W życiu szukamy równowagi, szukamy złotego środka. Nie bez przyczyny Budda swoją ścieżkę określił jako drogę środka, która biegnie z dala od ekstremów (majjhimāpaṭipadā). W podobnym tonie o jodze mówi Bhagawadgita, najpopularniejszy tekst jogi. Joga to sztuka równowagi (samatva).
Dla tego, kto w miarę jada i chodzi, w miarę się trudzi,
Kto w miarę śpi, w miarę czuwa, jest joga ból niwecząca. Bg. 6.16
Zapraszam was w środy na spotkania, kiedy to w środku tygodnia, będziemy poszukiwać środkowej drogi, prowadzącej do uważności (sati), wyciszenia (samatha) i wglądu (vipassanā). Choć motywem przewodnim tej grupy jest medytacja, to interesuje nas cała ekologia praktyk.
Budda nauczał o cierpieniu i jak się od niego uwolnić. Medytacja, a szczególnie karuna może w tym pomóc.
Nie jest to tradycyjna interpretacja. W przypadku karuny najczęściej mówi się, że jest antidotum na okrucieństwo. Jednak badana prof. Paula Blooma i innych wskazują też na inne korzyści tej praktyki. Jest pomocna w przypadku wypalenia osób na co dzień stykających się z cierpieniem.
Praktykowaliśmy karunę, którą tłumaczy się jako współczucie. Jednak nam nie chodziło o współodczuwanie cierpienia, a o budowanie pozytywnej intencji i podnoszących na duchu uczuć. Omawialiśmy różnice w interpretacji tego uczucia między naszą kulturą a wczesnym buddyzmem. W buddyzmie karuna oznacza pozytywne życzenie, aby istoty cierpiące były wolne od cierpienia i jego przyczyn, bez konieczności współodczuwania cierpienia innych. Wyjaśniliśmy, że istnieją badania, które dotyczą wpływu współodczuwania na naszą psychikę.
Rozpoczęliśmy medytację poprzez usadzenie się wygodnie i skoncentrowanie uwagi na całym ciele. Zachęcaliśmy do sformułowania altruistycznych intencji motywujących nas do praktyki. Następnie analizowaliśmy stan umysłu, identyfikując ewentualne przeszkody i dążąc do ich uspokojenia.
Podczas praktyki medytacyjnej budziliśmy w sobie karunę poprzez ciche powtarzanie życzenia, aby „wszystkie istoty były wolne od cierpienia”. Skupialiśmy uwagę na współczuciu, stając się jednością z tą pozytywną energią. Następnie przechodziliśmy do promieniowania Karuny we wszystkie strony, zwalniając umysł od ograniczeń.
Wykorzystywaliśmy oddech jako narzędzie w praktyce, kładąc nacisk na karunę podczas wdychania i nieograniczoność podczas wydechu. Po zakończonej praktyce zachęcaliśmy do refleksji nad doświadczeniami i ewentualnego dzielenia się pozytywnymi efektami praktyki z innymi istotami.
Dziękujemy za udział w dzisiejszej medytacji i zapraszamy za tydzień na kolejne spotkanie medytacyjne w środę o 20:00. Życzę Wam spokoju i dobrej praktyki medytacyjnej.
Interesujące linki
(PDF) How Compassion Became Painful | Bhikkhu Anālayo - Academia.edu - W tym artykule bhikkhu Analāyo, w jaki sposób kultywowanie współczucia, karuṇā, rozwinęło się od potencjalnie radosnego doświadczenia we wczesnej myśli buddyjskiej do przyjęcia bardziej bolesnego tonu w późniejszych czasach.
Paul Bloom, Przeciw empatii [PL] - YouTube - To jest wykład prof. Paula Blooma wygłoszony podczas czwartej edycji Copernicus Festival. Wskazuje on negatywne skutki kierowania się empatią w życiu społecznym. W tym przypadku empatia jest rozumiana jako współodczuwanie cierpienia innych.
Metta - medytacja miłującej dobroci w buddyzmie i jodze - Poruszam tutaj nie tylko mettę (miłość), ale też pozostałe medytacje należące do boskich emocji: karuna (współczucie), mudita (doceniająca radość), Upekkhā (bezstronność).
00:00-Wprowadzenie
04:42-Analiza stanu umysłu
10:45-Promieniowanie karuny
17:13-Wykorzystanie oddechu
21:52-Analizy praktyki
23:51-Dzielienie się pozytywnymi owocami medytacji
Speaker:
Moi mili, witam Was bardzo serdecznie na naszym kolejnym spotkaniu,
Speaker:
na naszym kolejnym podcaście.
Speaker:
Dzisiaj będziemy zajmować się Karuną, współczuciem.
Speaker:
Jest to kolejna z medytacji związanych z Brahma Viharami, z boskimi siedzibami, z boskimi emocjami.
Speaker:
I w przypadku Karuny musimy sobie wyjaśnić, czym ona jest.
Speaker:
Najczęściej tłumaczy się ją jako współczucie.
Speaker:
Natomiast musicie sobie zdać sprawę z tego, że w naszej kulturze,
Speaker:
jak również w trakcie historii buddyzmu,
Speaker:
współczucie stało się bolesne, bo oznacza współodczuwanie cierpienia wraz z innymi.
Speaker:
Natomiast w przypadku wczesnego buddyzmu karuna oznacza pozytywne życzenie.
Speaker:
Aby istota cierpiąca, osoba cierpiąca była wolna od cierpienia,
Speaker:
aby cierpienie nie miało do niej już dostępu, Aby przyczyny cierpienia zostały usunięte.
Speaker:
Jak widzicie nie ma tutaj tego elementu współodczuwania cierpienia innych osób.
Speaker:
Jest raczej życzenie, aby dana osoba, albo istota, bo to również może być jakieś
Speaker:
zwierzę, może nawet być to jakaś istota pozaziemska,
Speaker:
była wolna od cierpienia.
Speaker:
Jest trochę badań na temat właśnie tego, jak wpływa na nas współodczuwanie cierpienia innych.
Speaker:
Mam tu szczególnie na myśli pracę profesora Paula Bluma i linki do tych materiałów
Speaker:
będą w opisie tego odcinka.
Speaker:
Natomiast my zaczynamy medytację.
Speaker:
Siądź sobie wygodnie.
Speaker:
Usiadam sobie swoje ciało w pozycji siedzącej.
Speaker:
I pozwól umysłowi spocząć w tej świadomości całego ciała.
Speaker:
Podobnie jak ciało spoczywa na poduszce.
Speaker:
I pozwól, aby ta świadomość całego ciała towarzyszyła Ci podczas całej praktyki.
Speaker:
Zapewni to ciągłość medytacji.
Speaker:
Zanim przejdziemy do właściwej praktyki, poświęć chwilę na sformułowanie swoich
Speaker:
motywacji, Co Cię motywuje do medytacji?
Speaker:
Jaki jest Twój cel? Jakie aspiracje?
Speaker:
Fajnie by było, gdyby Twoje intencje miały również wymiar altruistyczny,
Speaker:
aby miały przynieść korzyść nie tylko Tobie, ale również innym.
Speaker:
Poświęć chwilę na sformułowanie swojej motywacji.
Speaker:
Kiedy już sformułujesz swoją motywację,
Speaker:
Przejdźmy do dalszych etapów praktyki.
Speaker:
Sprawdź, w jakim stanie jest Twój umysł. Poznaj go, jaki on właśnie teraz jest.
Speaker:
Sprawdź, czy nie ma tam jakichś przeszkód,
Speaker:
gniewu, niechęci, lenistwa,
Speaker:
zmartwienia, wątpliwości.
Speaker:
Bardzo często już same uświadomienie sobie tych negatywnych aspektów umysłu
Speaker:
pozwalę je wyciszyć i uspokoić.
Speaker:
Prędzej czy później przyjdzie czas,
Speaker:
kiedy umysł stanie się wolny od przeszkód i kiedykolwiek to zauważysz,
Speaker:
poświęć chwilę na radość i zadowolenie.
Speaker:
Zadowolenie z tego, że twój umysł jest wolny, bez przeszkód.
Speaker:
I
Speaker:
zainspirowana, zainspirowany tą radością, jak również intencjami,
Speaker:
które wcześniej sformułowaliśmy Przejdźmy, przejdź do praktyki medytacji.
Speaker:
Zbudź w swoim sercu karunę, współczucie rozumiane jako życzenie, intencja.
Speaker:
Aby wszystkie czujące istoty były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.
Speaker:
Aby to zrobić, możesz swoją myśl cicho powtarzać Karuna, Karuna, Karuna.
Speaker:
Możesz również odwołać się do myśli, Oby wszystkie czujące istoty były wolne od cierpienia.
Speaker:
Możesz również sobie przypomnieć, kiedy odczuwałaś, czułaś karunę.
Speaker:
I kiedy już zbudzisz w twoim sercu karunę, życzenie, aby wszystkie istoty były
Speaker:
wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.
Speaker:
Możesz przejść od tworzenia, budowania, wzbudzania karuny do bycia karuną.
Speaker:
Zobacz, jak cały Twój umysł i całe Twoje ciało przenika karuna.
Speaker:
Stajesz się jednością z Karą.
Speaker:
Pozwól sobie zrelaksować się w tym stanie karuny. Nie musisz nic robić.
Speaker:
Wystarczy, że się w tym stanie zrelaksujesz.
Speaker:
Odpoczniesz.
Speaker:
Czasami karuna może być bardzo intensywna kiedy indziej delikatna miękka,
Speaker:
nie ma to znaczenia dopóki jest to karuna czy jest mocna czy delikatna zawsze możesz w niej,
Speaker:
odpocząć, zrelaksować.
Speaker:
Nie ma potrzeby nacisku, zmiany, aby się w tym stanie,
Speaker:
zrelaksować, odpocząć.
Speaker:
Stań się karuną.
Speaker:
Wdech.
Speaker:
Dzień dobry.
Speaker:
Teraz, kiedy już odpoczęłaś, odpocząłeś w karunie,
Speaker:
możesz przejść do kolejnego etapu, do bezgranicznego promieniowania karunu.
Speaker:
Ten sposób praktyki jest również bardzo zrelaksowany, bardzo naturalny.
Speaker:
Wyobraź sobie, że jesteś jak lampa, która świeci.
Speaker:
Na początku ta lampa jest osłonięta przesłonami,
Speaker:
ale wystarczy, aby delikatnie, bez wysiłku odsunąć tę zasłonę.
Speaker:
Będzie ona świecić w sposób naturalny, bez ograniczeń.
Speaker:
Odsłonię najpierw zasłonę z przodu i karuna płynie do przodu naturalnie, bez wysiłku.
Speaker:
Tak daleko, jak chce.
Speaker:
Potem odsłoń prawą stronę i znowu karuna płynie w prawą stronę.
Speaker:
Bez ograniczeń, bez wysiłku, w naturalny sposób, tak jak lampa emituje światło.
Speaker:
Teraz odsłonię tył i lewą stronę.
Speaker:
Zobacz jak karuna płynie wszędzie dookoła.
Speaker:
Jeszcze została
Speaker:
do odsłonięcia góra i dół
Speaker:
I teraz Karuna
Speaker:
promieniuje we wszystkich kierunkach bez ograniczeń bez żadnych przeszkód Wszędzie,
Speaker:
dookoła, do wszystkich i do każdego.
Speaker:
I w tym stanie możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu dzięki Karunie.
Speaker:
Karuna Cieto Vimuthi.
Speaker:
Wyzwolenie serca Przez karunę, wyzwolenie od wszelkich przeszkód i ograniczeń.
Speaker:
Twój umysł jest nieograniczony, karuna jest nieograniczona, apamana.
Speaker:
Jeśli chcesz, możesz w tej praktyce również wykorzystać oddech.
Speaker:
Oddech cały czas znajduje się na peryferiach Twojej świadomości.
Speaker:
Centralne miejsce zajmuje karuna. Jednak z każdym wdechem możesz położyć trochę
Speaker:
większy akcent na karunie,
Speaker:
a z każdym wydechem na nieograniczoność.
Speaker:
Wdech.
Speaker:
Wdech jest naturalny, spontaniczny, bez kontroli.
Speaker:
Z każdym wdechem zwracasz uwagę na karunę.
Speaker:
Na ten piękny stan serca.
Speaker:
A z każdym wydechem na nieograniczoność.
Speaker:
Na przestrzenność.
Speaker:
Nie ma między tymi stanami dużej różnicy To tylko kwestia akcentu.
Speaker:
Natomiast oddech pozwoli ci łatwiej utrzymać ciągłość praktyki,
Speaker:
ciągłość medytacji.
Speaker:
Ale nawet przy wsparciu oddechu wcześniej czy później przyjdzie czas kiedy twój
Speaker:
umysł zabierze cię na wycieczkę odpłynie,
Speaker:
jeśli ta wycieczka była krótka możesz spokojnie wrócić do swojego serca i do
Speaker:
promieniowania karunu.
Speaker:
Jeśli jednak wycieczka, ta podróż była dłuższa i umysł się rozproszył,
Speaker:
Możesz wrócić do któregoś z wcześniejszych etapów praktyki.
Speaker:
Możesz wrócić do budowania karuny.
Speaker:
Potem do bycia jednością z karuną i na sam koniec wrócić do promieniowania karuny.
Speaker:
Dzień dobry.
Speaker:
Dziękuje za uwagę.
Speaker:
Zdjęcia i montaż.
Speaker:
I teraz, kiedy powoli zbliżamy się do końca praktyki, poświęć chwilę na analizę
Speaker:
tego, co się właśnie wydarzyło.
Speaker:
Czy było mi łatwo wzbudzić karunę?
Speaker:
Jak to jest odczuwać ten stan,
Speaker:
czym różni się karuna od innych stanów,
Speaker:
czy łatwo mi było podążać za instrukcjami,
Speaker:
W jakim stanie był mój umysł przed praktyką, a w jakim jest teraz?
Speaker:
I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej
Speaker:
praktyki z wszystkimi czującymi istotami.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój.
Speaker:
Możesz otworzyć oczy, przyciągnąć się.
Speaker:
Bardzo Wam dziękuję za wspólną praktykę, za wspólną medytację i zapraszam za tydzień.