W tym odcinku przyjrzymy się praktyce 4 medytacji brahmawiar wraz z 7 czynnikami przebudzenia. Do tych ostatnich należą:
- Sati, czyli uważność.
- Dhamma Vićaja, czyli badanie zjawisk, poznawanie Nauki.
- Virija, czyli energia lub wigor.
- Piti, zachwyt lub entuzjazm.
- Passaddhi, spokój.
- Samadhi, koncentracja lub imersja.
- Upekkha, równowaga.
Dzisiaj wstęp do medytacji jest trochę dłuższy i pojawia się wiele różnych czynników, które należy wziąć pod uwagę. Może się wydawać, że to omówienie jest dosyć skomplikowane, ale jak się przekonacie w praktyce, wszystkie te elementy ładnie się uzupełniają i wspomagają.
Interesujące linki
- Compassion and Emptiness in Early Buddhist Meditation - Fantastyczna pozycja zgłębiająca medytacje boskich siedzib oraz omawia praktykę medytacji pustki. Klasyka.
- Metta - medytacja miłującej dobroci w buddyzmie i jodze - Poruszam tutaj nie tylko mettę (miłość), ale też pozostałe medytacje należące do boskich emocji: karuna (współczucie), mudita (doceniająca radość), Upekkhā (bezstronność).
Music.
Speaker:
Moi mili, dla tych, którzy z Was znają medytacje, brachmawichar,
Speaker:
metamedytacje nauczone przez innych nauczycieli, pewnie już dawno zauważyli, że sposób,
Speaker:
w jaki my praktykujemy, jest troszkę inny.
Speaker:
Ten sposób praktyki, jaki my tutaj uprawiamy,
Speaker:
jest on związany z samymi sutami, z wczesnymi tekstami palijskimi,
Speaker:
czy wczesnymi tekstami buddyjskimi.
Speaker:
I ja tutaj podążam za tym, co się dowiedziałem od Bhikkhu Analaju z odosobnienia
Speaker:
z nim i z tego, co przeczytałem.
Speaker:
Głównie to polega na tym, że praktykuje się w ten sposób, jak to jest opisane w sutach.
Speaker:
Bhikkhu Analaju, nauczając tych medytacji, rozszerza je również o siedem czynników
Speaker:
przebudzenia, więc chciałbym również z Wami pójść tą drogą.
Speaker:
Więc na sam początek byłoby dobrze wyjaśnić, czym jest te siedem czynników przebudzenia.
Speaker:
I na ten temat mógłby być cały długi wykład.
Speaker:
A, co więcej, na temat każdego z tych czynników mógłby być cały długi,
Speaker:
wykład, więc teraz po prostu pokrótce Wam tylko je przedstawię na tyle,
Speaker:
na ile to jest ważne dla naszej praktyki.
Speaker:
Pierwszym z czynników przebudzenia jest sati,
Speaker:
który najczęściej na język polskim tłumaczy się jako uważność,
Speaker:
ale pamiętajcie, że sati dosłownie znaczy pamięć.
Speaker:
Teraz nie chcę powiedzieć, że uważność można sprowadzić do pamięci,
Speaker:
ale ma dużo ze sobą wspólnego.
Speaker:
To jest coś, co utrzymujemy w pamięci. Przynajmniej takie jest jedno z podejść do tematu uważności.
Speaker:
Następnie mamy dhamma vichaya, czyli poznawanie dhammy.
Speaker:
No właśnie czymże jest ta dhamma?
Speaker:
I tutaj mógłby być nie jeden wykład, ale wiele wykładów, bo dhamma ma wiele
Speaker:
znaczeń, od prawdy, czynnika,
Speaker:
tego co istnieje, religii, ścieżki,
Speaker:
nauki, tym specyficznie nauki budhy.
Speaker:
Pamiętajcie, że dharma to odpowiednik dharmy z sanskrytu, więc no właśnie,
Speaker:
to słowo ma wiele, wiele różnych znaczeń.
Speaker:
Trzecim czynnikiem wyzwolenia jest viriya, czyli czyli energia, wigor, do praktyki.
Speaker:
Wtem do praktyki medytacyjnej jest nam potrzebny wigor, siła, moc.
Speaker:
Następnie mamy piti, czyli zachwyt lub entuzjazm. Kolejna ważna rzecz.
Speaker:
Piątym czynnikiem wyzwolenia jest pasadhi, czyli spokój, wyciszenie.
Speaker:
W szóstym samadhi, czyli skupienie, albo jak niektórzy wolą imersję.
Speaker:
I ostatnim, siódmym czynnikiem wyzwolenia jest upekha, czyli równowaga, zrównoważenie.
Speaker:
W przypadku praktykowania boskich siedzib, boskich postaw, uważność,
Speaker:
funkcjonuje jako podstawa, poprzez którą świadomość utrzymuje właśnie daną boską
Speaker:
siedzibę, boską emocję w swoim polu.
Speaker:
Także ta boska emocja znajduje się w centrum naszej uwagi i w ten sposób ją pamiętamy.
Speaker:
Pamiętamy ją teraz, w czasie praktyki. No i ta dana boska emocja jest monitorowana poprzez badanie,
Speaker:
czyli drugi czynnik przebudzenia,
Speaker:
który oznacza taką postawę zainteresowania,
Speaker:
zaintrygowania tym, co się dzieje w umyśle.
Speaker:
Takie badanie powinno być dosyć energiczne.
Speaker:
Powinniśmy badać z wigorem.
Speaker:
Ten wigor jest nam potrzebny, aby nasza obserwacja była ciągła i żebyśmy mogli
Speaker:
szybko zauważyć jakiekolwiek odejście od praktyki,
Speaker:
jakąkolwiek utratę uważności czy bezgranicznego promieniowania.
Speaker:
W przypadku praktyki Brahma-Vihara to energetyczne badanie powinno być jednak łagodne.
Speaker:
Dlaczego? No bo właśnie, aby doprowadzić nas do radości, czyli czwartego z czynników przebudzenia.
Speaker:
Ta radość jednak nie powinna być zbyt ekstatyczna, zbyt ekstrawertyczna.
Speaker:
Ona powinna nas prowadzić do spokoju, czyli piątego czynnika wyzwolenia.
Speaker:
Spokój, umysł, wyciszenie ciała w naturalny sposób prowadzi do imersji,
Speaker:
koncentracji, do samadhi,
Speaker:
szóstego czynnika wyzwolenia.
Speaker:
I wtedy, kiedy nasz umysł jest przepełniony tymi sześcioma czynnikami przebudzenia,
Speaker:
następuje równowaga umysł.
Speaker:
Siódmy, ostatni czynnik. To jest schemat, według którego można rozwijać siedem
Speaker:
czynników przebudzenia, praktykując boskie siedziby.
Speaker:
I nie przejmujcie się tym, że na początku może to się wydawać nieco skomplikowane i wymagające,
Speaker:
że należy kultywować, rozwijać, monitorować tych siedem różnych mentalnych aktywności.
Speaker:
Po prostu możecie powoli dokładać jeden czynnik za drugim i to wystarczy.
Speaker:
To pozwoli Wam stopniowo rozwijać, pogłębiać te ważne aspekty rozwoju praktyki medytacyjnej.
Speaker:
I jak dalej Pchiku Analajo wyjaśnia,
Speaker:
aby te siedem czynników przebudzenia doprowadziło nas do wyzwalającego wglądu,
Speaker:
muszą one być praktykowane czy połączone z czterema następującymi tematami.
Speaker:
W zależności od odosobnienia,
Speaker:
po drugie w zależności od niewzruszoności,
Speaker:
po trzecie w zależności od ustania i prowadzącym do odpuszczenia.
Speaker:
Jak to teraz wygląda w naszym przypadku. Nie jest to tak skomplikowane.
Speaker:
Tak więc, kiedy praktykujecie medytację boskich emocji,
Speaker:
kiedy praktyka zbliża się do końca, a umysł pozostaje wyciszony i jest on odosobniony od przeszkód,
Speaker:
w takim myśle czynniki przebudzenia są nadal obecne,
Speaker:
więc spełniamy pierwszy warunek.
Speaker:
Następnie wzbudzamy sobie beznamiętność.
Speaker:
Beznamiętność w odniesieniu do tego zniosłego doświadczenia,
Speaker:
do tego zniosłego stanu umysłu, który właśnie doświadczyliśmy,
Speaker:
ponieważ jest on tymczasowy.
Speaker:
To jest tymczasowe wyzwolenie umysłu.
Speaker:
Nie jest to ostatecznie osiągnięcie wyzwolenia.
Speaker:
Praktyka Brahma-Vihara jest pięknym, wzniosłym doświadczeniem, jest piękna medytacja,
Speaker:
ale ona też, wcześniej czy później, Te doświadczenia ustaną i dlatego po prostu
Speaker:
trzeba być gotowym, aby je odpuścić.
Speaker:
I w ten sposób spełniamy te wszystkie cztery tematy związane z wglądem.
Speaker:
Więc jak widzicie, nie jest to takie skomplikowane, jak to na początku może
Speaker:
się wydawać. Ok, a teraz przejdźmy do praktyki.
Speaker:
Siądź sobie wygodnie, prostym kręgosłupem.
Speaker:
Możesz zamknąć oczy.
Speaker:
Uświadom sobie ciało w pozycji siedzącej i pozwól spocząć umysłowi w ciele,
Speaker:
tak jak ciało spoczywa na poduszce.
Speaker:
Z ciągłością tej ucieleśnionej obecności umysłu przejdziemy teraz do praktyki
Speaker:
czterech boskich emocji,
Speaker:
łącząc je z czynnikami przebudzenia.
Speaker:
Aby tymczasowe wyzwolenie umysłu cietowi mutti mogło prowadzić do wyzwolenia pełnego.
Speaker:
Ale zanim do tego przejdziemy, poświęć chwilę na sformułowanie swoich intencji,
Speaker:
co motywuje Cię do praktyki.
Speaker:
Po sformułowaniu motywacji zatrzymaj się na chwilę, aby sprawdzić swój stan umysłu.
Speaker:
Zobacz, w jakim stanie jest twój umysł i zobacz, czy nie ma tam żadnych przeszkód, zburzeń.
Speaker:
Prędzej czy później zauważysz, że Twój umysł jest wolny, czysty,
Speaker:
bez większości przeszkód.
Speaker:
Zauważ to i możesz się tym cieszyć.
Speaker:
Również możesz się cieszyć swoimi intencjami i na podstawie tej radości,
Speaker:
przejdź do kolejnego etapu praktyki.
Speaker:
Wzbudź w swoim sercu metę miłującą dobroć.
Speaker:
W taki sposób, jaki jest ci najłatwiej ją spudzić.
Speaker:
Możesz cicho w umyśle powtarzać metta, metta, metta.
Speaker:
Możesz również odwołać się do myśli. Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe.
Speaker:
Możesz sobie przypomnieć stan,
Speaker:
kiedy czułaś, czułeś metę, bezwarunkową miłość do małego dziecka, kotka,
Speaker:
czy jakąkolwiek inną sytuację, która pozwoli ci wzbudzić ten zniosły stan umysłu.
Speaker:
Pozwól swojemu ciału i umysłowi.
Speaker:
Zjednoczyć się z metą. Zobacz, jak twoje ciało i umysł są przepełnione metą.
Speaker:
Stajesz się jednością z miłującą dobrocią.
Speaker:
Następnie,
Speaker:
otwierasz się na promieniowanie miłującej dobroci we wszystkich kierunkach.
Speaker:
Łagodnie odsłoń,
Speaker:
światło mety najpierw do przodu i meta płynie do przodu tak daleko jak chce
Speaker:
i tak mocno jak bez wysiłku i spontanicznie.
Speaker:
Potem prawo, do tyłu, w lewo, w górę i w dół.
Speaker:
Wszędzie, dookoła, bez ograniczeń, bez przeszkód.
Speaker:
To jest bezgraniczna meta.
Speaker:
A PAMANA Możesz w tym stanie doświadczyć tymczasowego wyzwolenia umysłu METTA CETOVI MUTTI.
Speaker:
Teraz jesteś świadoma, świadomy tego piękna serca i jego przestrzenność, nieograniczoność.
Speaker:
Teraz zbadaj swój umysł, a w szczególności sprawdź, czy jest tam jakakolwiek
Speaker:
emocja, która jest przeciwna mecie.
Speaker:
Zobaczcie, zobacz, czy jest tam jakiś ślad gniewu lub złej woli.
Speaker:
O, nie ma śladu gniewu ani złej woli, tylko metta wszędzie, we wszystkich kierunkach, w całym ciele,
Speaker:
w całemu myśle, tylko metta.
Speaker:
A kiedy umysł jest całkowicie wolny od gniewu i złej woli, staje się on spokojny,
Speaker:
stabilny, zrównoważony.
Speaker:
Ta wolność od gniewu i złej woli,
Speaker:
równowaga umysłu inspiruje nas do zainwestowania, zaangażowania energii, aby trwać w tym stanie.
Speaker:
Bardzo delikatna i łagodna energia, nienachalna, zrównoważona i delikatna,
Speaker:
wystarczająca do zapewnienia ciągłości, ciągłości trwania w bezgranicznej mecie.
Speaker:
Dzięki tej zrównoważonej ciągłości ciału i umysł stają się tak spokojne, tak wyciszone.
Speaker:
Spokój mety, wolności od gniewu i złej woli.
Speaker:
Spokój i taka radość,
Speaker:
radość mety radość z pozostawienia za sobą gniewu,
Speaker:
złej woli to jest tak ogromna ulga radosna ulga dzięki temu umysł naturalnie
Speaker:
staje się skupiony zebrany,
Speaker:
zunifikowany,
Speaker:
skoncentrowany, samadhi,
Speaker:
imersja.
Speaker:
Dzięki temu, dzięki tej mycie możesz doświadczyć wyzwolenia umysłu, Metta Cietowimuti,
Speaker:
Przebywanie w bezgranicznej mecie z umysłem, który jest spogacony obecnością
Speaker:
czynników przebudzenia.
Speaker:
Uważność jest fundamentem, jest zawsze wymagana.
Speaker:
Uważny stan bezgranicznej mety.
Speaker:
Kiedykolwiek umysł staje się nieco pobudzony, podekscytowany.
Speaker:
Spokój, koncentracja, równowaga.
Speaker:
Kładziemy trochę większy nacisk na te trzy wymienione czynniki,
Speaker:
ponieważ mają one tendencję do uspokajania umysłu.
Speaker:
Jeśli natomiast umysł staje się ospały, senny, wykorzystujemy badanie, energię i radość.
Speaker:
Wtedy kładziemy nieco większy nacisk właśnie na te trzy wymienione czynniki,
Speaker:
ponieważ pobudzają umysł do utrzymania równowagi.
Speaker:
Równowaga trwania w metta cietowimuti,
Speaker:
bezgranicznej metcie,
Speaker:
a kiedy przyjdzie czas, aby przejść do kolejnej z Brahma wichar, sprawdź,
Speaker:
czy jest możliwe utrzymanie do pewnego stopnia nieograniczoności przestrzenności
Speaker:
umysłu nawet podczas przejścia,
Speaker:
aby zachować pewien stopień obecności czynników przebudzenia,
Speaker:
przynajmniej uważności.
Speaker:
Teraz zbudź karonę, współczucie rozumiane jako pozytywną intencję, pozytywne życzenie,
Speaker:
aby wszystkie istoty były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.
Speaker:
Użyj jakiejkolwiek metody, która u Ciebie działa, aby wzbudzić karonę.
Speaker:
A kiedy już ją wzbudzisz od tworzenia, budzenia karony do bycia karoną,
Speaker:
do stania się jednością.
Speaker:
Karona to szlachetność serca, która jest przeciwieństwem okrucieństwa, szkodzenia.
Speaker:
Cały ciało i umysł przesiąknięte z poczuciem, wypełnione z poczuciem,
Speaker:
staje się ucieleśnieniem z poczucia.
Speaker:
Karuna.
Speaker:
Następnie, delikatnie, bez wysiłku, pozwalamy, aby karuna promieniowała we wszystkich kierunkach.
Speaker:
Najpierw do przodu,
Speaker:
prawo, do tyłu, w lewo, W górę i w dół.
Speaker:
Bezgraniczne współczucie.
Speaker:
Karuna ceto vimuthi,
Speaker:
wyzwolenie serca dzięki karunie,
Speaker:
apamana, nieograniczona, niezmierzona, bez granic, niewykluczająca nikogo.
Speaker:
Jesteś świadoma, świadomy, bezgranicznego współczucia.
Speaker:
Jaki jest umysł, kiedy przepełnia go bezgraniczne współczucie?
Speaker:
Zbadaj to, a w szczególności sprawdź, czy jest tam jakiś stan przeciwny karunie,
Speaker:
czy jest w umyśle jakiś ślad okrucieństwa, chęci i szkodzenia.
Speaker:
O, nie ma go.
Speaker:
Jest pełne współczucie. Wszędzie dookoła. Współczucie.
Speaker:
Dzięki brakowi okrucieństwa, złej woli, omysł jest zrównoważony, zbalansowany.
Speaker:
Przepełnia go równowaga.
Speaker:
Życzenie, aby ten stan trwał, naturalnie budzi energię,
Speaker:
zrównoważoną i delikatną energię, zapewniającą ciągłość praktyki.
Speaker:
Gdy nie ma złej woli, złości i okrucieństwa, ciało i umysł są tak spokojne.
Speaker:
To jest spokój współczucia.
Speaker:
I ze spokoju rodzi się radość. Nie ma żadnego śladu okrucieństwa,
Speaker:
śladu szkodzenia. Jest tylko radość.
Speaker:
Możesz trwać w bezgranicznym współczuciu, a umysł naturalnie się skupia, koncentruje,
Speaker:
zbliża się do samadhi.
Speaker:
Samadhi karuna cieto vimuti.
Speaker:
Wyzwolenie serca przez współczucie, przez bezgraniczne współczucie.
Speaker:
Dzięki ciągłemu wsparciu
Speaker:
ważności możesz przejść
Speaker:
do równowagi i wykorzystywać pozostałe sześć czynników wyzwolenia W zależności
Speaker:
od potrzeby możesz używać czynniki energetyzujące,
Speaker:
kiedy w umyśle pojawia się uspałość, albo czynniki uspokajające,
Speaker:
kiedy pojawia się brak równowagi.
Speaker:
Korzystasz z nich w zależności od tego, czego w danym momencie potrzebuje twój umysł.
Speaker:
Następnie, wcześniej czy później, przyjdzie czas, aby przejść do kolejnej sprachmawichar,
Speaker:
mudity, doceniającej radości.
Speaker:
Spróbuj również tym razem, bez żadnego wysiłku,
Speaker:
otrzymać przynajmniej do pewnego stopnia,
Speaker:
nieograniczoność umysłu i do pewnego stopnia stan umysłu spogacony przez czynniki wyzwolenia,
Speaker:
a przynajmniej przez uważność.
Speaker:
Przejdź do mudity.
Speaker:
Współć w swoim sercu doceniającą radość.
Speaker:
Możesz tego użyć różnych technik, cicho, w umyśle powtarzać mudita, mudita.
Speaker:
Albo przypomnieć sobie, kiedy czułeś, czułeś doceniającą radość.
Speaker:
Radość, że ktoś niż ty zrobił coś dobrego, jest powód radości.
Speaker:
Potem przejdź od spudzania mudity do bycia mudito.
Speaker:
Mudita jest przeciwieństwem niezadowolenia, zazdrości, zawiści.
Speaker:
Twoje całe ciało i umysł są wypełnione, przeniknięte muditą.
Speaker:
Stając się ucieleśnieniem doceniającej radości. Dziękuję.
Speaker:
W kolejnym etapie przejdź od bycia muditą do bezwysiłkowego,
Speaker:
naturalnego promieniowania tą boską emocją.
Speaker:
Otwórz się najpierw z przodu, z prawej strony, z tyłu, z lewa.
Speaker:
Pozwól, aby doceniająca radość płynęła do góry i w dół.
Speaker:
Bezgraniczna mudita, bezgraniczna doceniająca radość.
Speaker:
Twoja uważność jest skupiona na trwaniu w doceniającej radości.
Speaker:
Zbadaj ten stan, zobacz, jak jest być przepełnionym.
Speaker:
Módl to, a w szczególności sprawdź,
Speaker:
czy w Twojej myśle są obecne cechy przeciwne doceniającej radości.
Speaker:
Czy jest tam jakiś ślad niezadowolenia, zazdrości, zawiści?
Speaker:
O, nie ma ani śladu.
Speaker:
Cały ciały umysł we wszystkich kierunkach.
Speaker:
Wszędzie mudita, tylko doceniająca radość.
Speaker:
Takie zrównoważenie wynikające z braku niezadowolenia,
Speaker:
zazdrości, zawieści, to jest zdrowy stan umysłu, w którym chcesz przebywać.
Speaker:
Aby to osiągnąć, użyj energii, wysiłku, ale użyj go mądrze.
Speaker:
Bardzo delikatnie i łagodnie użyj energii i wysiłku, tak, aby umysł nie stracił równowagi,
Speaker:
tak, aby umysł i ciało osiągnęły spokój.
Speaker:
Spokój, który leży u podstawy przebywania
Speaker:
w doceniającej radości W braku niezadowolenia, zazdrości i zawieści,
Speaker:
które pomudzają ciał i umy Spokój.
Speaker:
Teraz nadchodzi bardzo interesujący moment.
Speaker:
Radość spotyka radość, czyli mamy podwójną radość.
Speaker:
Radość, czynnik przebudzenia spotyka radość związane z Brahmawiharą.
Speaker:
To bardzo interesująca, głęboka radość.
Speaker:
A umysł w naturalny sposób jest skupiony, zebrany, skoncentrowany.
Speaker:
Naturalny samachyj trwania bezgranicznej doceniającej radości z umysłem.
Speaker:
Który jest wzbogacony obecnością czynników przebudzenia,
Speaker:
Trwasz w mudita ceto vimutti, wyzwoleniu umysłu dzięki doceniającej radości.
Speaker:
Pamiętaj, że w tej praktyce uważność jest podstawą,
Speaker:
natomiast pozostałe czynniki wyzwolenia podzielone na dwie grupy,
Speaker:
jedna pobudzająca, a druga wyciszająca, jest używana w zależności od potrzeby,
Speaker:
jest zwiększana w zależności od potrzeby.
Speaker:
Kiedy umysł jest ospały, używasz trzy energetyzujące czynniki – badanie, energię i radość.
Speaker:
Kiedy natomiast umysł jest pobudzony, niespokojny, trzy wyciszające czynniki
Speaker:
– spokój, koncentrację i równowagę.
Speaker:
Pamiętaj, że nie chodzi o jakieś radykalne zmiany, a raczej o odpowiedni akcent w praktyce.
Speaker:
Tak aby kontynuować przebywanie w wyzwoleniu umysłu dzięki doceniającej radości.
Speaker:
I kiedy już nacieszysz się tym stanem, wcześniej czy później przyjdzie czas,
Speaker:
aby przejść do czwartej, ostatniej z boskich siedzib,
Speaker:
do pekchy,
Speaker:
zrównoważonego stanu bezstronności.
Speaker:
Przechodząc do pekchy staraj się do pewnego stopnia, na ile jest to możliwe,
Speaker:
bez większego wysiłku utrzymać to poczucie nieskończoności umysłu,
Speaker:
jak również przenieść te czynniki przebudzenia, które ci towarzyszyły do tej
Speaker:
pory w praktyce, a w szczególności uważność.
Speaker:
Pamiętaj, że upekcha bezstronność to wolność od skrajności i chęci,
Speaker:
ale też od zachłanności,
Speaker:
od wyboru i od odrzucania.
Speaker:
To stan równowagi umysłu.
Speaker:
Najpierw zbudź w sobie, w swoim sercu równowagę, bezstronność,
Speaker:
a potem przejdź od tworzenia, wzbudzania bezstronności do bycia bezstronnością.
Speaker:
Pekcha to wolność równowagi, to wolność od pragnienia i niechęci.
Speaker:
Pozwól, aby całe Twoje ciało i umysł były jednością,
Speaker:
z równowagą, z spokojem,
Speaker:
bezstronnością.
Speaker:
Następnie pozwól, aby ten stan promieniował we wszystkich kierunkach,
Speaker:
do przodu, prawo, do tyłu,
Speaker:
w lewo, w górę i w dół.
Speaker:
Nieograniczona równowaga. Upekha cietowimutti apamana Niezmierzona, nieograniczona,
Speaker:
bezstronność I jesteś tego świadoma, świadom Zbadaj to Jaki jest umysł,
Speaker:
który trwa Fa upekha cetowimutti,
Speaker:
który zbliża się do wyzwolenia umysłu poprzez równowagę, bezstronność.
Speaker:
W szczególności zwróć uwagę, czy jest tam jakiś stan, który jest przeciwieństwem bezstronności.
Speaker:
Czy jest tam jakieś pożądanie, niechęć, pragnienie,
Speaker:
odraza, przyciąganie, odpychanie?
Speaker:
Zobacz to, czy jest gdziekolwiek w Twojej myśle ślad tych czynników.
Speaker:
O, nie ma żadnego śladu pragnienia i niechęci, przyciągania i odpychania.
Speaker:
I znowu mamy ciekawą sytuację, gdyż bezstronność spotyka się z równowagą.
Speaker:
Czynnik przebudzenia równowagi spotyka się z bezstronnością pochodzącą z praktyki Brahma-Vihara.
Speaker:
Mamy tutaj do czynienia z podwojeniem upekchy. Te dwa aspekty spotykają się ze sobą.
Speaker:
Bardzo ciekawe.
Speaker:
I oczywiście pojawia się chęć, aby ten stan trwał, bo to jest doskonała równowaga umysłu.
Speaker:
I ten stan równowagi naturalnie inspiruje, aby zainwestować energię,
Speaker:
zrównoważoną energię oczywiście, aby umysł stał się spokojny,
Speaker:
spokojny ciała i umysłu,
Speaker:
kulminujący w braku przyciągania i odpychania, braku pragnienia i niechęci.
Speaker:
I w tym głębokim doświadczeniu bezstronności na nas jest obecna subtelna radość,
Speaker:
bardzo subtelna radość wynikająca z braku pragnienia i niechęci.
Speaker:
Radość, która przychodzi wraz z tym zdrowym stanem umysłu.
Speaker:
Pamiętajcie, cichy umysł to zdrowy umysł,
Speaker:
a umysł naturalnie skupiony,
Speaker:
zebrany kumuluje w samadhi,
Speaker:
Trwając w bezgranicznej bystronności z umysłem wzmocniony obecnością czynników przebudzenia,
Speaker:
pozostajesz w równowadze.
Speaker:
A kiedy przyjdzie czas, że już nacieszysz się tym stanem bezstronności,
Speaker:
powróć z powrotem do otoczenia i poświęć chwilę na analizę tego,
Speaker:
co właśnie się wydarzyło, na analizę całej praktyki.
Speaker:
Czy łatwo było mi wzbudzić poszczególne boskie siedziby, boskie emocje?
Speaker:
Czy łatwo mi było wzbudzić, monitorować poszczególne czynniki wyzwolenia?
Speaker:
Czy połączenie tych dwóch elementów praktyki było pomocne, było łatwe?
Speaker:
W jakim stanie był mój umysł przed praktyką?
Speaker:
A w jakim jest teraz?
Speaker:
I na sam koniec, jeśli chcesz, możesz podzielić się pozytywnymi owocami tej
Speaker:
praktyki z wszystkimi czującymi istotami.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty były szczęśliwe.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty miały się dobrze.
Speaker:
Oby wszystkie czujące istoty osiągnęły spokój.
Speaker:
Możesz otworzyć oczy, przyciągnąć się.
Speaker:
Rozejrzeć.
Speaker:
A ja dziękuję Ci bardzo za wspólną praktykę.
Speaker:
Mam nadzieję, że dołączenie praktyki czynników przebudzenia wzbogaciło Twoją praktykę.
Speaker:
Pomogło ją pogłębić, wzmocnić niektóre aspekty.
Speaker:
A być może jest tak, że jeszcze jest czas na ten rodzaj praktyki,
Speaker:
dlatego możesz skorzystać z wcześniejszych nagrań i je wykorzystywać do praktyki.
Speaker:
Na wszystko jest odpowiedni czas.
Speaker:
Natomiast już teraz zapraszam się na kolejną medytację już za tydzień, w środku tygodnia.
Speaker:
Do usłyszenia.