W życiu szukamy równowagi, szukamy złotego środka. Nie bez przyczyny Budda swoją ścieżkę określił jako drogę środka, która biegnie z dala od ekstremów (majjhimāpaṭipadā). W podobnym tonie o jodze mówi Bhagawadgita, najpopularniejszy tekst jogi. Joga to sztuka równowagi (samatva).
Dla tego, kto w miarę jada i chodzi, w miarę się trudzi,
Kto w miarę śpi, w miarę czuwa, jest joga ból niwecząca. Bg. 6.16
Zapraszam was w środy na spotkania, kiedy to w środku tygodnia, będziemy poszukiwać środkowej drogi, prowadzącej do uważności (sati), wyciszenia (samatha) i wglądu (vipassanā). Choć motywem przewodnim tej grupy jest medytacja, to interesuje nas cała ekologia praktyk.
Dzisiaj kontynuujemy zgłębianie medytacji boskich emocji (brahmawihara), co oznacza, że praktykujemy doceniającą radość, czyli muditę. To piękne doświadczenie, gdy cieszymy się z dobroci, która spotkała nas lub innych, niezależnie od tego, czy jesteśmy jej sprawcami, czy obserwatorami. Mamy szansę zgłębić tę radość i wykorzystać ją w medytacji, budując postawę docenienia wobec siebie, innych i otaczającej rzeczywistości.
Brahmawihary dosłownie tłumaczy się jako boskie siedziby. Warto pamiętać, że można traktować je jako postawy, sposób bycia, nie tylko emocje. Emocje kiedyś przemijają, postawy wydają się trwalsze i solidniejsze. Często bliskie nam osoby są w stanie nas zirytować lub zdenerwować, czy to znaczy, że już ich nie kochamy? Ta refleksja pomaga nam zrozumieć, że doceniająca radość i inne boskie siedziby to nie tylko chwilowe emocje, ale również stanowią fundament naszego sposobu bycia.
Podczas praktyki medytacyjnej, koncentrujmy się na naszych intencjach i motywacjach. Warto również obserwować stan naszego umysłu, zauważając ewentualne przeszkody, jakie mogą nas rozpraszać. Rozwijanie tej świadomości pozwoli nam lepiej poradzić sobie z wyzwaniami i cieszyć się stanem wolności od przeszkód, aż w końcu osiągniemy radosny wolności.
Medytując, zapewnijmy sobie wsparcie oddechu, który pomoże nam utrzymać skupienie na doceniającej radości. Wraz z wdechem kładziemy większy akcent na mudicie a z wydechem na nieograniczoności.
Jeśli nasz umysł gdzieś ucieknie w czasie praktyki, nie ma potrzeby irytacji. Taka jest natura umysłu. Delikatnie i łagodnie wracamy do praktyki.
Podsumowując praktykę, warto zastanowić się nad tym, jak mudita różni się od innych boskich emocji, jak przebiegała nasza medytacja i w jaki sposób wpłynęła na nasze samopoczucie. Możemy także podzielić się pozytywnymi efektami tej praktyki z innymi istotami, życząc im dobrobytu i spokoju.
Dziękujemy za udział w medytacji mudity i zapraszamy na kolejne spotkanie, by rozwijać w sobie postawę doceniającej radości. Niech mudita będzie z Wami!
Miłująca dobroć i boskie emocje - Miłująca dobroć (metta) jest jednym z 4 boskich stanów, emocji. Mają one istotną funkcję w ekologii praktyk medytacyjnych.
00:00-Krótki wstęp o doceniającej radości
01:33-Brahmawihary jako postawy wobec siebie i innych
03:10-Medytacja doceniającej radości
18:56-Analiza i podsumowanie
Speaker:
Moi mili, witam was bardzo serdecznie na kolejnym naszym spotkaniu medytacyjnym.
Speaker:
Dzisiaj będziemy kontynuować nasze skłębianie brahmawihar, boskich siedzib
Speaker:
albo boskich emocji, a mianowicie będziemy praktykować mudite.
Speaker:
A mudita jest bardzo fajna, dlatego że to jest doceniająca radość.
Speaker:
To znaczy, jeśli widzisz, że coś dobrego się wydarzyło, to się tym cieszysz.
Speaker:
Niezależnie, czy to było twoje dzieło, czy kogoś innego.
Speaker:
To jest po prostu radość widzenia czegoś dobrego, że ktoś coś dobrego zrobił.
Speaker:
Więc bardzo fajna medytacja.
Speaker:
Mam nadzieję, że doświadczyłaś takiego stanu i możesz na podstawie tego doświadczenia
Speaker:
zbudować tą całą medytację.
Speaker:
Jest jeszcze jeden aspekt, który chciałbym poruszyć.
Speaker:
Najczęściej o brachmawicharach mówię jako boskich emocjach.
Speaker:
Ale pamiętajcie, że tak naprawdę dosłownym tłumaczeniem brachmawichar to są boskie siedziby.
Speaker:
I tu przychodzi mi na myśl to,
Speaker:
że można te stany traktować nie tylko jako emocje, ale też jako postawy.
Speaker:
Postawy wobec siebie, wobec innych, wobec rzeczywistości.
Speaker:
I takie postawy egzystencjalne mają to do siebie, że trochę różnią się od emocji.
Speaker:
Pamiętajcie, że bardzo często to najbliższe osoby są w stanie nas wyprowadzić
Speaker:
z równowagi i jak gdyby tej miłości jest trochę mniej, kiedy ktoś bliski nas zdenerwuje.
Speaker:
Czy to znaczy, że przestajemy taką osobę kochać?
Speaker:
A no właśnie. Meta i inne brachmawichary mogą być również postawami.
Speaker:
I może taka interpretacja jest lepsza, bo wiecie, emocje przychodzą i odchodzą
Speaker:
i fajnie jest się pławić w tych boskich emocjach.
Speaker:
Ale pamiętajcie, że też te brachmawichary to są postawy.
Speaker:
To jest stosunek. To jest sposób bycia.
Speaker:
Do medytacji.
Speaker:
Siądź sobie wygodnie. Zamknij oczy.
Speaker:
Uświadom sobie swoje ciało w pozycji siedzącej i pozwól umysłowi spocząć w tej
Speaker:
świadomości całego ciała,
Speaker:
podobnie jak ciało spoczywa na poduszce.
Speaker:
I niech ta świadomość całego ciała towarzyszy Ci podczas całej praktyki.
Speaker:
W ten sposób zapewni ciągłość medytacji.
Speaker:
Zanim przejdziesz do właściwej praktyki medytacji, poświęć chwilę na sformułowanie
Speaker:
sobie w duchu, co Cię motywuje do motywacji.
Speaker:
Jakie masz intencje?
Speaker:
Jakie masz aspiracje?
Speaker:
Fajnie by było, gdyby nasze aspiracje miały również wymiar altruistyczny,
Speaker:
aby nasza praktyka miała przynieść korzyść nie tylko tobie, ale też innym.
Speaker:
Poświęć chwilę na sformułowanie swoich motywacji.
Speaker:
A kiedy już masz sformułowane motywacje, sprawdź stan swojego umysłu.
Speaker:
Poznaj go takim, jakim jest.
Speaker:
Szczególnie zobacz czy są w nim jakieś przeszkody które mogą Cię rozpraszać
Speaker:
podczas praktyki jakieś zdenerwowanie jakieś mocne pragnienie gniew,
Speaker:
lenistwo zwątpienie zauważ to,
Speaker:
Właśnie często sama uwaga i zauważenie tych stanów sprawia, że one słabną, a w końcu odchodzą.
Speaker:
I kiedykolwiek zauważysz ten stan wolności od tych przeszkód, ciesz się tym. Doceń to.
Speaker:
I wcześniej czy później taki stan wolności się pojawi i wtedy ciesz się nim,
Speaker:
jak również ciesz się swoimi aspiracjami w medytacji.
Speaker:
I kiedy będziesz taka podniesiona, podniesiona na duchu tym radosnym stanem,
Speaker:
przejdź do kolejnego etapu.
Speaker:
Do zbudzenia mudity.
Speaker:
Mudita to doceniająca radość.
Speaker:
Doceniająca radość tego, że coś dobrego się stało, że ty lub ktokolwiek inny
Speaker:
zrobił coś dobrego, co przynosi dobre owoce.
Speaker:
Więc, aby zbudzić muditę, możesz cicho w umyśle powtarzać Mudita,
Speaker:
mudita, mudita Możesz również
Speaker:
odwołać się do myśli Oby wszystkie czujące istoty cieszyły się dobrymi owocami
Speaker:
swoich pozytywnych uczynków Możesz również sobie przypomnieć,
Speaker:
kiedy odczuwałaś, odczuwałeś to uczucie doceniającej radości.
Speaker:
Użyj którykolwiek z tych technik.
Speaker:
Kiedy już mudita spłodzi się w twoim sercu, możesz przejść od tworzenia,
Speaker:
budowania mudity do bycia muditą.
Speaker:
Pozwól, aby całe twoje ciało i umysł stało się jednością z muditą,
Speaker:
z doceniającą radością.
Speaker:
Pozwól sobie odpocząć w tym stanie.
Speaker:
Nie musisz nic robić. Po prostu bądź.
Speaker:
Bądź jednością z doceniającą radością.
Speaker:
Dziękuję.
Speaker:
A kiedy już się nacieszysz tą jednością z muditą,
Speaker:
możesz przejść do kolejnego etapu, który również jest bardzo naturalny i zrelaksowany.
Speaker:
Możesz przejść do promieniowania muditu. Wyobraź sobie, że twoje serce jest
Speaker:
jak lampa, która promieniuje muditę we wszystkich kierunkach.
Speaker:
Jednak teraz ta lampa jest osłonięta, a Ty delikatnie, bez wysiłku będziesz odsłaniać tę lampę.
Speaker:
Więc odsłoń tą lampę mudity doceniającej radości najpierw z przodu i pozwól
Speaker:
aby ta mudita w sposób naturalny spontaniczny tak jak światło,
Speaker:
popłynęła najpierw do przodu.
Speaker:
Tak daleko jak chcę i tak mocno jak chcę.
Speaker:
Niezależnie od tego, czy ta doceniająca radość jest silna i mocna,
Speaker:
czy delikatna i subtelna.
Speaker:
Niech ona płynie tak daleko jak chcę i bez wysiłku.
Speaker:
Nie ma to znaczenia, czy ona jest mocna, dziczy, silna.
Speaker:
Ważne, że płynie.
Speaker:
Płynie do przodu.
Speaker:
Teraz odsłonę zasłonę z prawej strony i mudita w sposób spontaniczny,
Speaker:
bezwysiłkowy płynie w prawo.
Speaker:
Teraz odsłoń z tyłu.
Speaker:
Z lewej strony.
Speaker:
Zobacz teraz, mudyta płynie wszędzie dookoła.
Speaker:
Pozostało ci odsłonić górę i następnie dół.
Speaker:
Mudita płynie wszędzie, bez przeszkód,
Speaker:
bez ograniczeń, bez wysiłku,
Speaker:
do wszystkich i do każdego, również do Ciebie.
Speaker:
Współpraca w ramach Nieograniczonej mudity.
Speaker:
Możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu.
Speaker:
Dzięki mudicie. Cetovimutti.
Speaker:
Ten stan jest nieograniczony. Appamanat.
Speaker:
Dziękuję.
Speaker:
Jeśli chcesz, możesz użyć w tej praktyce oddech do pomocy.
Speaker:
Zapewni ci on wsparcie i pomoc w ciągłości praktyki.
Speaker:
Z każdym wdechem kładź trochę większy akcent na mudite,
Speaker:
doceniającą radość.
Speaker:
Z każdym wydechem na nieskończoność.
Speaker:
Oddech znajduje się na peryferiach Twoich świadomości.
Speaker:
W centrum jest mudita.
Speaker:
Różnica pomiędzy dechem a wydechem jest bardzo subtelna.
Speaker:
To jest różnica tylko w akcentowaniu, nic więcej.
Speaker:
I nawet kiedy jesteś w tym wspaniałym stanie, mudit, Wcześniej czy później przyjdzie
Speaker:
czas, kiedy Twój umysł zabierze Cię na wycieczkę.
Speaker:
Bez irytacji, bez złości.
Speaker:
O, umysł znowu zabrał mnie na wycieczkę.
Speaker:
I jeśli ta wycieczka była krótka, możesz po prostu wrócić do praktyki,
Speaker:
do promieniowania muditą i nieskończonej natury.
Speaker:
Jeśli jednak była dłuższa, to po prostu wróć do któregoś ze wcześniejszych etapów praktyki.
Speaker:
Do budowania mudity.
Speaker:
Potem do bycia muditą i odpoczynku w tej emocji, w tym stanie.
Speaker:
I w końcu możesz przejść do promieniowania.
Speaker:
I teraz, kiedy powoli zbliżamy się do końca praktyki, poświęć chwilę na analizę
Speaker:
tego, co się właśnie wydarzyło?
Speaker:
Czy było mi łatwo zbudzić muditę?
Speaker:
Czym mudita różni się od metty miłującej dobroci i karuny współczucia?
Speaker:
A w czym jest podobna do tych innych polskich siedzib?
Speaker:
Czy łatwo było mi podążać za instrukcjami?
Speaker:
W jakim stanie jest mój umysł teraz, a w jakim był przed praktyką?
Speaker:
I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej
Speaker:
praktyki z innymi czującymi istotami.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe Oby wszystkie czujące istoty miały
Speaker:
się dobrze Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój.
Speaker:
Możesz otworzyć oczy, przyciągnąć się,
Speaker:
i wróci do otoczenia.
Speaker:
Dziękuję za wspólną praktykę. Jak widzicie, Mudita jako emocja najprawdopodobniej już minęła,
Speaker:
ale mam nadzieję, że Mudita jako postawa jest z nami.
Speaker:
Niech Mudita będzie z wami. Dziękuję wam za wspólną praktykę i zapraszam następnym