Korzystałem m.in. z tych źródeł:
Interesujące linki
- Joga - droga do transcendencji - Agata Świerzowska - Dobra książka o historii i filozofii jogi.
- Yoga Body Singleton - Książka opisująca najbardziej popularną formę jogi na zachodzi – jogę posturalną.
- Roots of Yoga by James Mallinson | Goodreads - Bardzo ciekawa pozycja zgłębiająca najważniejsze aspekty jogi
Opowiem trochę na temat historii jogi dlatego
Unknown:
że znajomość
Unknown:
jogi
Unknown:
pozwoli nam
Unknown:
bardziej zrozumieć
Unknown:
czym jest sama joga.
Unknown:
Niestety bardzo często I to na zachodzie I na wschodzie
Unknown:
mamy historyczne podejście do jogi to znaczy
Unknown:
myślimy
Unknown:
że ta joga jaką praktykujemy ona zawsze od zawsze taka była. To jest nieprawda. Joga ma swoją historię I ta historia jest niezwykle ciekawa.
Unknown:
Zacznijmy od Doliny Indusu
Unknown:
czyli od Harapy I Mojo Enjodaru.
Unknown:
Słynne pieczęcie
Unknown:
należące
Unknown:
właśnie do tej cywilizacji pochodzące gdzieś z około
Unknown:
dwa tysiąc
Unknown:
e osiemset
Unknown:
roku p. N. E.
Unknown:
Mające przedstawiać
Unknown:
tak zwanego
Unknown:
protojogina
Unknown:
nie dają nam podstaw do przypuszczenia
Unknown:
istnienia jogi w tym
Unknown:
czasie. Bo czy to naprawdę jest jogin
Unknown:
po prostu nie wiemy.
Unknown:
Może to być bóstwo, szaman, kapłan albo rzeczywiście
Unknown:
protojogin.
Unknown:
Nie wiemy tego
Unknown:
bo nie uda nam się odczytać
Unknown:
co jest napisane na tych pieczęciach.
Unknown:
Możemy jedynie interpretować
Unknown:
ich ikonografię,
Unknown:
która jest nieoczywista.
Unknown:
Także
Unknown:
po prostu nie mamy żadnych
Unknown:
wiarygodnych
Unknown:
świadedzec mówiących o tym, że
Unknown:
mamy jogę gdzieś w okresie
Unknown:
pięciu tysięcy lat
Unknown:
temu.
Unknown:
Przyjrzyjmy się zatem Wedom.
Unknown:
Rick Vedzie, która jest około
Unknown:
piętnaście
Unknown:
XII wieku przed naszą
Unknown:
erą,
Unknown:
która jest najważniejszym
Unknown:
tekstem raminizmu
Unknown:
jest mowa o długowłosym
Unknown:
mędrcu.
Unknown:
Jest o nim mowa w Kiessini Sukcie.
Unknown:
To jest dziesięć mandala,
Unknown:
trzydzieści
Unknown:
sześć hymn
Unknown:
I 10 kisini
Unknown:
dzięki niezwykłym zdolnościom
Unknown:
jest
Unknown:
odporny na ogień I truciznę.
Unknown:
Jest dosłownie mowa
Unknown:
tam, że
Unknown:
ogień
Unknown:
I truciznę znosi,
Unknown:
obu światów doświadcza
Unknown:
I na wskroś niebios patrzy. To jest koniec cytatu.
Unknown:
I
Unknown:
takiemu ekstatekowi
Unknown:
jest równie blisko do świata
Unknown:
bogów
Unknown:
jak I dzikich
Unknown:
zwierząt. Zna wszystkie myśli istot.
Unknown:
Jednak dla
Unknown:
zwykłego śmiertelnika,
Unknown:
który postrzega
Unknown:
tylko
Unknown:
zewnętrzną powłokę,
Unknown:
wszystkie te doświadczenia są poza jego
Unknown:
zasiegiem.
Unknown:
I znowu cytat:
Unknown:
uniesieniu
Unknown:
wznosimy się z wiatrami,
Unknown:
a wy
Unknown:
śmiertelnicy
Unknown:
jeno nasze
Unknown:
ciała widzicie.
Unknown:
10 opis sugeruje pewne podobieństwo
Unknown:
do późniejszych
Unknown:
praktyk jogi.
Unknown:
Najmłodsza z Vet Adharvaweda to jest około
Unknown:
X wieku p. N. E.
Unknown:
Wspomina o bractwie
Unknown:
Wratiów,
Unknown:
które egzystując
Unknown:
na obrzeżach
Unknown:
wydyjskiego
Unknown:
społeczeństwa
Unknown:
praktykowało
Unknown:
techniki
Unknown:
które mogły być
Unknown:
pierwowzorem
Unknown:
późniejszych praktyk jogicznych.
Unknown:
Między innymi powstrzymywanie oddechu
Unknown:
I praktyka różnych pozycji
Unknown:
fizycznych
Unknown:
Kolejny ciekawy
Unknown:
tekst, który może świadczyć
Unknown:
o istnieniu jogi
Unknown:
to
Unknown:
Jaimania
Unknown:
u pani Shad Brahmanna.
Unknown:
10 tekst jest około
Unknown:
VIII-VI
Unknown:
wieku p. N. E.
Unknown:
I wspomina on
Unknown:
powtarzanie mantry razem z kontrolą
Unknown:
oddechu. I to by było na tyle.
Unknown:
Wedy nie dostarczają nam
Unknown:
żadnych twardych
Unknown:
dowodów na
Unknown:
istnienie systemu
Unknown:
praktyk,
Unknown:
które
Unknown:
byśmy nazywali
Unknown:
dziś
Unknown:
jogą.
Unknown:
Są tam
Unknown:
opisy
Unknown:
praktyk I zachowań,
Unknown:
które mogą być jakimiś zaczątkami
Unknown:
jogi, czy mają pewne podobieństwo, ale jeszcze
Unknown:
nie ma żadnego takiego fenomenu,
Unknown:
który w pełni by odzwierciedlał
Unknown:
to czym jest
Unknown:
joga.
Unknown:
Tym sposobem
Unknown:
zbliżamy się właśnie do tego pięćset
Unknown:
roku przed naszą erą gdzie mamy
Unknown:
pierwsze dowody na istnienie
Unknown:
jogi
Unknown:
I co dla
Unknown:
wielu może okazać się
Unknown:
ciekawostką
Unknown:
nie będziemy mówić o Wedach ani o Paniszadach
Unknown:
ale będziemy mówić o Shimanach.
Unknown:
Śramanowie
Unknown:
to dosyć tajemnicza
Unknown:
grupa
Unknown:
ascetów
Unknown:
żyjących
Unknown:
na północy Indii
Unknown:
I
Unknown:
głównymi ich przedstawicielami
Unknown:
są buddyści,
Unknown:
Ajiwokowie
Unknown:
było ich znacznie więcej ale większość tych grup po prostu z czasem przestała istnieć. Współcześnie
Unknown:
współcześnie mamy tylko dwie z tych gruprów mamy młodychstów I inżynienistów I
Unknown:
ich rozwój miał miejsce niezależnie
Unknown:
od kultury bramińskiej.
Unknown:
Te dwie
Unknown:
grupy miały na siebie jednak wpływ.
Unknown:
I słuchajcie, bo teraz zaczyna się robić naprawdę
Unknown:
ciekawie.
Unknown:
Głównym celem szramanów
Unknown:
było zakończenie cyklu Narodzień
Unknown:
śmierci Samsara.
Unknown:
10 cykl
Unknown:
narodzin
Unknown:
śmierci jest napędzany
Unknown:
prawem karmy.
Unknown:
Metodą
Unknown:
uwolnienia się spod
Unknown:
wpływu Carmana
Unknown:
była praktyka medytacji Diana.
Unknown:
I sukces w praktyce medytacji
Unknown:
prowadził do
Unknown:
całkowitego
Unknown:
uwolnienia się z więzów karmy
Unknown:
I 10 cel zwał się nirwaną
Unknown:
lub mokszą
Unknown:
Wyzwolenie
Unknown:
nie tylko uwalnia od karmy
Unknown:
ale również prowadzi
Unknown:
do zaprzestania
Unknown:
identyfikowania się z empiryczną
Unknown:
osobowością.
Unknown:
Brzmi to być może trochę skomplikowanie,
Unknown:
ale głównie chodzi o to, że
Unknown:
te osoby praktykujące
Unknown:
przestają się identyfikować
Unknown:
z tym co jest przemijające.
Unknown:
A co jest przemijające?
Unknown:
Nasze ciało jest przemijające,
Unknown:
nasza osobowość jest przemijająca.
Unknown:
Jesteśmy
Unknown:
inni niż byliśmy jako
Unknown:
dzieci.
Unknown:
I całkiem możliwe, że mocno się zmienimy
Unknown:
ciągu całego naszego życia.
Unknown:
Więc identyfikacja
Unknown:
z tym co przemijające
Unknown:
nie przynosi nam szczęścia
Unknown:
I nie daje nam trwałego
Unknown:
oparcia. Jogini szukają tego co jest nieprzemijające,
Unknown:
trwałe,
Unknown:
bezpieczne
Unknown:
schronienia.
Unknown:
Zauważcie teraz tą ciekawą rzecz,
Unknown:
wszystkie wcześniej wspomniane
Unknown:
terminy, pojęcie
Unknown:
jak samsara,
Unknown:
karma,
Unknown:
medytacja tchiana
Unknown:
wyzwolenie Nirvana
Unknown:
stanowią
Unknown:
podstawę do zrozumienia
Unknown:
czym jest tradycyjna
Unknown:
joga.
Unknown:
Sami
Unknown:
szamanowie
Unknown:
swoją praktykę nie nazywali jogą.
Unknown:
Dopiero Machabharata
Unknown:
to jest
Unknown:
trzeci wiek czy naszą erą do trzeciego wieku naszej
Unknown:
ery
Unknown:
wspomina o jodze przy pomocy dihiany,
Unknown:
tiana
Unknown:
joga w kontekście
Unknown:
praktyk buddyjskich
Unknown:
I dżnijskich.
Unknown:
W późniejszym okresie
Unknown:
termin joga pojawia się w tekstach buddyjskich
Unknown:
coraz częściej.
Unknown:
Na przykład mamy do czynienia z buddyjską szkołą
Unknown:
Jogaczara. Indyjscy
Unknown:
asce ci zarówno wywodzący się z wedyjskiej tradycji
Unknown:
jak I szamanowie,
Unknown:
kładli duży nacisk na praktyki ascetyczne.
Unknown:
Na tapas.
Unknown:
Tapas
Unknown:
dosłownie
Unknown:
oznacza żar. Jest to żar ascezy.
Unknown:
W tradycji werdyjskiej
Unknown:
ma przynieść przychylność Bogu w formie błogosławieństwa.
Unknown:
Natomiast dla śramanów
Unknown:
asceza
Unknown:
jest środkiem do opanowania umysłu
Unknown:
I unicestwienia
Unknown:
karmy.
Unknown:
Efektem praktyki
Unknown:
ascezy może być również
Unknown:
niezależnie
Unknown:
od intencji praktykującego
Unknown:
osiągnięcie nadprzyrodzonych
Unknown:
mocy
Unknown:
Sid He
Unknown:
Mahabharata
Unknown:
opisuje praktyki astryczne
Unknown:
jako jogę
Unknown:
I ascetów jako joginów.
Unknown:
Praktyki jogiczne I ascetyczne były I są uprawiane do dzisiaj
Unknown:
I stanowią
Unknown:
uzupełniające się narzędzia
Unknown:
Hym o kreacji
Unknown:
bardzo ważny jeśli chodzi o tradycję wedyjską
Unknown:
Nassadilla Sukta dziesięć tysięcy sto dwadzieścia dziewięć
Unknown:
wiąże ascezę
Unknown:
z mocą
Unknown:
twórczą I z kosmogoniczną.
Unknown:
Z żaru ascezy Tapa zrodziło się jedno
Unknown:
tak mówi
Unknown:
10 hymn.
Unknown:
Mamy tutaj do czynienia z twórczą
Unknown:
frustracją.
Unknown:
W patandziala
Unknown:
joga-siastra
Unknown:
jeden-dwa-dwa
Unknown:
wskazuje ascezę jako istotny element praktyki
Unknown:
jogi.
Unknown:
Również pranajama
Unknown:
jedna z najważniejszych
Unknown:
praktyk jogicznych
Unknown:
często jest przedstawiana
Unknown:
jako tapas.
Unknown:
I tutaj cytat:
Unknown:
U jogina ćwiczącego
Unknown:
pranajame
Unknown:
ginie Karman
Unknown:
przysłaniający
Unknown:
poznanie wyzwalające.
Unknown:
Nie ma wyższego tapasu od pranajamy,
Unknown:
przy jej pomocy
Unknown:
usuwa się całkowicie
Unknown:
zanieczyszczenia
Unknown:
I
Unknown:
osiąga światło poznania.
Unknown:
To jest Yogab Hashia dwa przecinek pięć dwa
Unknown:
Wiele tekstów biologicznych
Unknown:
powstało jako próba
Unknown:
przybliżenia szerszym grupom społecznym
Unknown:
czyli nie ascetom
Unknown:
technik I nauk
Unknown:
rozwijanych przez ascetów.
Unknown:
Tak mamy w przypadku
Unknown:
wczesnej
Unknown:
historii jogi,
Unknown:
to jest połączenie
Unknown:
właśnie
Unknown:
nauk szemmanów
Unknown:
z naukami
Unknown:
wedyjskimi
Unknown:
dało nam początek
Unknown:
hinduizmu
Unknown:
I podobnie później wiele
Unknown:
z praktyk hateogicznych
Unknown:
również wywodzi się ze środowisk
Unknown:
ascetycznych.
Unknown:
Tutaj
Unknown:
warto wspomnieć
Unknown:
również o początkach
Unknown:
Ajurwedy.
Unknown:
Ajurweda
Unknown:
wiedza
Unknown:
dla długiego życia
Unknown:
I joga mają wspólne początki.
Unknown:
Najstarszą wzmianką
Unknown:
tej nauki,
Unknown:
jeszcze bez podania jej współczesnej
Unknown:
nazwy,
Unknown:
znajduje się w sam Utanicai.
Unknown:
Jest to część kanonu palijskiego.
Unknown:
Z kolei
Unknown:
kanon palejski
Unknown:
to zbiór najstarszych
Unknown:
tekstów buddyjskich powstały
Unknown:
jeszcze przed podziałem buddyzmu na różne grupy sekty
Unknown:
I oto
Unknown:
cytat:
Unknown:
Mistrzu Gotama,
Unknown:
Gothama
Unknown:
to nazwisko Buddy.
Unknown:
Istnieją pewni asceci bramini, którzy mają tę doktrynę
Unknown:
I pogląd.
Unknown:
Wszystko co ta osoba doświadcza
Unknown:
przyjemne,
Unknown:
bolesne
Unknown:
lub neutralne
Unknown:
jest powodu przeszłych czynów,
Unknown:
co powie o tym mistrz Gotama.
Unknown:
Siwak
Unknown:
niektóre uczucia
Unknown:
wynikają z zaburzeń żółciowych.
Unknown:
Możesz to wiedzieć z własnego doświadczenia
Unknown:
I jest ogólnie przyjęty za prawdę.
Unknown:
Ponieważ tak jest,
Unknown:
asceci bramini,
Unknown:
których poglądem jest to,
Unknown:
że wszystko co osoba
Unknown:
doświadcza jest z powodu przeszłych czynów
Unknown:
wykraczających
Unknown:
poza osobiste doświadczenie, poza to co ogólnie przyjmuje się za prawdę.
Unknown:
Więc mówię, że ci asteci bramini
Unknown:
się mylą
Unknown:
Niektóre uczucia wynikają z zaburzeń flegmy,
Unknown:
zaburzeń wiatru
Unknown:
ich patologicznego
Unknown:
połączenia
Unknown:
sanipata
Unknown:
zmian w pogodzie,
Unknown:
niedbania
Unknown:
o siebie,
Unknown:
przemęczenia.
Unknown:
Niektóre uczucia są wynikiem przeszłych czynów.
Unknown:
Możesz to wiedzieć z własnego doświadczenia
Unknown:
I na ogół przyjmuje się, że jest prawdą.
Unknown:
Ponieważ tak jest,
Unknown:
asceci bramini, których poglądem jest to, że wszystko,
Unknown:
co osoba doświadcza jest z powodu przyszłych czynów
Unknown:
wykraczających
Unknown:
poza osobiste doświadczenie I poza to, co ogólnie przyjmuje się za prawdę,
Unknown:
mówię, że ci astety I bramini się mylą.
Unknown:
To jest samniutani
Unknown:
caya trzy tysiąc e sześćset dwadzieścia jeden z siwaku.
Unknown:
I tutaj jest ważne
Unknown:
pojęcie patologiczne
Unknown:
połączenie,
Unknown:
paliskie
Unknown:
sanipata
Unknown:
jest technicznym pojęciem z Ajurwedy.
Unknown:
To zaś sugeruje że Budda obraca się w środowisku
Unknown:
w którym systematyczna
Unknown:
wiedza na temat medycyny
Unknown:
już istniała.
Unknown:
Mahabharata
Unknown:
jako pierwsza użyła słowa jurweda
Unknown:
na określenie sztuki leczenia.
Unknown:
Jest ona tam określona jako nauka o ośmiu częściach
Unknown:
asztanga,
Unknown:
w której skład wchodzą między innymi: terapeutyka,
Unknown:
pediatria,
Unknown:
opętanie,
Unknown:
operacje I toksykologia.
Unknown:
Pamiętajcie,
Unknown:
że częścią Mahabharaty
Unknown:
jest też najważniejszy traktat
Unknown:
o jodze.
Unknown:
Baga Vangita.
Unknown:
Wygląda sprawa we wczesnych u paniszadach.
Unknown:
Wczesne u paniszady to jest gdzieś pomiędzy VII a pierwszym wiekiem p. N. E.
Unknown:
Są próbą ujęcia
Unknown:
nauk powstałe w kręgach ascetów
Unknown:
a tego nie powinny nas dziwić wątki joniczne
Unknown:
znajdujące się w tych tekstach.
Unknown:
U pani Szady choć są częścią wed
Unknown:
stanowią pewien kontrast do tej starszej
Unknown:
warstwy
Unknown:
tekstów wedyjskich.
Unknown:
Wedach życie duchowe skupia się na zagmatwanych
Unknown:
I wysoce sformalizowanych
Unknown:
rytuałach.
Unknown:
Natomiast u pani Szady
Unknown:
nie zrywając
Unknown:
relacji ze spuścizną WED skupiają
Unknown:
się
Unknown:
na
Unknown:
indywidualnych dociekaniach
Unknown:
absolutu.
Unknown:
Poszukują
Unknown:
drogi która pozwala na poznanie natury rzeczywistości
Unknown:
niezapośredniczonej
Unknown:
przez kapłanów sprawujących ofiary.
Unknown:
Aniszady
Unknown:
reinterpretują
Unknown:
ofiary wydyjskie,
Unknown:
Zamiast skupiać się na skrupulatnym
Unknown:
przestrzeganiu zewnętrznego rytuału,
Unknown:
kładzie się tutaj nacisk na praktyki ascetyczne, medytację,
Unknown:
modlitwę
Unknown:
oraz moralne postępowanie
Unknown:
jako
Unknown:
wewnętrzną
Unknown:
ofiarę.
Unknown:
Antar Jadnia
Unknown:
uwidacznia
Unknown:
się
Unknown:
próba przyjęcia I zasymilowania
Unknown:
przez tradycję Braminsków motywów
Unknown:
zaczerpniętych z tradycji
Unknown:
Śramanów.
Unknown:
U pani Szady uchodzą za
Unknown:
najwcześniejsze teksty filozoficzne
Unknown:
których dociekania
Unknown:
dotyczące naszej najgłębszej natury
Unknown:
Atmana
Unknown:
w skrócie przedstawia Brihad Aranjaku
Unknown:
pani Szad
Unknown:
I tutaj cytat:
Unknown:
Nie może zobaczyć widzenia
Unknown:
10, który widzi,
Unknown:
nie może usłyszeć słuchania 10,
Unknown:
który słucha,
Unknown:
nie może pomyśleć
Unknown:
myślenia
Unknown:
10, który myśli,
Unknown:
Nie może zrozumieć
Unknown:
zrozumienia
Unknown:
10, który rozumie.
Unknown:
To jest właśnie twoja dusza.
Unknown:
Ona jest wewnątrz
Unknown:
wszystkiego.
Unknown:
Wszystko tego
Unknown:
różne
Unknown:
jest błędem.
Unknown:
U pani Shadow pochodzi pierwsza znana nam definicja
Unknown:
jogi.
Unknown:
Cut-how pani Shad opisuje dialog pomiędzy chłopcem o imieniu Naci Ketas I Jamą Bogiem śmierci.
Unknown:
Rozmowa ta bazuje na dobrze znanych, wedyjskich motywach,
Unknown:
ale używa je do wyjaśnienia ścieżki prowadzącej do wyzwolenia.
Unknown:
Porównuje się ludzkie życie
Unknown:
do powożenia rydwanu.
Unknown:
Ciało to rydwan,
Unknown:
jaźń, atman to pasażer.
Unknown:
Intelekt
Unknown:
buthi to
Unknown:
woźnica.
Unknown:
Umysł manas
Unknown:
to cugle,
Unknown:
zmysły indria to konie.
Unknown:
Obiekty
Unknown:
zmysłowe,
Unknown:
wiszaja
Unknown:
to ścieżki,
Unknown:
którymi kierują się zmysły. Jeśli
Unknown:
zmysły nie są poddane kontroli
Unknown:
wtedy następują
Unknown:
ponowne
Unknown:
narodziny.
Unknown:
Natomiast gdy zmysły są kontrolowane
Unknown:
za pomocą
Unknown:
umysłu tak jak konie są kontrolowane za pomocą cugli wtedy
Unknown:
następuje wyzwolenie.
Unknown:
Taka osoba osiąga najwyższy cel, stan,
Unknown:
w którym zmysły są kontrolowane,
Unknown:
a umysł
Unknown:
kupiony nazywa się jogą.
Unknown:
Również kat how u pani Shadzie dochodzą do głosu
Unknown:
idee
Unknown:
będące podstawą
Unknown:
jogi klasycznej.
Unknown:
Kiedy pięć zmysłów poznania,
Unknown:
a z nimi umysł zatrzyma się I rozum już więcej nie działa,
Unknown:
o tym powiadają, że jest najwyższą drogą.
Unknown:
Droga ta uważana jest za jogę.
Unknown:
Stałe powstrzymywanie
Unknown:
zmysłów
Unknown:
wtedy staje się nierozproszony.
Unknown:
To
Unknown:
joga zaprawdę jest
Unknown:
początkiem I końcem.
Unknown:
Cat how pani Shut
Unknown:
posługuje
Unknown:
się nazewnictwem
Unknown:
zapożyczonym
Unknown:
z dualistycznej
Unknown:
filozofii sanki.
Unknown:
Materialna
Unknown:
zasada rzeczywistości
Unknown:
materia, natura
Unknown:
to pracriti.
Unknown:
Duchową zasadą jest porusza,
Unknown:
a poruszy dosłownie tłumaczy się jako
Unknown:
człowiek.
Unknown:
Cały spektakl
Unknown:
kosmiczny
Unknown:
I związana z nim ewolucja rzeczywistości
Unknown:
następuje na wskutek
Unknown:
zachwiania
Unknown:
równowagi pomiędzy Poruszą a Pracrity.
Unknown:
Następstwem zachwiania tej równowagi
Unknown:
jest
Unknown:
nie tylko powstanie wszechświata.
Unknown:
Porusza, widząc
Unknown:
10 spektakl
Unknown:
Pracriity,
Unknown:
zaczyna się utożsamiać
Unknown:
z jej dwadzieścia cztery
Unknown:
zasadami
Unknown:
w skład których wchodzą intelekt,
Unknown:
umysł,
Unknown:
zmysły jak I bardziej materialne
Unknown:
elementy jak powietrze,
Unknown:
ogień, woda czy ziemia.
Unknown:
Efektem tego zamroczenia jest cierpienie
Unknown:
oraz uwiązanie w kole narodzin śmierci.
Unknown:
10 model jest
Unknown:
istotnym odniesieniem dla wielu rozważań
Unknown:
I praktyk jogicznych.
Unknown:
Na
Unknown:
pierwszy rzut
Unknown:
oka to co Wam tutaj przed chwilą przedstawiłem
Unknown:
może się wydawać
Unknown:
zbyt abstrakcyjne
Unknown:
I nie do końca
Unknown:
od razu jasne
Unknown:
ale przypomnijcie
Unknown:
sobie
Unknown:
co się dzieje kiedy oglądacie jakiś dobry serial na Netflixie.
Unknown:
Ja czasami tak bardzo
Unknown:
się wciągam
Unknown:
w tę rzeczywistość
Unknown:
tego serialu.
Unknown:
Następuje
Unknown:
taka immersja
Unknown:
w tej rzeczywistości,
Unknown:
w tej nieprawdziwej rzeczywistości, w tej fantazji,
Unknown:
że zapominam
Unknown:
o sobie, zapominam kim jestem.
Unknown:
Zapominam o całej zewnętrznej rzeczywistości.
Unknown:
Dzieje się do tego stopnia, że czasem po prostu muszę sobie przypominać:
Unknown:
to jest tylko film, nie utożsamiaj
Unknown:
się z tym.
Unknown:
Nie utożsamiaj
Unknown:
się z tym, co dzieje się na ekranie.
Unknown:
Dlaczego? No bo właśnie, bo 10 ekran
Unknown:
mnie porywa,
Unknown:
prowadzi mnie przez różne
Unknown:
emocjonalne
Unknown:
tożsamości,
Unknown:
stany mentalne,
Unknown:
a jednocześnie zapominam
Unknown:
to kim
Unknown:
jestem.
Unknown:
Podobnie tutaj
Unknown:
w tej filozofii
Unknown:
cały 10 świat,
Unknown:
który widzimy,
Unknown:
wszystkie jego przejawy,
Unknown:
w tym również
Unknown:
nasz
Unknown:
intelekt,
Unknown:
nasza historia,
Unknown:
nasza biografia
Unknown:
jest czymś
Unknown:
sztucznym. To nie jest nasza prawdziwa, niezmienna natura,
Unknown:
która jest ponad tym.
Unknown:
I właśnie joga polega na tym,
Unknown:
żeby odkryć
Unknown:
to, co jest w nas niezmienne,
Unknown:
trwałe, nieprzemijające
Unknown:
naszą prawdziwą naturę.
Unknown:
Więc według tej filozofii
Unknown:
sposobem na rozwiązanie naszych wszystkich
Unknown:
problemów
Unknown:
egzystencjalnych
Unknown:
I nie tylko
Unknown:
jest po prostu przestanie
Unknown:
utożsamiać
Unknown:
się
Unknown:
z
Unknown:
tym czym nie jesteśmy.
Unknown:
Proste,
Unknown:
ale niekoniecznie takie łatwe w praktyce.
Unknown:
Dlatego
Unknown:
właśnie
Unknown:
potrzebujemy jogi I praktyk jogicznych.
Unknown:
Po okresie wczesnych u u pani Szadów
Unknown:
mamy okres epicki
Unknown:
I okres 10 rozciąga się pomiędzy V wiekiem
Unknown:
przed naszą erą do III wieku
Unknown:
naszej ery. W tym czasie pojawiają się średnie u paniszady
Unknown:
I wielkie dzieło epickie
Unknown:
Mahabharata.
Unknown:
Jak już wcześniej wam wspominałem,
Unknown:
Haga Wadgita
Unknown:
jest częścią
Unknown:
Mahabharaty.
Unknown:
Interpretuje
Unknown:
ona nauki
Unknown:
szramanów,
Unknown:
ascetów
Unknown:
w świetle
Unknown:
doktryny
Unknown:
bramińskiej,
Unknown:
tak aby stały się 1 dostępne dla osób
Unknown:
zaangażowanych
Unknown:
w światowe życie.
Unknown:
Jest to znacząca
Unknown:
próba syntezy
Unknown:
nurtów
Unknown:
jogi
Unknown:
I duchowości
Unknown:
okresu epickiego.
Unknown:
Dzieło to do tej pory jest źródłem inspiracji
Unknown:
dla
Unknown:
wielu generacji
Unknown:
joginów.
Unknown:
Baga Vadgita
Unknown:
łączy główne nurty jogi,
Unknown:
glinę, jogę mądrości, bhakti,
Unknown:
jogę oddania
Unknown:
I karma
Unknown:
jogę
Unknown:
czynu z jednoczesnym
Unknown:
dużym naciskiem na nieprzywiązanie
Unknown:
do efektów swoich
Unknown:
czynów. W jodze mieszkają
Unknown:
czyn spełniaj bez przywiązania,
Unknown:
ardżuno
Unknown:
jednakki w zysku I stracie,
Unknown:
jednakki stan zwie się jogą.
Unknown:
Pagawad gita trzy:czterdzieści
Unknown:
osiem.
Unknown:
Joga jest tutaj pojmowana jako sztuka
Unknown:
równowagi.
Unknown:
I znowu cytat:
Unknown:
dlatego kto w miarę jada I chodzi, w miarę się trudzi,
Unknown:
kto w miarę śpi, w miarę czuwa,
Unknown:
jest joga ból niwecząca.
Unknown:
Gdy powściągnięta
Unknown:
świadomość
Unknown:
zatrzyma się w sobie wtedy
Unknown:
niczego już nie pragnący
Unknown:
skupionym
Unknown:
jest nazywany.
Unknown:
Jak płomień w miejscu bezwietrznym,
Unknown:
nie chwieje się,
Unknown:
Tak wygląda jogin,
Unknown:
co jogę uprawia z umysłem opanowanym.
Unknown:
Gdzie uspokaja się umysł wstrzymany
Unknown:
ćwiczeniem jogi,
Unknown:
gdzie sobą siebie ogląda I w sobie same się cieszy,
Unknown:
gdzie szczęście
Unknown:
nieporównane,
Unknown:
chwytane czystym rozumem,
Unknown:
ponad zmysłowe
Unknown:
poznaje,
Unknown:
w czym
Unknown:
będąc nie gubi prawdy,
Unknown:
co osiągnąwszy
Unknown:
nie myśli,
Unknown:
by mogła być większa zdobycz,
Unknown:
w czym trwając nawet najcięższym cierpieniem się nie załamie. Niech o
Unknown:
tym wie. Pagawadgita, to rozłączenie z cierpieniem jogą się zwie,
Unknown:
niech o tym wie.
Unknown:
Pagawadgita,
Unknown:
siedem rozdział
Unknown:
siedemnaście:dwadzieścia
trzy:
zero. Bagawagita
trzy:
to
trzy:
niezwykle inspirujący
trzy:
tekst
trzy:
I
trzy:
serdecznie Wam polecam
trzy:
zapoznanie się z nim.
trzy:
Najlepiej szukać
trzy:
cienkich wydań.
trzy:
Następnym
trzy:
ważnym
trzy:
okresem
trzy:
w dziejach jogi jest okres
trzy:
klasyczny.
trzy:
I wiąże on się z powstaniem
trzy:
jogasutr.
trzy:
Jest to
trzy:
dzieło systematyzujące
trzy:
wielowiekową
trzy:
tradycję jogi
trzy:
I przypisuje
trzy:
się ją
trzy:
patangialemu.
trzy:
Filip
trzy:
Mas
trzy:
swojej pracy
trzy:
skazał na głęboki związek I zależność
trzy:
pomiędzy jogasutrami
trzy:
I jogabhasią.
trzy:
Najważniejszym komentarzem
trzy:
to jogasutr.
trzy:
W związku z tym autora tych ciał należy
trzy:
uznać za jedną I tą samą
trzy:
osobę.
trzy:
Jogasutry
trzy:
I
trzy:
joga pchashie należy traktować
trzy:
jako jedną kompozycję
trzy:
zwaną patentjala
trzy:
joga siostrą.
trzy:
Autorytatywne
trzy:
przedstawienie
trzy:
nauki jogi
trzy:
przypisane patangialemu.
trzy:
Te ustalenia
trzy:
pozwalają
trzy:
nam datować powstanie
trzy:
kompozycji
trzy:
na około IV wiek
trzy:
n.
trzy:
E. Gdyż w Yogabhashi
trzy:
znajdują się nawiązania do buddyjskiej filozofii
trzy:
jogaczary.
trzy:
Współcześnie
trzy:
szkoła jogaczary
trzy:
jest mało znana w kręgach jogicznych
trzy:
jednak szkoła ta powstała około dwa stulecia przed patandzialim
trzy:
I miała
trzy:
duży
trzy:
wpływ na jego dzieła.
trzy:
Klasyczna joga jest jednym z sześciu ortodoksyjnych
trzy:
systemów filozoficznych
trzy:
hinduizmu.
trzy:
Yoga Sutry
trzy:
to pierwszy jednolity
trzy:
tekst o jodze
trzy:
składający się ze sto dziewięćdziesiąt pięć sutr aforyzmów.
trzy:
Stamtąd pochodzą podstawy
trzy:
filozofii
trzy:
jogi. Tekst 10 na przestrzeni
trzy:
był przedmiotem
trzy:
wielu wyczerpujących
trzy:
komentarzy.
trzy:
Klasyczna jego patangia lego zwana bywa też Raża lub Ashtanga
trzy:
jogą.
trzy:
Klasyczna joga ma osiem stopni
trzy:
cztery pierwsze stopnie związane są z poszukiwaniami
trzy:
zewnętrznymi.
trzy:
Jamy I niyamy
trzy:
pomagają opanować
trzy:
namiętności
trzy:
I kontrolować emocje
trzy:
a także
trzy:
zachować
trzy:
harmonię ze wszechświatem.
trzy:
Natomiast asany
trzy:
oddziałują na ciało,
trzy:
tworząc je
trzy:
silnym
trzy:
I zdrowym.
trzy:
Pranayama
trzy:
łącznik
trzy:
pomiędzy
trzy:
zewnętrznym
trzy:
a wewnętrznym
trzy:
aspektem ścieżki
trzy:
poprzez
trzy:
oddech koncentruje się na kontroli
trzy:
prany
trzy:
energii życiowej,
trzy:
która stanowi
trzy:
klucz do opanowania
trzy:
umysłu.
trzy:
Pratria Hara
trzy:
uczy pracy wewnętrznej,
trzy:
wycofania się ze strefy zewnętrznej,
trzy:
zmysłowej w kierunku
trzy:
introspekcji.
trzy:
Harana,
trzy:
tchiana
trzy:
oraz samatki
trzy:
to kolejne stopnie medytacji
trzy:
pozwalające
trzy:
na oddzielenie
trzy:
materii
trzy:
od ducha.
trzy:
Po okresie
trzy:
klasycznym
trzy:
należy trochę opowiedzieć o tantrze.
trzy:
Tantra to ezoteryczna
trzy:
tradycja Indii.
trzy:
Na zachodzie najczęściej
trzy:
kojarzy się z kosmicznym orgazmem, swawolą I niekonwencjonalnym
trzy:
zachowaniem.
trzy:
Jednak
trzy:
to ma niewiele wspólnego
trzy:
z tym jak to wygląda
trzy:
tradycyjnie.
trzy:
Ma coś wspólnego,
trzy:
ale
trzy:
nie do końca się pokrywa z rzeczywistością.
trzy:
Tantra,
trzy:
której początki sięgają pierwszych wieków naszej ery,
trzy:
swoją pełną formę osiągnęła około VI
trzy:
w. N. E.
trzy:
I znacząco
trzy:
wpłynęła na tradycję hinduistyczną,
trzy:
buddyjską
trzy:
I w mniejszym stopniu,
trzy:
że niską.
trzy:
Imponujące
trzy:
świątynie,
trzy:
przedstawienia
trzy:
wieloramiennych
trzy:
bóstw
trzy:
I przepiękne
trzy:
mandale
trzy:
są
trzy:
najbardziej widocznym przejawem wpływu Tantry na kulturę Wschodu.
trzy:
W swoim charakterze
trzy:
tantra stanowi
trzy:
pewną rewolucję w stosunku do tego,
trzy:
co prezentowała
trzy:
starsza tradycja.
trzy:
Przed pojawieniem się tantry zarówno w hinduizmie jak I w buddyzmie
trzy:
dominowały
trzy:
tendencje ascetyczne,
trzy:
A wyzwolenie rozumiane jako przekroczenie
trzy:
świata.
trzy:
Ideałem praktykującego
trzy:
był asceta.
trzy:
Tantra
trzy:
natomiast dąży do integracji.
trzy:
W profanum
trzy:
doświadczeniu
trzy:
dnia codziennego
trzy:
dostrzega sacrum,
trzy:
przejaw doskonałości.
trzy:
W przemijającym
trzy:
ciele dostrzega
trzy:
Boski potencjał.
trzy:
W tekstach mówi się o boskim ciele
trzy:
divia decha
trzy:
jako celu praktyki.
trzy:
W niektórych szkołach tantry seks uznawany
trzy:
zostaje za element praktyki jogicznej Sad Hanna.
trzy:
Cała rzeczywistość
trzy:
staje się środkiem do wyzwolenia
trzy:
z kołowrotu
trzy:
cierpień
trzy:
ze znanej już nam Samsary.
trzy:
W
trzy:
tantrze nie ma dokąd uciekać gdyż cała rzeczywistość
trzy:
ostatecznie jest doskonała
trzy:
I
trzy:
przepełniona
trzy:
absolutem.
trzy:
Ideałem
trzy:
praktykującego
trzy:
jest wyzwolony
trzy:
za życia
trzy:
Dziwa muchta.
trzy:
Tantra ma kilka głównych
trzy:
nurtów:
trzy:
Dagshina
trzy:
Marga,
trzy:
tantra prawej ręki
trzy:
prezentuje ortodoksyjne
trzy:
podejście do praktyki.
trzy:
W tej szkole w czasie praktyki nie łamie się konwencjonalnych
trzy:
zasad
trzy:
zaakceptowanych przez większość
trzy:
społeczeństwa indyjskiego.
trzy:
Natomiast
trzy:
obarczona
trzy:
złą sławą w społeczeństwie indyjskim
trzy:
ścieżka lewej
trzy:
ręki. Vamamarga
trzy:
dąży do wyzwolenia poprzez
trzy:
zrytualizowane
trzy:
łamanie społecznego
trzy:
tabu.
trzy:
Celem takiej praktyki jest przezwyciężenie
trzy:
dualizmu
trzy:
I sztucznych podziałów na czyste nieczyste
trzy:
czystość rytualna
trzy:
dobrze urodzone
trzy:
nisko urodzony
trzy:
system kastowy
trzy:
I tak
trzy:
dalej.
trzy:
W
trzy:
tej tradycji
trzy:
wykonuje się między innymi rytuał pańcia tatwy,
trzy:
w którego trakcie
trzy:
wykorzystuje się
trzy:
tradycyjnie
trzy:
zakazane
trzy:
elementy jak wino, mięso
trzy:
oraz stosunek seksualny
trzy:
majthuna.
trzy:
Z kolei ścieżka szkoły Kaula
trzy:
postrzega Ciałek o Boski dąży do osiągnięcia
trzy:
nektaru
trzy:
nieśmiertelności
trzy:
amrita.
trzy:
Kaula Tantra jest
trzy:
mocno powiązana z pracą z Kundalini
trzy:
Shakti potencjalną
trzy:
Boską energią
trzy:
a celem jest osiągnięcie wolności I
trzy:
doskonałości.
trzy:
Praktyka tantry ma często formę
trzy:
rytuału. Może on mieć charakter zewnętrzny pudja albo formę wewnętrzną jak na przykład
trzy:
w przypadku
trzy:
symbolicznych
trzy:
praktyk kundalini jogi.
trzy:
Ścieżka tantry przyjmuje często formę
trzy:
kultu, absolutu,
trzy:
przejawiającego
trzy:
się w zewnętrznej formie jako posąg arcia,
trzy:
bądź
trzy:
bardziej symbolicznej formie jako diagram:
trzy:
jantra
trzy:
mandala
trzy:
czy w subtelnej
trzy:
formie dźwiękowej
trzy:
mantra.
trzy:
Wszystkie te elementy
trzy:
są potężnymi
trzy:
czynnikami
trzy:
transformacji
trzy:
jak również sposobami
trzy:
na łączność z tym co Boskie.
trzy:
Tym co najistotniejsze
trzy:
w ścieżce Tatry jest nauczyciel
trzy:
guru.
trzy:
To on jest nosicielem tradycji
trzy:
param para
trzy:
wiedzy I doświadczenia.
trzy:
To on
trzy:
wprowadza ucznia w arkana
trzy:
wiedzy I
trzy:
praktyki
trzy:
oraz
trzy:
umożliwia poznanie
trzy:
wyzwalające.
trzy:
Jego znaczenie w tantryzmie jest trudne do przecenienia,
trzy:
bo on prowadzi po cienkiej niczym ostrze
trzy:
brzytwy
trzy:
ścieżce tantry.
trzy:
Według tekstów tantrycznych
trzy:
sama tantra jest najlepszym
trzy:
wehikułem
trzy:
do wyzwolenia w obecnym wieku kalii
trzy:
charakteryzującym
trzy:
się chciwością,
trzy:
duchową ignoracją,
trzy:
upadkiem
trzy:
zasad moralnych I
trzy:
wszelkimi
trzy:
innymi złymi cechami.
trzy:
Dlatego tantra
trzy:
odrzucają system kastowy
trzy:
podział na czystość I nieczystość rytualną,
trzy:
konwencjonalne
trzy:
zasady społeczne
trzy:
ma prowadzić bezpośrednio
trzy:
do wyzwolenia.
trzy:
Tantra swojej istocie
trzy:
rehabilituje
trzy:
ciało I to co cielesne,
trzy:
zmysłowość,
trzy:
doczesność.
trzy:
Jej celem są wyzwolenie,
trzy:
wolność,
trzy:
spontaniczność
trzy:
często wyrażane poprzez sztukę,
trzy:
która ma być oknem na
trzy:
doskonałość.
trzy:
Na gruncie tradycji indyjskiej
trzy:
I buddyzmu tybetańskiego
trzy:
niemal wszystkie aspekty życia są inspirowane duchem tantry.
trzy:
Co ciekawe
trzy:
buddys tybetański
trzy:
jest
trzy:
jedyną z form
trzy:
tantry
trzy:
lewej ręki oficjalnie
trzy:
w sposób publiczny.
trzy:
Inne formy tantry lewej ręki są praktykowane
trzy:
raczej skrycie.
trzy:
Także w buddyzmie tybetańskiej
trzy:
uwidaczniają
trzy:
się duże wpływy szkoły Kaula.
trzy:
Niewiele osób sobie zdaje sprawę,
trzy:
że słynna na zachodzie chatha joga
trzy:
wraz ze swoim naciskiem na kultywowanie
trzy:
ciała,
trzy:
pracę z energią kundalini
trzy:
I dążeniem do wyzwolenia za życia
trzy:
jest szkołą
trzy:
tantryczną.
trzy:
Tantra jest
trzy:
zjawiskiem niezwykle
trzy:
skomplikowanym
trzy:
współczesna
trzy:
nauka dopiero odkrywa jej bogactwo I różnorodność.
trzy:
Większości przedstawionych tu podziałów nie należy traktować zbyt ściśle. Wiele szkół tantry kładzie nacisk na różne aspekty.
trzy:
Także wiele różnych form tantry można spotkać w różnych kombinacjach.
trzy:
Z biegiem czasu dochodziło też do syntezy systemów
trzy:
tantrycznych
trzy:
tantryka
trzy:
I zwolenników
trzy:
Vet
trzy:
Vaydica.
trzy:
Okres współczesny
trzy:
czy
trzy:
joga rozwijała się w okresie współczesnym?
trzy:
Tak
trzy:
I
trzy:
to
trzy:
bardzo.
trzy:
W tym okresie joga
trzy:
I szeroko pojęta
trzy:
duchowość indyjska
trzy:
spotyka się z coraz
trzy:
większym zainteresowaniem
trzy:
na świecie.
trzy:
Najważniejsze
trzy:
teksty duchowości indyjskiej
trzy:
przetłumaczone
trzy:
na języki
trzy:
zachodnie z początkiem
trzy:
XIX
trzy:
wieku.
trzy:
Ponadto duchowi przywódcy Indii zaczynają podróżować do krajów Zachodu.
trzy:
Między innymi z wami Vivecananda
trzy:
przebywa do Stanów
trzy:
Zjednoczonych I Europy ze swoimi
trzy:
wykładami,
trzy:
którymi otwiera
trzy:
drogę
trzy:
wielu innym nauczycielom.
trzy:
Na
trzy:
przykład Paramachhamsa
trzy:
Yogananda
trzy:
autor znanego dzieła
trzy:
autobiografię
trzy:
Jogina
trzy:
zakłada
trzy:
selfrealization
trzy:
feloship
trzy:
pojawia się również Maharishi Machesz jogi z precedentalną
trzy:
medytacją.
trzy:
Wśród nowych nauczycieli
trzy:
nie brakuje
trzy:
uczniów
trzy:
słynnego Swamigo Shivannandy
trzy:
Mianowicie
trzy:
Swami
trzy:
Satiananda,
trzy:
Satchit Ananda I Wisznu de Vananda.
trzy:
Nie brakuje też następców
trzy:
shi Kryszna Maczari.
trzy:
BK jest Iengar,
trzy:
Patabi Joyce.
trzy:
Deshi cachaar
trzy:
są to prych kursorzy
trzy:
jakże popularnej
trzy:
na zachodzie jogi posturalnej,
trzy:
czyli takiej jogi skupionej na ćwiczeniach
trzy:
fizycznych Asana.
trzy:
Warto tutaj wspomnieć
trzy:
o ogromnym wpływie
trzy:
zachodniej,
trzy:
w tym skandynawskiej
trzy:
na rozwój I bogactwo
trzy:
Asan.
trzy:
Jest to dobrze widoczne
trzy:
w przypadku
trzy:
prymitywnej gimnastyki Duńczyka
trzy:
Nersa Bugcha
trzy:
na Ashtanga jogę.
trzy:
Innym ciekawym przykładem
trzy:
wpływu kontaktu
trzy:
z zachodem na rozwój jogi jest integralna joga stworzona przez
trzy:
Shri Aurobindo.
trzy:
Ok,
trzy:
tutaj macie taki krótki
trzy:
zarys
trzy:
bogatej
trzy:
historii tradycji
trzy:
jogi.
trzy:
Wiele rzeczy pominąłem,
trzy:
wiele rzeczy jest tylko wspomnianych.
trzy:
Historia jogi jest niezwykle
trzy:
ciekawa,
trzy:
ale mam nadzieję, że to krótkie
trzy:
wprowadzenie pozwoli Wam
trzy:
lepiej zrozumieć istotę jogi.
trzy:
Czym ona jest
trzy:
I jak ona była rozumiana
trzy:
w różnych okresach historycznych.
trzy:
Dziękuję Wam za tą wspólną
trzy:
podróż poprzez wieki
trzy:
I poprzez różne zagadnienia
trzy:
związane z jogą.
trzy:
Zapraszam na następne
trzy:
spotkanie.