, zrelaksować się.
Speaker:
I następnie przyjdzie czas,
Speaker:
aby przejść od bycia u peku do emanowania, promieniowania tym stanem.
Speaker:
Wyobraź sobie, że twoje serce jest jak lampa osłonięta ze wszystkich stron ta
Speaker:
lampa w sposób naturalny można powiedzieć spontaniczny świeci, promieniuje,
Speaker:
więc ty pozwól sobie odsłonić to światło tej lampy Niech to światło obejmie
Speaker:
cały wszechświat, całą rzeczywistość.
Speaker:
Odsłoń najpierw z przodu i upekkha zrównoważenie, płynie, świeć do przodu.
Speaker:
Tak daleko jak chcę i tak mocno jak chcę, to nie ma znaczenia.
Speaker:
Tak długo jak jest to zrównoważenie, upekkha.
Speaker:
Potem odsłoń prawą stronę i upekkha promieniuj w prawą stronę.
Speaker:
Naturalnie, bez wysiłku emanujesz w prawą stronę z pokojem i zrównoważeniem.
Speaker:
Potem w tył W lewo Do góry I w dół,
Speaker:
Zobacz, jak upekkha Promieniuje wszędzie dookoła,
Speaker:
bez przeszkód i bez ograniczeń. Do wszystkich,
Speaker:
jak i do każdego.
Speaker:
I będąc w tym stanie, możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu, cietowimuty,
Speaker:
nieograniczoności, apaman.
Speaker:
Dziękuję.
Speaker:
Nawet będąc w tym stanie zrównoważenia i spokoju, wcześniej czy później zdarzy się tak,
Speaker:
że twój umysł zabierze cię na przejażdżkę, na wycieczkę.
Speaker:
Jeśli to była krótka wycieczka, po prostu zauważ to, bez irytacji, Bez frustracji.
Speaker:
O, mój umysł znowu gdzieś powędrował. Taka jest jego natura.
Speaker:
I po prostu wróć do praktyki, do praktyki promieniowania, z pokojem i z równoważeniem.
Speaker:
Jeśli to była dłuższa przerwa, dłuższa przygoda, Wyprawa umysłu gdzieś.
Speaker:
Wtedy również, bez irytacji, bez frustracji, bez żadnych negatywnych emocji.
Speaker:
Zauważ to. O, mój umysł zrobi to, co umysł robi.
Speaker:
Powędrował gdzieś.
Speaker:
I wtedy możesz wrócić do któregoś z wcześniejszych etapów praktyki.
Speaker:
Do wzbudzania upekkhy, do bycia upekkhą.
Speaker:
I na sam koniec z powrotem do promieniowania z równoważeniem.
Speaker:
Jeśli chcesz, możesz użyć oddechu w tej praktyce.
Speaker:
Oddech stanie się wsparciem, podporą Twojej praktyki.
Speaker:
Z każdym wdechem kładź trochę większy nacisk, akcent na opechę,
Speaker:
zrównoważenie, bezstronne.
Speaker:
A z każdym wydechem na bezgraniczność, nieograniczoność.
Speaker:
W dalszym ciągu główną scenę twojego umysłu zajmują pecha.
Speaker:
Oddech jest na peryferiach.
Speaker:
Mimo to prowadzi Cię w praktyce i zapewnia stabilność i ciągłość.
Speaker:
Wdech, troszkę większy nacisk, akcent na zrównoważeniu.
Speaker:
Wdech, nieograniczoność.
Speaker:
Dziękuję.
Speaker:
I kiedy już nacieszysz się tą boską siedzibą, tym boskim staniem,
Speaker:
tym boskim sposobem bycia,
Speaker:
przyjdzie czas, aby powrócić do otoczenia.
Speaker:
Zakończyć formalną praktykę.
Speaker:
Poświęć chwilę na analizę tego, co się właśnie wydarzyło.
Speaker:
Czy było mi łatwo zbudzić upekkhę?
Speaker:
Jak ona się przejawia?
Speaker:
Czym się różni od innych stanów,
Speaker:
emocjonalnych?
Speaker:
Czy było mi łatwo podążać za instrukcjami?
Speaker:
W jakim stanie był mój umysł przed praktyką? A w jakim stanie jest teraz?
Speaker:
I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami swojej
Speaker:
praktyki z wszystkimi czującymi istotami.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe. Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spółkę.
Speaker:
Możesz się przyciągnąć otworzyć oczy rozejrzeć się,
Speaker:
tak również to na ziemi można doświadczyć boskich stanów,
Speaker:
boskiego sposobu bycia chociażby na chwilę To zawsze daje nową perspektywę i nową nadzieję.
Speaker:
Dziękuję Wam bardzo za wspólną praktykę i zapraszam na kolejną.
Speaker:
W dalszym ciągu będziemy kontynuować zgłębianie brachmawichar,
Speaker:
bo chociaż już przeszliśmy, czy odwiedziliśmy te wszystkie boskie siedziby, komnaty, pałace,
Speaker:
sposoby bycia, te boskie emocje, w dalszym ciągu można jeszcze tą praktykę pogłębić i sprawić, że,