Speaker: 00:00:14 Moi mili, mam dzisiaj dla was coś fantastycznego, coś co zawsze mnie inspiruje
Speaker: 00:00:21 do praktyki medytacji, a w szczególności do praktyki Brahmavihara,
Speaker: 00:00:27 do praktyki metamedytacji.
Speaker: 00:00:29 To właśnie jest Meta Sutra AN 11.15.
Speaker: 00:00:36 Słuchajcie.
Speaker: 00:00:38 Mniejsi można spodziewać się 11 korzyści, Jeśli wyzwolenie serca,
Speaker: 00:00:46 cietowi mutti, przez miłość, metta, będzie kultywowane,
Speaker: 00:00:52 rozwijane i praktykowane,
Speaker: 00:00:55 przyjęte jako wehikuł i podstawę, podtrzymywane, konsolidowane i właściwie wdrażane.
Speaker: 00:01:04 Jakich 11?
Speaker: 00:01:07 Śpi spokojnie. Budzi się łatwo. Nie ma koszmarów.
Speaker: 00:01:12 Jest drogi dla ludzi jak i innych istot.
Speaker: 00:01:18 Bogowie go chronią. Ogień, trucizna ani broń nie mogą go dotknąć.
Speaker: 00:01:24 Jego umysł szybko osiąga koncentrację, jego cera jest jasna,
Speaker: 00:01:30 umiera nieskonfundowany i jeśli nie przeniknie wyżej, zmierza do światów brachmy.
Speaker: 00:01:38 Można spodziewać się jedenastu korzyści, kiedy wyzwolenia serca przez miłość
Speaker: 00:01:44 jest kultywowane, rozwijane i praktykowane,
Speaker: 00:01:47 przyjęte jako wehikuł i podstawę, utrzymywane, konsolidowane i właściwe, wdrażane.
Speaker: 00:01:58 Piękne, prawda? I tutaj po pierwsze należy powiedzieć,
Speaker: 00:02:02 że ten tekst pochodzi z najstarszego buddyjskiego kanonu, z kanonu palejskiego,
Speaker: 00:02:10 to są wczesne teksty buddyjskie i kanon palejski ma to do siebie,
Speaker: 00:02:16 że jest w pełni zachowanym kanonem, nie jest pofragmentowany,
Speaker: 00:02:23 mamy jego całość.
Speaker: 00:02:24 I pierwszą cechą tego tekstu, która się rzuca nam w oczy jest to,
Speaker: 00:02:30 ile tutaj jest powtórzeń.
Speaker: 00:02:34 Więc oznacza to, że ten tekst powstał jeszcze w czasach, kiedy ta nauka była
Speaker: 00:02:40 przekazywana oralnie, ustnie. i ma wiele cech, które pomagają po prostu zapamiętać ten tekst.
Speaker: 00:02:49 Więc nie myślcie sobie, kiedy ten tekst mówi o tym, że meta powinna być praktykowana
Speaker: 00:02:56 i przyjęta jako wehikuł i podstawę i podtrzymywana i konsolidowana i właściwie wdrażana.
Speaker: 00:03:03 To oznacza różne rzeczy. Tak naprawdę to są synonimy,
Speaker: 00:03:09 które mogą nam pomóc w zapamiętaniu tego tekstu, bo jeśli zapomniemy na przykład,
Speaker: 00:03:17 że chodzi o podstawę, ale pamiętamy o podtrzymywaniu,
Speaker: 00:03:20 to sens tego tekstu jest utrzymywany.
Speaker: 00:03:26 Bardzo często jest tak, że jeśli się czyta te teksty, to nie jest aż tak łatwo i przyjemnie,
Speaker: 00:03:32 ale słuchanie czy recytowanie tych tekstów jest właśnie znacznie łatwiejsze z prostej przyczyny,
Speaker: 00:03:42 no bo właśnie dlatego one zostały w ten sposób skomponowane.
Speaker: 00:03:47 A teraz przyjrzyjmy się samej treści.
Speaker: 00:03:52 Więc mnisi można się spodziewać 11 korzyści, jeśli wyzwolenie serca,
Speaker: 00:03:58 cietto vimutti, przez miłość, meta będzie kultywowane.
Speaker: 00:04:04 Więc tutaj jest mowa o cietto vimutti, wyzwolenie serca.
Speaker: 00:04:10 Więc tutaj sugeruję, że praktyka mety może prowadzić do wyzwolenia serca.
Speaker: 00:04:17 Tutaj jest właśnie, czym jest to serce. Po co się okazuje, dla starożytnych mózg,
Speaker: 00:04:24 przynajmniej dla wszystkich starożytnych, mózg nie był ośrodkiem myśli czy tożsamości,
Speaker: 00:04:30 czy czymś, czym się utożsamiamy.
Speaker: 00:04:32 Ja jako osoba współcześnie żyjąca, tak naprawdę myśląc o sobie,
Speaker: 00:04:38 koncentruję się na swojej głowie.
Speaker: 00:04:41 Natomiast ośrodkiem bycia dla starożytnych to właśnie było serce.
Speaker: 00:04:49 Gdzieś czytałem, że dla komentatorów palijskich mózg był zagadkiem.
Speaker: 00:04:57 Utrzymywano, że jest narzędziem, organem służącym raczej do wymiany ciepła,
Speaker: 00:05:04 chłodzenia ciała niż ośrodkiem myśli czy ośrodkiem świadomości.
Speaker: 00:05:09 Więc to po pierwsze, wyzwolenie serca oznacza po prostu wyzwolenie umysłu,
Speaker: 00:05:15 wyzwolenie świadomości, wyzwolenie jednostki.
Speaker: 00:05:22 Przejdźmy do korzyści. Jest ich 11.
Speaker: 00:05:27 Śpij spokojnie, budzi się łatwo, nie ma koszmarów.
Speaker: 00:05:32 Więc dla wszystkich tych, którzy mają problemy ze snem, ta medytacja jest jak najbardziej polecana.
Speaker: 00:05:41 Z drugiej strony sen często jest, czy sny są odzwierciedleniem naszych stanów
Speaker: 00:05:48 emocjonalnych i tego, co się dzieje w naszym życiu.
Speaker: 00:05:51 Więc jak rozumiem, ta suta mówi o tym,
Speaker: 00:05:56 że praktykowanie metamedytacji sprawia, że nasz dobrostan psychiczny jest lepszy,
Speaker: 00:06:08 się poprawia, czy jest dobry. dobry.
Speaker: 00:06:10 Pośpimy spokojnie, budzimy się łatwo, czyli odpoczywamy podczas tego snu i nie
Speaker: 00:06:16 mamy koszmarów, czyli ten terror nocny jest nam obcy.
Speaker: 00:06:23 Nasza świadomość jest wypełniona z pozytywnymi emocjami i wrażeniami.
Speaker: 00:06:32 Jest drogi dla ludzi, jak i innych istot. No oczywiście, to jest chyba dobrze znane, że
Speaker: 00:06:40 Jeśli sami jesteśmy przepełnieni miłością, radością i życzliwością w stosunku
Speaker: 00:06:46 do innych, to stajemy się dla nich drodzy.
Speaker: 00:06:48 Więc jeśli chcesz mieć więcej przyjaciół, czy polepszyć swoje relacje z innymi,
Speaker: 00:06:56 praktykuj metamedytację.
Speaker: 00:06:59 No nie tylko przyjaciół, można też po prostu mieć dobre relacje nawet z obcymi,
Speaker: 00:07:05 jeśli podchodzimy do nich w sposób przyjazny.
Speaker: 00:07:10 Więc tutaj znowu tekst sugeruje, że nasze relacje społeczne,
Speaker: 00:07:19 nasze interakcje społeczne będą dobre,
Speaker: 00:07:24 będą pozytywne, będziemy drodzy dla innych. innych.
Speaker: 00:07:32 Następne zdanie mówi, że bogowie go chronią.
Speaker: 00:07:36 Więc właśnie żyjemy w czasach sekularyzmu. Wiele osób nie wierzy w bogów.
Speaker: 00:07:44 Nawet nie wierzy w jednego boga.
Speaker: 00:07:47 Przyjrzyjmy się tym bogom. Bogowie w mitologii zarówno,
Speaker: 00:07:53 indyjskiej, jak i buddyjskiej to są istoty trochę lepiej czy bardziej rozwinięte od nas,
Speaker: 00:08:03 to znaczy, że mają trochę więcej wiedzy, trochę więcej mocy,
Speaker: 00:08:09 trochę więcej możliwości, ale wcale nie są wszechwiedzące, wszechmocne.
Speaker: 00:08:17 I tak naprawdę dla naszych czasów współczesnych interpretowałbym tych bogów jako po prostu los.
Speaker: 00:08:27 To, co nas otacza, to, co nam się wydarza, to mogliby być właśnie ci bogowie.
Speaker: 00:08:35 Tym bardziej, że w starożytności bardzo często bogowie byli utożsamiani z siłami
Speaker: 00:08:43 przyrody, siłami natury, więc tak bym na to patrzył.
Speaker: 00:08:48 Ogień, trucizna ani broń nie może go dotknąć, więc nie próbujcie tego w domu.
Speaker: 00:08:55 To jest pierwsza uwaga, którą mam dla Was.
Speaker: 00:09:00 A po drugie wejście pod uwagę, że ten ogień trucizny, a nie broń, nie mogą go dotknąć,
Speaker: 00:09:08 odnosi się wtedy, kiedy to ceto vimutti będzie praktykowane,
Speaker: 00:09:13 a to oznacza, że osiągnęliśmy dosyć głęboki stan medytacyjny.
Speaker: 00:09:20 Więc na razie testowanie Nie.
Speaker: 00:09:25 Testowanie tego osiągnięcia z praktykowania metamedytacji bym pozostawił na później.
Speaker: 00:09:35 Albo w ogóle bym odłożył na bok.
Speaker: 00:09:39 Jego umysł szybko osiąga koncentrację.
Speaker: 00:09:43 Więc to jest bardzo, bardzo istotny element, gdyż w naszym przypadku ta koncentracja oznacza samadhi.
Speaker: 00:09:52 I jeśli interesujecie się jogą, to wiecie, że samadhi jest ostatnim elementem
Speaker: 00:10:02 ośmioczłonowej ścieżki Patanjalego,
Speaker: 00:10:06 jak również w przypadku buddyzmu jest ostatnim elementem, członem ośmiorakiej
Speaker: 00:10:14 ścieżki, szlachetnej ośmiorakiej ścieżki. Dlaczego?
Speaker: 00:10:19 Ano dlatego, że samadhi jest niezwykle ważne.
Speaker: 00:10:24 W stanie samadhi nasz umysł staje się czysty, spokojny, ujednolicony.
Speaker: 00:10:33 Staje się wolny od zanieczyszczeń, wolny od iluzji i w tym stanie możemy zobaczyć
Speaker: 00:10:44 rzeczywistość taka, jaką jest.
Speaker: 00:10:47 Co więcej, jest to stan bardzo przyjemny, bardzo rozluźniony,
Speaker: 00:10:54 więc ten stan daje nam pewien wgląd, jak może wyglądać wyzwolenie.
Speaker: 00:11:01 Jest to niezwykle istotna część praktyki i dlatego,
Speaker: 00:11:07 to jest ważna informacja, że dzięki praktykowaniu metamedytacji,
Speaker: 00:11:13 czyli w ogóle wszystkich brachmawichar, możecie szybko osiągnąć koncentrację.
Speaker: 00:11:21 Jeszcze kolejnym ważnym punktem, który należy wspomnieć w przypadku koncentracji,
Speaker: 00:11:25 w przypadku praktykowania Brahmavihara czy Meta Sutry,
Speaker: 00:11:30 to osiągnięcie Cieto Vimuthy jest możliwe przed osiągnięciem Samadhi.
Speaker: 00:11:39 To znaczy, że możecie osiągnąć wyzwolenie umysłu, czasowe, bo czasowe,
Speaker: 00:11:44 ale zawsze wyzwolenie umysłu zanim osiągnięcie Samadhi.
Speaker: 00:11:51 Więc to jest bardzo atrakcyjna cecha tej praktyki, bardzo ważna,
Speaker: 00:11:57 bo żyjemy w czasach bardzo stresujących, bardzo zmiennych.
Speaker: 00:12:03 Jesteśmy zewsząd bombardowani negatywnymi informacjami, czy w ogóle informacjami.
Speaker: 00:12:09 Że nadmiar informacji jakiegokolwiek gatunku nie sprzyja naszemu dobru psychicznemu.
Speaker: 00:12:19 Po prostu jeśli są negatywne, to nas przytłaczają, jeśli jest ich za dużo,
Speaker: 00:12:24 to po prostu nas rozpraszają, a rozproszenie, rozproszenie umysłu,
Speaker: 00:12:29 świadomości nie jest dobre, nie sprzyja nam.
Speaker: 00:12:34 Następne zdanie mówi o tym, że osoba, która praktykuje, Jego cera staje się jasna.
Speaker: 00:12:43 Zawsze pierwsza myśl mi przychodzi do głowy, słysząc to zdanie,
Speaker: 00:12:47 to to, że w wielu krajach, a na pewno w Indiach, część populacji ma obsesję na punkcie jasnej cery.
Speaker: 00:12:56 Tak jak na Zachodzie czy w Polsce mamy cały rynek produktów kosmetycznych,
Speaker: 00:13:04 który sprawia, że nasza skóra jest bardziej ciemna, że wyglądamy na opalonych,
Speaker: 00:13:12 to tam atrakcyjna jest jasna cera.
Speaker: 00:13:16 No, wynika to z wielu przyczyn i uwarunkowań kulturowych.
Speaker: 00:13:22 Jasna cera jest związana z atrakcyjnością, pozycją społeczną, zdrowiem itd., itd.
Speaker: 00:13:34 Natomiast ja bym to jednak tutaj interpretował trochę inaczej.
Speaker: 00:13:39 Kiedy jesteśmy szczęśliwi i zadowoleni, kiedy przepełni nam radość,
Speaker: 00:13:45 to naprawdę czasem wydaje się, jakbyśmy jaśnieli, jakbyśmy promieniowali światłem.
Speaker: 00:13:51 Więc pominąłbym te wszystkie kulturowe uwarunkowania, a myślałbym raczej o naszym
Speaker: 00:14:00 stanie wewnętrznym, kiedy promieniujemy tą radością,
Speaker: 00:14:04 tą miłującą dobrocią, tym szczęściem.
Speaker: 00:14:09 Następne zdanie odnosi się do spraw ostatecznych, do śmierci i o tym, co po niej.
Speaker: 00:14:19 Umiera nieskonfundowany i jeśli nie przeniknie wyżej, zmierza do światów brachmy.
Speaker: 00:14:27 Śmierć jest czymś, czego nie da się uniknąć, przynajmniej śmierć ciała.
Speaker: 00:14:34 Oczywiście współcześnie mamy wielu, którzy próbują uniknąć śmierci.
Speaker: 00:14:42 Jednak śmierć jest wpisana w naturę tego ciała, w naturę tego świata,
Speaker: 00:14:48 w naturę tej rzeczywistości, że wszystko przemija i również nasze ciało przeminie.
Speaker: 00:14:56 Natomiast sam proces śmierci nie musi być czymś traumatycznym,
Speaker: 00:15:04 ciężkim, pełnym stresu.
Speaker: 00:15:07 Mowa jest o tym, że osoba, która praktykuje metasutry umiera nieskonfundowana,
Speaker: 00:15:14 czyli umiera niepomieszana, umiera z czystym umysłem, z jasnością, czego sobie i wam życzę.
Speaker: 00:15:24 I co tutaj jest mowa, co się dzieje potem, po tej dobrej śmierci,
Speaker: 00:15:31 że ta osoba, jeśli nie przeniknie wyżej, zmierza do światów brachmy.
Speaker: 00:15:37 Kim jest brachma? O innakom brachmie trochę mówimy w przypadku praktyki metamedytacji,
Speaker: 00:15:43 bo metamedytacja zalicza się do brachmawichar, czyli takich praktyk,
Speaker: 00:15:49 które dosłownie określa się jako...
Speaker: 00:15:54 Siedziby bogów. Brahma jest najwyższym bóstwem Panteonu Indyjskiego,
Speaker: 00:16:03 czy najwyższym bóstwem kosmologii,
Speaker: 00:16:08 zarówno hinduistycznej, jak i buddyjskiej.
Speaker: 00:16:13 I znowu no właśnie tutaj trochę się zawieszam i szybko analizuję,
Speaker: 00:16:22 bo znowu Brahma nie jest nie jest takim Bogiem, jak byśmy patrzyli z punktu
Speaker: 00:16:29 widzenia tradycji chrześcijańskiej.
Speaker: 00:16:33 Gdyż dla wielu systemów, zarówno buddyjskich, jak i indyjskich,
Speaker: 00:16:36 Brahma, czy świat Brahmy, nie jest tą ostateczną rzeczywistością.
Speaker: 00:16:41 Również Brahma nie jest wszechmocny, wszechwiedzący, a jedynie jest, jak gdyby.
Speaker: 00:16:52 Zarządcą tego świata, czy tych światów, czy tego kosmosu.
Speaker: 00:16:57 On też umiera. Też czeka go śmierć.
Speaker: 00:17:01 Więc mam nadzieję, że również praktykuje metamedytację i umiera nieskonfundowany.
Speaker: 00:17:07 Natomiast jego życie jest bardzo długie. Liczy się w milionach lat, o ile nie więcej.
Speaker: 00:17:16 Niemniej jest potężny, dużo wie, wie, dużo może i na pewno jego życie jest pełne
Speaker: 00:17:24 przyjemności, pełne bogactwa,
Speaker: 00:17:29 pełne dobrych rzeczy po prostu.
Speaker: 00:17:33 Jego świat, czy jego właśnie siedziby, jego miejsce, w którym przebywa,
Speaker: 00:17:40 jest po prostu można powiedzieć niebem czasowym, ale zawsze niebem.
Speaker: 00:17:45 Więc tutaj jest mowa o tym, że Ta praktyka może być naszym kluczem,
Speaker: 00:17:52 naszą drogą, aby przeniknąć wyżej poza ten świat materialny,
Speaker: 00:17:59 poza tą naszą rzeczywistość, która doczyczy tego świata zjawiskowego.
Speaker: 00:18:06 Ale nawet jeśli tego nam się nie uda, potrzeba spełnić trochę więcej warunków
Speaker: 00:18:11 niż tylko praktykować tę medytację.
Speaker: 00:18:14 Zatem zmierzamy do świata Brahman, czyli tego świata, który jest tym najwyższym w tym świecie.
Speaker: 00:18:23 Tutaj chyba się przyda jeszcze jedna i dosyć istotna antygresja o tym,
Speaker: 00:18:27 że tak naprawdę nie musicie wierzyć ani w światy brachmy, ani w Boga, Bogów.
Speaker: 00:18:35 Dlaczego? Ano dlatego, że tak naprawdę dla tej ścieżki to, czy Bóg istnieje,
Speaker: 00:18:45 czy Go nie ma, nie ma większego znaczenia.
Speaker: 00:18:49 Ta ścieżka jest nieteistyczna, to znaczy,
Speaker: 00:18:55 że tutaj pracujemy z własnym umysłem, pracujemy poprzez samorozwój i to,
Speaker: 00:19:04 czy osiągniemy szczęście, czy osiągniemy wyzwolenie, czy osiągniemy ostateczny
Speaker: 00:19:13 cel naszego życia, zależy od nas.
Speaker: 00:19:18 Natomiast bogowie, Bóg nie ma na to wpływu.
Speaker: 00:19:23 Może pomóc, pewnie może zaszkodzić, jeśli istnieje, ale tak naprawdę wszystkie
Speaker: 00:19:31 klucze są w naszych rękach.
Speaker: 00:19:33 Więc cały ten bagaż metafizyczny, cały ten bagaż niepewności,
Speaker: 00:19:42 czy Bóg istnieje, czy go nie ma, czy jest dobry,
Speaker: 00:19:45 czy jest zły, a takie teorie też były.
Speaker: 00:19:49 Wystarczy się przyjrzeć gnostykom, to nie ma znaczenia.
Speaker: 00:19:54 Ważne jest to, co masz tu i teraz.
Speaker: 00:19:58 Twoje ciało, swój umysł, to, że możesz praktykować.
Speaker: 00:20:03 Do czego Was serdecznie zachęcam.
Speaker: 00:20:08 I pamiętajcie, że częścią praktyki jest również studiowanie,
Speaker: 00:20:15 zgłębianie tych tekstów.
Speaker: 00:20:17 Ok, to ode mnie na tyle dzisiaj i zapraszam na nasze kolejne spotkanie.
Speaker: 00:20:27 Planuję trochę więcej mówić o filozofii, o kontekście praktyki medytacyjnej,
Speaker: 00:20:39 praktyki jogicznej, bo to jest ważne.
Speaker: 00:20:42 Pamiętajcie, jeśli nie wiecie, gdzie idziecie, to jaka jest szansa, że tam dojdziecie.
Speaker: 00:20:51 A właśnie te nauki są dla nas mapą.
Speaker: 00:20:56 Mapą, dzięki której możemy zmierzać do wyzwolenia, do wolności.
Speaker: 00:21:04 Zapraszam.